Zwaarder vuurwerk, drukker op de EHBO

Vuurwerk.pagina

Registered User
EINDHOVEN - De EHBO’s krijgen het tijdens de jaarwisseling drukker, zo verwacht de stichting Consument en Veiligheid. Dit jaar mag voor het eerst zwaarder consumentenvuurwerk worden afgestoken.

Obsolete_361686h.jpg

Mensen lopen daardoor het ririsco ernstiger gewond te raken.

Zo’n zeshonderd mensen raken jaarlijks rond nieuwjaar gewond door vuurwerk. Dat aantal is al jaren gelijk en zal, zo denkt Consument en Veiligheid dit jaar niet toenemen. Wel zal de aard van de verwondingen bij de slachtoffers ernstiger zijn waardoor behandeling in het ziekenhuis noodzakelijk wordt. De meeste ongevallen gebeuren doordat mensen zich niet aan de gebruiksvoorschriften houden, legt woordvoerder C. Meijer van Consument en Veiligheid uit. „Rotjes zijn nummer één in het veroorzaken van ongevallen. Rotjes, kanonslagen, ratelbanden mogen nu ook meer kruit bevatten. Ze knallen dus harder en als er één in je hand ontploft, zal het letsel zwaarder zijn. Het percentage ziekenhuisopnames zal daardoor toenemen.“

Vreemd genoeg is sommig vuurwerk doordat het nu zwaarder mag zijn, juist veiliger. „Siervuurwerk zoals de ’cakebox’, is veiliger geworden. De sierpakketten zijn groter en zwaarder in gewicht dan vorig jaar waardoor ze stabieler zijn en minder snel omvallen“, aldus Meijer.

Hij verwacht niet dat mensen nu niet meer naar de buurlanden zullen reizen om illegaal vuurwerk te kopen. „Ik geloof er niets van dat het de handel in illegaal vuurwerk tegen zal gaan. Daarvoor is de versoepeling van de regels te klein. Wellicht dat de overheid nu minder gaat controleren aan de grens. Al zegt justitie zelf van niet, maar ja, die kan ook niet anders. Het zal moeten blijken. “

Bron

GMP82

Zilveren Member
Dit is dus klinklare onzin. Doordat het vuurwerk zwaarder is, komen er niet méér ongevallen, maar is er een vergrote kans op wat zwaardere ongevallen.

Bovendien vermoed ik dat de "doelgroep" voor rotjes (lees: voornamelijk de jeugdige freaks) niet zo snel de zwaardere knallers zullen kopen in verband met de duurdere prijs.

Maar ja, speculeren heeft weinig zin, het is afwachten tot de cijfers bekend zijn na 1 jan.

Feuerwerk

Registered User
De nieuwe 500 grams cakes zijn veiliger naar mijns inziens omdat het grondoppervlak veel groter is dan bij 200 grams varianten, daardoor is de kans dat een 500 grams omvalt in vele gevallen veel kleiner...

koen0s

Registered User
De nieuwe 500 grams cakes zijn veiliger naar mijns inziens omdat het grondoppervlak veel groter is dan bij 200 grams varianten, daardoor is de kans dat een 500 grams omvalt in vele gevallen veel
kleiner...
Dit staat ook in de één na laatste alinia(win)

Bovendien vermoed ik dat de "doelgroep" voor rotjes (lees: voornamelijk de jeugdige freaks) niet zo snel de zwaardere knallers zullen kopen in verband met de duurdere prijs.
Waarschijnlijk zullen vooral de jeugdige freaks de doelgroep van rotjes zijn, maar als ik op oudjaarsdag naar buiten kijk, zie ik toch ook redelijk veel ouderen (leeftijd 17-20) gevaarlijk doen met die dingen, bijvoorbeeld door ze naar elkaar te gooien etc. Laten we maar hopen dat het aantal gewonden door vuurwerk verminderd, zodat vuurwerk op 1 januari een prachtige kop in de krant krijgt: "minder gewonden door vuurwerk, ondanks het zwaardere vuurwerk".

AWG

Registered User
het is zowiezo stierenpoep.

want het vuurwerk is helemaal niet zwaarder geworden,
er mag nog steeds maar 15 gram max in 1 tube.

HET ZIJN ALLEEN MAAR MEER TUBES PER CAKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

consument en veiligheid verstaat zijn vak weer eens niet, en heeft zijn huiswerk ook weer helemaal niet gedaan.(con)

kan daar zo moe van worden he.(mas)

fireworkaddict

Registered User
het is zowiezo stierenpoep.

want het vuurwerk is helemaal niet zwaarder geworden,
er mag nog steeds maar 15 gram max in 1 tube.

HET ZIJN ALLEEN MAAR MEER TUBES PER CAKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

consument en veiligheid verstaat zijn vak weer eens niet, en heeft zijn huiswerk ook weer helemaal niet gedaan.(con)

kan daar zo moe van worden he.(mas)

Als je het per tube gaat bekijken heb je inderdaad helemaal gelijk. Maar veel mensen denken; "Wow, 500gram. 2.5keer zo zwaar als vorig jaar, dus ook gevaarlijker als het fout gaat".

Maar of jij nou 1x wordt geraakt door een shot uit een cake van 10schots met 15gram per tube. Of 1x uit een 30schots cake met 15gram per tube. De schade zal gelijk zijn.
Maar als een pot omvalt (waarop het risico verkleint is door groter grondoppervlak) komen er dus wel meer schoten jou richting op. Daarom moet er ook altijd veilig mee worden omgegaan. (waar veel mensen niet bij nadenken).

Maar mensen die zich er niet in verdiepen zullen logischerwijs ook denken dat het vuurwerk zwaarder wordt in de zin van; gevaarlijker.

Met de knallers zal de schade ook niet enorm veel toenemen. Alleen als er gevaarlijk mee wordt omgegaan. Maar zoals boven mij ook al werd gezegd; de 'rotjes'gooiers willen voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk rotjes kopen. En zullen dus de duurdere varianten laten liggen.

Gr. Fireworkaddict

Mattenfreak

Registered User
Enige waar ik bij de demo's aan dacht dat "gevaarlijker" zou zijn, zijn de brede cakes, de brede shapes gaan echt flink breed in enkele gevallen. Ik heb mensen bij cakes op een zeer kleine afstand zien kijken, weten deze mensen nou ook niet wat voor uitwerking zoiets heeft, dan kan het dus zijn dat hij misschien de cake in verkeerde richting zet (zijkant naar publiek) of hij kan er dan op net zo'n korte afstand bij staan en wordt ie geraakt, maar ook bombettes in bomen die op de grond klappen is weer een optie.

Maarja, hopelijk is alles duidelijk vermeld, zowel op het product als in de winkel, dan komt het wel goed.

AWG

Registered User
Enige waar ik bij de demo's aan dacht dat "gevaarlijker" zou zijn, zijn de brede cakes, de brede shapes gaan echt flink breed in enkele gevallen. Ik heb mensen bij cakes op een zeer kleine afstand zien kijken, weten deze mensen nou ook niet wat voor uitwerking zoiets heeft, dan kan het dus zijn dat hij misschien de cake in verkeerde richting zet (zijkant naar publiek) of hij kan er dan op net zo'n korte afstand bij staan en wordt ie geraakt, maar ook bombettes in bomen die op de grond klappen is weer een optie.

Maarja, hopelijk is alles duidelijk vermeld, zowel op het product als in de winkel, dan komt het wel goed.

inderdaad daar haal je dan ook meteen het gevaarlijkste punt aan(yes)

das ook de reden waarom ik dit jaar geen waaiercakes neem. omdat onze straat zich daar absoluut niet voor leent.(loopt in bochten enzo).
het zal allemaal vast wel theoretisch kloppen, maar ik wil het risico niet nemen.

Bovenaan