Ok, als starter van dit gedeelte zal ik even bijspringen.
En ik praat uit ervaring want het is mijn werk.
Ik zal mijn visie eens geven.
Ik lees (alles geplaatst in dit jaar) veel over welke camera, Canon, Sony, Panasonic enz. enz.
Neem van mij een ding aan.
Camera,s met een hard disc of met een kaartje, NIET DOEN.
De compressie’s die bij dit soort beelddragers gebruikt worden zijn zo zwaar dat als je dat terug wil buigen naar normale waarde je pc een opdonder krijgt van heb ik jou daar.
En dan bedoel ik lange rendertijden om het maar enigs zins gelijk te krijgen zoals jij het heb waar genomen.
TIP en een WEETJE.
Canon film te rood.
Dit komt door de type/soort lens die ze gebruiken.
Voor dag opnamen zou ik zeker voor Canon kiezen omdat deze een warme uitstraling geeft.
Voor vuurwerk zou ik nooit een Canon nemen omdat het hele donkere blauw van de zwarte nachtlucht tijdens een vuurwerk veel te bruin zal kleuren.
Sony filmt standaard te blauw.
Maar omdat blauw de meest sprekende kleur is bij het maken van een witbalans is dit te veel aan blauw makkelijk terug te zetten naar wit zoals wij dat zien.
Wit is dus wit.
Als er dus geen witbalans gemaakt word bij het filmen van vw is blauw een kleur die in het donker redelijk snel komt te vervallen waardoor de rest van de kleuren natuurgetrouw over komen bij het terug kijken van een gefilmde vw show met een sony camera.
Als we namelijk heel goed met ons blote oog naar de lucht van een nacht kijken is dit namelijk niet zwart maar HEEL DONKER BLAUW.
Dat beetje blauw wat geschoten word in een show is doorgaans redelijk weinig en word door een Sony camera redelijk goed vast gelegd terwijl een Canon van dat blauw snel de nijging heeft om dat paars te laten lijken.
blauw en te veel rood maakt namelijk paars.
DUS.
neem nooit een camera met kaartjes of hard discs en ga gewoon met tape's filmen.
Dat kan natuurlijk HDV zijn.
Kijk eens bijvoorbeeld naar de films die Red Baron filmt voor vwc.
Die filmt met een Canon met te veel toeters en bellen en alles oogt te rood, maar dat is persoonlijk.
Kijk naar de Sony HDV die Toon van FPM gebruikt en dat oogt natuurgetrouw gewoon goed.
Maar dat is mijn mening.
En om jullie niet het idee te geven dat ik op de hand ben van Sony (Toon) ben, heb ik beide beelden eens bij Universal DVD neer gelegd waar ze elke film kleur corrigeren.
en wat denk je: als er een HDV van Sony komt zijn ze met een film van 60 minuten in 5 minuten klaar omdat dat van zichzelf al 95% natuur getrouw is opgenomen.
Bij het corrigeren van 60 minuten Canon materiaal is men ruim een uur bezig omdat gelijk te trekken zoals je met het eigen oog heb ondervonden/waargenomen.
Genoeg duidelijkheid dus over de voor en na tussen Sony en Canon.
Ik zelf film nog steeds men Sony dv-CAM en wordt door de grootste profs als perfect gezien in zijn prijsklasse.
En dit tezamen met de HDV camera's van Sony.
Ik zou zeggen..... doe er mee wat je wil.
Succes, Stef :hehe!:
Sony :happy:
Canon :crying: