Wie ben je?
Bauke Kuiper, 40 jaar uit Breda. Normaal fulltime pyrotechnicus maar wegens corona momenteel ook werkzaam in andere branches (o.a. beveiliging).
Voor welk bedrijf ben je actief in de branche?
Eerder was ik actief als freelancer, vooral in Frankrijk en Italië. Tegenwoordig werk ik fulltime voor Pyrofoor de Amsterdam B.V..
Welke functie heb jij in de vuurwerk branche?
Bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. heb ik mijn droombaan gevonden; ik werk als showdesigner en programmeur. Dit houd in dat ik, samen met onze opdrachtgevers, de “beelden” in shows bedenk en middels software visualiseer. Hierbij werk ik veel samen met Lucas Gerritzen, onze algemeen directeur en Paul Philipsen. We combineren onze knowhow tot een geheel. Hier komt een groot deel productkeuze en productkennis bij kijken, iets wat me ontzettend boeit. In overleg met onze technisch tekenaar en projectleider dienen deze plannen vervolgens technisch realiseerbaar te worden. Is een set uiteindelijk helemaal uitgedacht dan begin ik met het echte programmeerwerk; het daadwerkelijk schrijven van de show zodat deze ge-upload kan worden in onze schietsystemen. Vaak nemen we naar locatie een mobiele studio mee voor eventuele last minute wijzigingen. Al met al draait er bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. een behoorlijk gestroomlijnde machine om geweldige shows te kunnen creëren. Maar als het even kan vind ik het zeker zo leuk om op locatie gewoon zelf nog “showtjes te bouwen”.
Hoe kom je aan de passie voor het vuurwerk en van af hoe oud is dat begonnen?
Vanaf mijn 10e mocht ik op oudejaarsdag altijd een pakketje uitzoeken bij de plaatselijke drogist. Mijn vader had er eigenlijk helemaal niks mee maar wilde gewoon na 3 dagen verkoop van mijn gezeur af zijn! Meer dan een meterpakketje zat er dan helaas ook niet in. Al snel ontdekte ik via vriendjes op school dat er in Baarle-Nassau veel interessanter vuurwerk te krijgen was, vanaf mijn 12e zat ik dan ook elk jaar op mijn fiets; 1.5 uur heen, rugzak vol en 1.5 uur weer terug fietsen! Mijn vader kan me er nu nog om vervloeken; elke ochtend op oudejaarsdag vond ik mijn vuurwerk in een emmer water in de tuin, gelukkig wist hij nooit alles te vinden en kon ik ’s avonds toch stoken! Op latere leeftijd kwamen natuurlijk Fallas en de Italiaanse shows binnen bereik, hier is mijn passie voor showdesign en productkeuzes pas echt tot stand gekomen.
Wat is je favorieten show die je zelf hebt geschoten of heb meegemaakt? (linkje)
De shows die we met Pyrofoor de Amsterdam B.V. elk jaar op Defqon 1 schieten zijn natuurlijk waanzinnig gaaf! We krijgen veel vrijheid maar ook ontzettend veel input van Q-Dance waardoor er veel dynamiek in de shows kan zitten. Maar ook de andere festivals die we doen hebben zo elk zijn eigen charme. Juist de diversiteit die we met Pyrofoor in elke show proberen te verwerken zijn elke keer weer een kick en uitdaging. De laatste Defqon 1 show, tijdens de corona pandemie, er eentje die ik nooit zal vergeten; de muziek klopte volledig bij
de boodschap die we wilden brengen en we konden volledig 3D ontwerpen. Die show is ook enorm goed ontvangen wereldwijd:
Defqon 1, “The show must go on”;
Persoonlijk vond ik de eerste keer Dominator, helemaal zelfstandig, erg gaaf om te doen. Het vertrouwen dat ik kreeg van Showeffects kon ik zeer waarderen!
. Het is mijn muziek en we hadden aardig wat beperkingen i.v.m. droogte. Als ik dan het resultaat bekijk ben ik erg trots op wat we neergezet hebben!
Dominator:
Van welk product gaat jouw hartje sneller kloppen?
Van Italiaanse “Bomba da Tiro’s” en Maltese “Beraq”-shells kan ik echt ontzettend genieten. Het is vaak pure kunst die deze mannen in hun bommen weten te verwerken.
Wat zijn je top 3 effecten?
Lightning/Relampagos, Tourbillions/Farfalle’s en echte dikke Salute’s
Wat staat er op jouw vuurwerk bucketlist?
Veel zaken op mijn vuurwerk bucketlist heb ik al kunnen afstrepen dankzij mijn “opleiding” in Italië en Frankrijk (zelf multi-break shells maken bijvoorbeeld). Daarnaast krijg ik bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. kansen waar ik vroeger alleen maar van kon dromen, bijv. productontwikkeling in Spanje/Italië/Portugal en China. Sowieso is de samenwerking met meerdere grote namen uit onze branche wereldwijd een droom die uitkomt. Nog zo’n droom die uitkwam, schieten tijdens de finish van de Formule 1 in Italië!! Vandaar dan ook Dream Big: samen met Pyrofoor de Amsterdam B.V. deelnemen aan Montreal!
Welk moment geeft jou nog altijd kippenvel?
Allereerst is dat het “eerbetoon” wat ik mijn moeder mocht geven op de Q-Dance stage op Mysteryland. 2 Jaar daarvoor kreeg ik op dat festival te horen dat mijn moeder zou komen te overlijden en dat is altijd blijven kleven aan mijn Mysteryland ervaring. In 2019 sloot Q-Dance op zaterdag af met “Con te Partiro” van Andrea Bocelli, het nummer waarop ik mijn moeder destijds de kerk uit heb gedragen. Ik heb toen van hun de vrije hand gekregen qua
ontwerp en mocht er dit eerbetoon van maken. Mijn vader is toen speciaal naar Mysteryland gekomen en samen hebben we deze show gekeken, nog steeds erg emotioneel!
Q-Dance @ Mysteryland:
Waar ik ook nog steeds met kippenvel aan terugdenk; de show van Sergio Paolelli in Adelfia in 2013! Deze show heb ik van heel dichtbij mogen meemaken, namelijk bij Paolelli op het schietterrein zelf. Die finale is er 1 die ik nooit meer zal vergeten, het geluid, het licht, de druk, ongeëvenaard!!
Sergio Paolelli, Adelfia:
Samen met mijn vader op Mysteryland
Bauke Kuiper, 40 jaar uit Breda. Normaal fulltime pyrotechnicus maar wegens corona momenteel ook werkzaam in andere branches (o.a. beveiliging).
Voor welk bedrijf ben je actief in de branche?
Eerder was ik actief als freelancer, vooral in Frankrijk en Italië. Tegenwoordig werk ik fulltime voor Pyrofoor de Amsterdam B.V..
Welke functie heb jij in de vuurwerk branche?
Bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. heb ik mijn droombaan gevonden; ik werk als showdesigner en programmeur. Dit houd in dat ik, samen met onze opdrachtgevers, de “beelden” in shows bedenk en middels software visualiseer. Hierbij werk ik veel samen met Lucas Gerritzen, onze algemeen directeur en Paul Philipsen. We combineren onze knowhow tot een geheel. Hier komt een groot deel productkeuze en productkennis bij kijken, iets wat me ontzettend boeit. In overleg met onze technisch tekenaar en projectleider dienen deze plannen vervolgens technisch realiseerbaar te worden. Is een set uiteindelijk helemaal uitgedacht dan begin ik met het echte programmeerwerk; het daadwerkelijk schrijven van de show zodat deze ge-upload kan worden in onze schietsystemen. Vaak nemen we naar locatie een mobiele studio mee voor eventuele last minute wijzigingen. Al met al draait er bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. een behoorlijk gestroomlijnde machine om geweldige shows te kunnen creëren. Maar als het even kan vind ik het zeker zo leuk om op locatie gewoon zelf nog “showtjes te bouwen”.
Hoe kom je aan de passie voor het vuurwerk en van af hoe oud is dat begonnen?
Vanaf mijn 10e mocht ik op oudejaarsdag altijd een pakketje uitzoeken bij de plaatselijke drogist. Mijn vader had er eigenlijk helemaal niks mee maar wilde gewoon na 3 dagen verkoop van mijn gezeur af zijn! Meer dan een meterpakketje zat er dan helaas ook niet in. Al snel ontdekte ik via vriendjes op school dat er in Baarle-Nassau veel interessanter vuurwerk te krijgen was, vanaf mijn 12e zat ik dan ook elk jaar op mijn fiets; 1.5 uur heen, rugzak vol en 1.5 uur weer terug fietsen! Mijn vader kan me er nu nog om vervloeken; elke ochtend op oudejaarsdag vond ik mijn vuurwerk in een emmer water in de tuin, gelukkig wist hij nooit alles te vinden en kon ik ’s avonds toch stoken! Op latere leeftijd kwamen natuurlijk Fallas en de Italiaanse shows binnen bereik, hier is mijn passie voor showdesign en productkeuzes pas echt tot stand gekomen.
Wat is je favorieten show die je zelf hebt geschoten of heb meegemaakt? (linkje)
De shows die we met Pyrofoor de Amsterdam B.V. elk jaar op Defqon 1 schieten zijn natuurlijk waanzinnig gaaf! We krijgen veel vrijheid maar ook ontzettend veel input van Q-Dance waardoor er veel dynamiek in de shows kan zitten. Maar ook de andere festivals die we doen hebben zo elk zijn eigen charme. Juist de diversiteit die we met Pyrofoor in elke show proberen te verwerken zijn elke keer weer een kick en uitdaging. De laatste Defqon 1 show, tijdens de corona pandemie, er eentje die ik nooit zal vergeten; de muziek klopte volledig bij
de boodschap die we wilden brengen en we konden volledig 3D ontwerpen. Die show is ook enorm goed ontvangen wereldwijd:
Defqon 1, “The show must go on”;
Persoonlijk vond ik de eerste keer Dominator, helemaal zelfstandig, erg gaaf om te doen. Het vertrouwen dat ik kreeg van Showeffects kon ik zeer waarderen!
. Het is mijn muziek en we hadden aardig wat beperkingen i.v.m. droogte. Als ik dan het resultaat bekijk ben ik erg trots op wat we neergezet hebben!
Dominator:
Van welk product gaat jouw hartje sneller kloppen?
Van Italiaanse “Bomba da Tiro’s” en Maltese “Beraq”-shells kan ik echt ontzettend genieten. Het is vaak pure kunst die deze mannen in hun bommen weten te verwerken.
Wat zijn je top 3 effecten?
Lightning/Relampagos, Tourbillions/Farfalle’s en echte dikke Salute’s
Wat staat er op jouw vuurwerk bucketlist?
Veel zaken op mijn vuurwerk bucketlist heb ik al kunnen afstrepen dankzij mijn “opleiding” in Italië en Frankrijk (zelf multi-break shells maken bijvoorbeeld). Daarnaast krijg ik bij Pyrofoor de Amsterdam B.V. kansen waar ik vroeger alleen maar van kon dromen, bijv. productontwikkeling in Spanje/Italië/Portugal en China. Sowieso is de samenwerking met meerdere grote namen uit onze branche wereldwijd een droom die uitkomt. Nog zo’n droom die uitkwam, schieten tijdens de finish van de Formule 1 in Italië!! Vandaar dan ook Dream Big: samen met Pyrofoor de Amsterdam B.V. deelnemen aan Montreal!
Welk moment geeft jou nog altijd kippenvel?
Allereerst is dat het “eerbetoon” wat ik mijn moeder mocht geven op de Q-Dance stage op Mysteryland. 2 Jaar daarvoor kreeg ik op dat festival te horen dat mijn moeder zou komen te overlijden en dat is altijd blijven kleven aan mijn Mysteryland ervaring. In 2019 sloot Q-Dance op zaterdag af met “Con te Partiro” van Andrea Bocelli, het nummer waarop ik mijn moeder destijds de kerk uit heb gedragen. Ik heb toen van hun de vrije hand gekregen qua
ontwerp en mocht er dit eerbetoon van maken. Mijn vader is toen speciaal naar Mysteryland gekomen en samen hebben we deze show gekeken, nog steeds erg emotioneel!
Q-Dance @ Mysteryland:
Waar ik ook nog steeds met kippenvel aan terugdenk; de show van Sergio Paolelli in Adelfia in 2013! Deze show heb ik van heel dichtbij mogen meemaken, namelijk bij Paolelli op het schietterrein zelf. Die finale is er 1 die ik nooit meer zal vergeten, het geluid, het licht, de druk, ongeëvenaard!!
Sergio Paolelli, Adelfia:
Samen met mijn vader op Mysteryland
Laatst bewerkt: