Zware knallen, 'pure terreur' voor border collies

Moontan

Moderator
Medewerker
Zware knallen, 'pure terreur' voor border collies

WAPENVELD - Eind vorig jaar logeerde ze twee weken bij vrienden in Hattem met haar honden. Om het vuurwerkgeweld in Wapenveld te ontlopen. "Het is pure terreur", vindt Gerry Herbst. Mogelijk gaat ze volgende maand weer een poosje naar Hattem.

Haar vrienden wonen op een rustieke plek. Het geknal dringt er door, maar het is lang zo erg niet als in haar woonplaats.

Drastische keuze, maar Herbst handelt in het belang van haar twee border collies, Shadow en Sally. Twee jaar geleden liep laatstgenoemde 'acute diabetes' op na een harde knal. Een gevolg van de vuurwerkstress, aldus Herbst. "Komt vaker voor, zei de dierenarts."

De hond is sindsdien zo goed als blind. "En ik moet twee keer per dag insuline spuiten. Goed, Sally is oud, maar dit komt bij heel weinig border collies van die leeftijd voor."

De Wapenveldse benadrukt dat ze er geen moeite mee heeft dat er elk jaar een paar dagen vuurwerk mag worden afgestoken. "Dat is wettelijk zo bepaald, prima. Met illegaal vuurwerk heb ik wel moeite. De laatste dagen hoor ik van die zware, mortierachtige knallen. Dat is toch niet normaal? En zo vroeg!"

Na twee knallen is Sally 'een en al verzet', zegt ze. "En kan ik niet meer met haar naar buiten. Dan maken we om twee uur 's nachts maar een rondje. Maar ja, dat doe ik liever ook niet natuurlijk."

Burgemeester Inez Pijnenburg van Heerde is bekend met het probleem. "We gaan met onze partners in gesprek hoe we het kunnen voorkomen." Ze wil niet al te hoge verwachtingen wekken. "Het blijft een kat-en-muisspel, maar we doen ons best."

Eén ding is zeker, waarschuwt Pijnenburg: "Wie illegaal vuurwerk op zak heeft, loopt een groot risico."

http://www.destentor.nl/regio/veluw...knallen,-pure-terreur-voor-border-collies.ece

Bovenaan