Nou daar gaan we dan.
Je hebt een hele lijst met kritiek punten en dat is eigenlijk niet waar ik om vroeg.
Maar goed ik ga er proberen een antwoord op te geven.
Tja...
Wat moet je er nou van zeggen? Dat ze allemaal prachtig zijn? Of mooi gefilmd? of mooi geluid?
De antwoorden daarop zijn voorspelbaar. Aangezien er weinig negatieve opmerkingen te maken zijn. Ook al ontploft er een bom op de grond dan vinden wij dat al prachtig.
Het gaat mijn er niet helemaal niet om dat mensen zeggen dat iets mooie gefilmd is of dat het geluid mooit klinkt. Dat soort dingen zijn een aantal jaar geleden al besproken toen er bijvoorbeeld een nieuwe cam en/of mic werd aangeschaft werd. Wat ik graag ziet zijn vragen/opmerkingen of gewoon de mening over een show. Over het vuurwerk dus en niet over het beeld of geluid.
Wat voor microfoon gebruikt men?
Heeft men al eens een "windshield" overheen getrokken om windruis tegen te gaan (wat vooral tijdens de dagshow was te horen van Paolelli). Misschien in de edit dat geluid onderdrukken totdat er wat gebeurd.
Wij gebruiken een sony mic (
serie nummer niet bij de hand) deze mic is eigenlijk nog het beste wat we tegen gekomen zijn. We hebben ze geprobeerd van 300 euro tot 900 euro en nog steeds op zoek naar de perfecte mic. Windruis is helaas jammer maar ik heb dat liever dan bewerkt geluid. wij houden het geluid zo eerlijk mogelijk en zullen daar niet aan kloten. Op onze cams hebben we wel een windfunctie maar zodra je die aanzet ben je ook een hoop geluid kwijt (Lage tonen) van je vuurwerk. Vandaar dat we maar weinig beelden hebben van Adelfia 2005. Binnenkort koper we er wel windjammers bij die ook een hoop wind tegen houden maar daar blijft het denk ik bij want nogmaals het geluid moet zo eerlijk mogelijk blijven.
Over de show Pellicani bruscella; Had men het geluid niet even kunnen zachter zetten op de punten in de edit waarvan het geluid zo kraakte?
Dit had gekund maar niet bij stil gestaan.,
Kan men voortaan iets meer afstand nemen (indien mogelijk) of film op 2 punten waardoor je kan switchen tussen (ver) overzicht en closeup. Aangezien een groot deel van de effecten buiten beeld terecht komen door de grootte moeilijk ingeschat kan worden, of zo beeldvullend zijn dat het effect niet tot zijn recht komt. Misschien een groothoeklens een idee, of gebruikt men deze al?
We gaan naar Italie/Spanje om juist zoveel mogelijk van het vuurwerk te genieten. Genieten komt bij ons op de eerste plaats en filmen/fotos pas op de tweede. We hebben het wel eens anders gedaan en dan kom je na een week thuis en blijkt dat je eigenlijk meer bezig bent geweest met het filmen dan met de shows zelf.
Daarom staan we ook op een leuke afstand zodat we er optimaal van kunnen genieten. Wij zijn de Ultieme Kruitsnuivers en we hebben in San Severo flink onze neus moeten snuiten.
Wij filmen met de Sony (2x) HDV-FX1 cam. Deze cam neemt op in breedbeeld. Niet een neppe breedbeeld zoals een hoop cams als extra functie hebben maar gewoon standaard breedbeeld 16.9 (Als ikhet goed begrepen heb). Daardoor mis je vaak wel de hoogte in de lens die je met een 4.3 lens wel pakt. Daardoor kan het zijn dat boven en beneden de effecten er weleens buiten schieten. Links en rechts pakken we aardig wat maar omdat we soms erg dichtbij staan (100meter) mis je daar ook nog weleens wat maar dat heeft met het genieten te maken.
Misschien een google-earth foto erbij van de exacte locatie waar het is geschoten? Ik vindt de beschrijving in de tekst van de effecten al een leuke aanwinst. Ook de teksten zijn al opgedikt. Wat ook een pluspunt is.
Dit doe ik graag. Het kost me erg veel tijd maar als mensen er iets van leren of er door gaan nadenken wat er eigenlijk in een show gebeurt vind ik het best en dan heb ik me doel aan 1 kant bereikt. Nu nog lekker discussieren over de show zelf , kwaliteit, manier van schieten ect ect.
Zou het mogelijk zijn om ook is tijdens de opbouw te filmen (indien mogelijk) De fotos zijn wel altijd te zien van hoe het staat of er bij hangt, maar iets van de stellingen met de camera gefilmt ziet men zelden.
Ook de bezoekjes aan de kruitfabrieken in het verleden waren fantastisch. Graag zou ik hiervan meer willen zien. Ook hier indien mogelijk afcourse.
De opbouw wordt ook altijd gefilmd alleen bewaren we dit soort dingen vaak voor de DVDs als extraatje. Wat fabrieken betreft hebben we daar niet altijd tijd voor en het is ook niet altijd mogelijk. We hebben wel naar 2 fabrieken kunnen gaan in San Severo alleen hebben we toch sochtends 5.30 met een flinke havana seven up zitten discussieren over vuurwerk. Heerlijke discussies waar we erg van genoten hebben en jah dan wordt je eigenlijk te laat wakker om nog even naar de fabriek te gaan. Nogmaals plezier maken nr1 en we hebben deze dagen zoveel vuurwerk gezien dat je soms ook denkt effe relax nou want anders is het net of je aan het werken bent.
Misschien meer info over de mannen achter de schieters c.q. bedrijven. Misschien linkje naar hun website erbij vermelden. (indien mogelijk)
Dit is niet altijd makkelijk. De mannen spreken geen Engels en mijn Italiaans is erg slecht tot helemaal niet begrijpbaar :embarrest: . Daarbij hebben de meeste bedrijven helemaal geen internet website. De bedrijven die wij bezoeken zijn namelijk geen (Rijke) Parente of Marterello maar kleine bedrijven die bijvoorbeeld maar 1 buis hebben voor 3 x een Bomba da Tiro..
Over de shows zelf kan ik weinig zeggen anders dan alles ok. Want ik vindt een filmpje van een flowerbed ergens in een straat van nederland al boeiend. Dus aan mij heb je niks wat opmerkingen over de shows zelf betreft. Alles ist fantastisch! whahahaha
Maar juist als je een flowerbed al boeiend vind dan moet je toch vol nieuwsgierigheid en vragen zitten. Hoe werkt dit en hoe werkt dat , waarom doen hun het zo en niet zo...Ect ect ..Ik kan niet overal een antwoord op geven maar we kunnen dan wel zorgen dat er een antwoord komt want dan gaan we er gewoon naar zoeken.
:bigsmile: