5" Italiaanse Cilinder Salutes

T-sec

Registered User
500 gram flash in de vuurpijl van filmpje 2..? Ik heb mijn twijfels...

Allereerst is het soortelijk gewicht van flash dusdanig laag dat 500 gram een behoorlijke volume eenheid geeft. Daarnaast respecterende dat er minimaal 1/3 volume in de container waar het flash in wordt verwerkt leeg dient te blijven om de gaswolk bij ontbranden goed en snel over te laten slaan.
Al met al zou dit een vuurpijl geven met een kop ter grote van minimaal een 1/2 liter blik bier. En dat is de kop op de pijl in het filmpje zo te zien niet. Sterker nog, 80% van de motor behuizing zit ook nog in de kop van de raket, dus nog minder netto volume.

Ten tweede is de gaswolk bij defraglatie van 500 gram flash ook velen malen groter dan de magere en korte explosie welke in het filmpje is te zien.

Nogmaals, ik ben niet overtuigd.

Laatst bewerkt:

Ivanhoe

Registered User
Maar de titaan kroon is wel iets anders dan een losse salute.
En de 4 inch salute was die niet fabriek af €7,50 ?

Maar ik zie nergens staan dat deze 5 inch een enkele salute is Toon, enige info is dat er 1000 gram flash in zit, misschien is het wel een meerslagen of een shell of shells, wie zal het zeggen. Enige wat ik wilde zeggen is dat Italiaans vuurwerk af importeur al aardig aan de prijs is, laat staan van een handelaar.

Ik heb de prijzen nog even opgezocht in de 2006 prijslijst: 3" ti salute (italiaanse cylinder) kost Eur 10,35 p/st ex BTW. Titankrone (4" salute) op Eur 30,40 p/st ex BTW.

Laatst bewerkt:
Hier de recente prijzen uit de catalogus van 2007 ex BTW:

Flash Report cylindrical titanium salute shell 75 - 9,15
Titanium Crown circle of titanium flashes 100 - 26,85

Hou er btw wel rekening mee dat de Titancrone geen 4 inch salute is maar een multisalute een ring van ti salutes.

En iig kan een 5 inch salute rustig een 1kg flash bevatten en dan ontbranden ligt maar puur aan de constructie van de shell zelf.

Maareh lol 100 euro voor een 5 inch salute haha er zit geen goudkruit in plaats van zilverkruit!:laugh:

Pyromaster2

Registered User
Hier de recente prijzen uit de catalogus van 2007 ex BTW:

Flash Report cylindrical titanium salute shell 75 - 9,15
Titanium Crown circle of titanium flashes 100 - 26,85

Hou er btw wel rekening mee dat de Titancrone geen 4 inch salute is maar een multisalute een ring van ti salutes.

En iig kan een 5 inch salute rustig een 1kg flash bevatten en dan ontbranden ligt maar puur aan de constructie van de shell zelf.

Maareh lol 100 euro voor een 5 inch salute haha er zit geen goudkruit in plaats van zilverkruit!:laugh:

We praten bij een zulke hoeveelheid niet meer over de shellcasing, flashpowder kan bij een bepaalde hoeveelheid detoneren in de vrije lucht zonder isolator in de vorm van een casing (weet niet exact de waardes maar ik meen dat dit al bij 150gr was maar kan misschien ook meer zijn, maar misschien dat iemand anders hier een helder antwoord in kan geven).
Dacht je nou echt dat de shellcasings die vaak in Zuid-europa van plastic zijn 10mm dik zijn?
Nee ze worden vaak niet eens gepasted, naja enkel de stutata's, maar die worden naast pasting ook gespiked, en dat zijn die 125mm salute's niet.
Waarom vallen salute's onder 1.1G dan?
Vraag je dat maar af en dan kom je vanzelf wel op het antwoord lijkt mij.
Want shellcasing speelt bij een massa-explosie ook geen rol meer, althans een heel bescheiden rolletje.

Een shellcasing speelt wel een belangrijke rol bij colourshells en menig cilinderbommen met inserts etc.
Dit heeft te maken met de type burstcharge die men gebruikt t.o.v de shellcasing voor het produceren van een symmetrische break, maar een salute bevat flashpowder dat vele malen sneller opbrandt dan welk menig burstmix ook, dus de shellcasing is eigenlijk enkel nodig om de flash op een bepaalde hoogte af te laten branden want de casing breekt zo gauw de flash al aan het opbranden is, de rest verbrand dus in de openlucht maar de opbrandingssnelheid van menig flashpowder is zo snel dat het zelfs zonder isolator dus een knal kan produceren, maar dit is voor ons oog niet zichtbaar zo snel gaat dat.
Zuid-europees flashpowder brandt zelfs naar mijn weten sneller op dan dat van Chinees fabrikaat flashpowder.

Er zijn veel verschillende soorten flashmixen, hieronder een paar en misschien kom je er dan wel achter welk soort ze gebruiken in Zuid-europese salute's;

-Aluminium en chloraat, hiermee produceer je de slechtste flashmix, het is goedkoper dan perchloraat dus het draait specifiek om de kosten als men deze flashmix gebruikt, zal me eerlijk gezegd niets verbazen als sommige chinese fabrikanten het in hun salute's gooien.

-Aluminium en perchloraat, dit is dus de meest voorkomende flashmix is salute's.

-Magnesium en potassium nitrate, hiermee produceer je ook een flashmix door de mening 3:2 te gebruiken, hoe fijner de magnesium hoe sneller het opbrandt en hoe meer rook het zal produceren, dit mix doet me sterk denken aan de mix die men gebruikt in Zuid-europa omdat deze mix vaak die bekende dichte rookwolken produceert, het is een vermoeden hoor dus geen zekerheid.

Men ziet dus dat de burn rate toeneemt dermate de flashmix fijner wordt geproduceert.

(bron info over flashmixes : wikipedia)

Laatst bewerkt:

trickrick

Registered User
50 gram van een goede flashmix (kclo4-german dark) knalt in de open lucht al.
Er zijn tientallen mixen met allemaal andere eigenschappen qua brandsnelheid,gevoeligheid en de huls waarin het het beste gestopt kan worden.
Zo zijn er mengsels die geschikter zijn om in een dikwandige huls te doen en andere juist weer in een dunnere.
Ook de vorm en de soort van het gebruikte metaal is van invloed op de uitwerking.
Geloof dat het niet de bedoeling is om hier veel verder op in te gaan.

Denk zelf niet dat ze in Italie nitraatmengsels gebruiken aangezien dit toch minder krachtig is dan (per)chloraatmengsels.

Maar waar het op neer komt is dat stoere praat over hoeveel gram erin zit niks zegt.
5 gram van een topmengsel kan wel beter gaan dan 50 gram van een mindere soort flash.

Tony

Administrator
Medewerker
Mannen laten we niet ver op recepten in gaan!!!
Dat is een onderdeel die we nog/niet online willen hebben.

Pyromaster2

Registered User
Maar waar het op neer komt is dat stoere praat over hoeveel gram erin zit niks zegt.
5 gram van een topmengsel kan wel beter gaan dan 50 gram van een mindere soort flash.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Ik denk dat er teveel ophef over gemaakt wordt dat een dergelijk cilinder als deze een 1 kilogram flash kan bevatten.
Het kan zo wel zijn maar dan moet men erg oppassen met het verschieten van deze cilinderbommen uit normale gfk-buizen, bij een normale 5'' colour of salute zonder inserts wordt er aangeraden 85 tot 100 gram liftcharge te gebruiken van korrelgrootte (2FA(american blasting grades)) 1.68-4.67mm.
En nu gaan wij er dus vanuit dat wij het hier hebben over normale standaard gewicht van de shell, die met 1000 gram flash zit er ruim boven omdat wij hier praten over de poederinhoud van de shell, netto dus, de brutogewicht zoals shellcasing etc. moet er dus bij opgetelt worden, dan zit je denk ik al gauw in de orde van 1100 tot 1200 gram brutogewicht als het niet meer is, maar ik ga uit van deze schatting.
Reken maar dat er meer dan 100gr liftcharge onder de shell zit, althans als men kiest voor deze korrelgrootte.
Ik denk dat het eventueel problemen kan geven met het schieten, zoals als men de buis ingraaft dat de stop er onderweg knalt, of eventueel het scheuren van zo'n tube.
Er is geen enkele producent die speciale gfk-buizen produceert voor shells lager dan 150mm, meeste beginnen dus pas bij 150mm.

Naja het is er dus op of eronder.
Heb nog zo men twijfels over of er daadwerkelijk 1000 gram flash in de shell zelf zit, maargoed de tijd geeft ons het antwoord:wondering:

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Er word veels te diep op de materie in gegaan.
Ik denk dat het wel genoeg is zo..

trickrick

Registered User
Nou Tony, ik denk dat pyromaster hier juist hele boeiende informatie neerzet.
Ik denk dat het zelfs niet te ver gaat als ik 70/30 zeg.
Want wie heeft hier nu de middelen om echt wat met expliciete informatie te doen?

Tony

Administrator
Medewerker
Nou Tony, ik denk dat pyromaster hier juist hele boeiende informatie neerzet.
Ik denk dat het zelfs niet te ver gaat als ik 70/30 zeg.
Want wie heeft hier nu de middelen om echt wat met expliciete informatie te doen?

Van het 1 komt het ander!!!!
En de vraag was veel simpeler dan alle antwoorden die tevoorschijn komen.

powerfull

Registered User
Van het 1 komt het ander!!!!
En de vraag was veel simpeler dan alle antwoorden die tevoorschijn komen.

Daar heb je helemaal gelijk in, want wat hier nu besproken word gaat mij toch echt te boven :cheesy:

nu maar weer ontopic: Heeft niemand een foto of film van dit soort shell?

trickrick

Registered User
De oorspronkelijk vraag was inderdaad veel simpeler.
En net zo belachelijk als het 3'' megablok.

Hij praat over DE 5'' italiaanse cilinder.(alsof je daar al over kunt spreken)
Of het klopt dat er een kg poeder in zit.(tja,zal iemand er maar 1 los moeten peuteren)
En dan een filmpje van een knal......(even een quote:iedereen beleeft een knal anders)

Wat ik bedoel te zeggen is dat Ik het niet erg vind als er wat dieper op bepaalde
materie ingegaan word.
Daar kun je wat van leren.
En dat lijkt me een belangrijkere functie op een forum dan een wedstrijd om het wildste topic te openen.

En degenen die echt zelf iets willen maken zijn wel wijs genoeg om voldoende informatie in te winnen en de enorme zoektocht naar chemicalien te starten.

Ben het met je eens dat fpm geen forum is voor wat jullie noemen ''zelfbouw'' .Maar het mag toch wel eens wat minder oppervlakkig en kinderachtig?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ben het met je eens dat fpm geen forum is voor wat jullie noemen ''zelfbouw'' .Maar het mag toch wel eens wat minder oppervlakkig en kinderachtig?

pffff gaan we weer, dit soort discussie's hebben we nou wel gehad.

als het je niet bevalt kom dan gewoon niet maar ga niet dit soort discussie's starten/uitlokken.

verder gaan we on topic en elke post die niet over de start vraag begint word verwijderd!

P

poziloc

Guest
Nog even een aanvulling op Vonk:
Daarbij is het forum openbaar en kijken er ogen mee, die dit soort dingen beter niet kunnen lezen, voordat ze op verkeerde gedachte worden gezet en gaan experimenteren!
Dat ze die info ergens anders vandaan kunnen halen is niet ons pakkie aan.
Wij willen dit simpelweg hier niet hebben!

trickrick

Registered User
Nog even een aanvulling op Vonk:
Daarbij is het forum openbaar en kijken er ogen mee, die dit soort dingen beter niet kunnen lezen, voordat ze op verkeerde gedachte worden gezet en gaan experimenteren!
Dat ze die info ergens anders vandaan kunnen halen is niet ons pakkie aan.
Wij willen dit simpelweg hier niet hebben!

Kun je hier wat duidelijker zijn?
Wie kan dit beter niet lezen dan?
En wat zijn verkeerde gedachten?
Wat is er mis met experimenteren?
Zou een mod mij aan de hand van mijn of pyromaster's post kunnen vertellen waar dan precies die grens ligt?

De mods vinden het geen enkel probleem dat minderjarigen vragen stellen over
grote stukken vuurwerk maar een beetje mengen en roeren is o zo verschrikkelijk.
Ik vind net als jullie dat dit niet de plek is om recepten te posten.
Maar dat is ook helemaal niet gebeurd.
Er moeten daarentegen toch ook een boel mensen zijn hier op fpm die wel
wat wijzer willen worden over de werking van vuurwerk.
En als men dan zou willen experimenteren moet je toch eerst spullen zien te krijgen.
En dat is echt niet zo makkelijk en goedkoop als kant en klare 'bommen' te kopen.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik zal heel kort zijn.
Wij hebben onze regels en onze gedachten over hoe wij een forum willen draaien. Dat doen we nu meer dan 5 jaar op een manier die door 99% van de mensen gewaardeerd word. Als we vinden dat het op een gegeven moment wel genoeg is dan is het ook genoeg.

Wij hoeven ons niet tegen iemand anders te verantwoorden over de gedachten erachter. Bevalt het je niet blijft dan gewoon lekker weg en ga een forum (die er genoeg zijn) opzoeken die wel alles toe laten.

Dit is het verhaal en niet anders.

Laatst bewerkt door een moderator:

nismo

Registered User
Om terug te komen op de eerste vraag, ik heb twee shows gezien van Italie afgelopen week en die begonnen ook met 5 inch salutes (cilinders) en die gingen HARD echt maar ik heb zelf een keer een 6 inch shell geschoten met daar in het kruid van 20 lawinepijlen en die ging een stuk harder dus een kilo lijkt mij een beetje veel. En om weer terug te komen op de eerste vraag ik heb de eerste cilinders met mijn telefoon opgenomen maar dat lijken meer muggen scheetjes dus dat haalt ook niet veel uit om erop te zetten.

powerfull

Registered User
Om terug te komen op de eerste vraag, ik heb twee shows gezien van Italie afgelopen week en die begonnen ook met 5 inch salutes (cilinders) en die gingen HARD echt maar ik heb zelf een keer een 6 inch shell geschoten met daar in het kruid van 20 lawinepijlen en die ging een stuk harder dus een kilo lijkt mij een beetje veel. En om weer terug te komen op de eerste vraag ik heb de eerste cilinders met mijn telefoon opgenomen maar dat lijken meer muggen scheetjes dus dat haalt ook niet veel uit om erop te zetten.

Is het dan alleen knal of is het een shell met multi effect? Graag zou ik het filmpje toch willen zien :smile: bedankt voor deze nuttige informatie iniedergeval!

:cool:

Bovenaan