Zelzate is ontsnapt aan een tweede Enschede

Tony

Administrator
Medewerker
ZELZATE - In het centrum van Zelzate is maandag 800 kilogram illegaal vuurwerk ontdekt. Er werden ongeveer 1.500 omwonenden geëvacueerd, onder wie 800 leerlingen van een nabijgelegen school. De ontmijningsdienst DOVO zal de explosieven vanavond nog opruimen. Volgens burgemeester Frank Bruggeman is zijn gemeente 'aan een tweede Enschede ontsnapt.'

Het illegale vuurwerk werd aangetroffen bij huiszoekingen in garageboxen in de Kerkstraat en de Victor Huylebroeckstraat. 'Het gaat om containers vol explosieven', zegt burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD). 'We moeten beseffen dat we ontsnapt zijn aan een geval zoals Enschede. Als er zich een explosie had voorgedaan, was de helft van Zelzate betrokken.' In 2000 vielen bij de vuurwerkramp in het Nederlandse Enschede 23 doden en 950 gewonden.

Speelgoedwinkel
Het vuurwerk is afkomstig van Toys, een speelgoedwinkel in de Kerkstraat. Bij een preventieve controle naar aanleiding van de eindejaarsperiode ontdekte de FOD Economie daar vrijdag al illegaal vuurwerk.

De politie vernam ook dat er in garageboxen nog meer vuurwerk zou opgeslagen liggen en vond die voorraad maandag bij huiszoekingen. De uitbater van de winkel, een 43-jarige man, zat al in de cel voor andere feiten. Zijn vuurwerkvergunning is intussen ingetrokken.

Rampenplan
Na de vondst in de garageboxen werd het rampenplan in Zelzate afgekondigd en besliste de crisiscel om binnen een perimeter van 100 meter alle woningen te ontruimen. Ook de 800 leerlingen van de nabijgelegen Sint-Laurensschool werden geëvacueerd.

Lees verder: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131202_00867250

D

Deleted member 17038

Guest
Poe zeg lag er nog 200ton legaal vuurwerk dat ze in dit stuk overslaan of is dit een klein beetje boel overdreven? :sad:

GMP82

Zilveren Member
800kg... an sich geen "kleine vangst" en uiteraard klopt het van geen kant dat iemand het zo opslaat, maar de vergelijking met Enschede raakt kant nog wal.....

sensatiemakerij :-(

joszie

Zilveren Member
Plus.het feit dat dit vuurwerk over verschillende locaties verspreid lag. Inderdaad niet handig om het zo te hebben liggen maar de gemaakte vergelijking is nogal scheef.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ben benieuwd hoe ze dit in Belgie zien.
In NL word alles Bruto aangeduid, als ze in belgie puur het kruitgewicht aanduiden dan lag er toch iets meer dan wat wij denken. En vergis je niet, de winkels in Baarle mogen volgens mij maar 25kilo opslaan.

sprinkhaan

Registered User
Eeuh..... dan hebben we het mischien dus over 800 kg kruit? Dan zou bruto duizenden kilo, s zijn. Gerekend met een golden immortal van 18 kg br. en net. 2 kg als voorbeeld kan het zomaar zo een 6 a 7 ton vuurwerk zijn..........

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
Ik ben benieuwd hoe ze dit in Belgie zien.
In NL word alles Bruto aangeduid, als ze in belgie puur het kruitgewicht aanduiden dan lag er toch iets meer dan wat wij denken. En vergis je niet, de winkels in Baarle mogen volgens mij maar 25kilo opslaan.
Bedankt voor de opheldering. Ik vond het al vreemd die 25kg in berichten en reacties. Ik dacht misschien korten de belgen zo 25.000 af... :sad:
Heb nu ook extra info gevonden over het soort vuurwerk!
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1751100/2013/12/02/Berucht-Cobra-6-vuurwerk-aangetroffen-in-Zelzate.dhtml

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Bedankt voor de opheldering. Ik vond het al vreemd die 25kg in berichten en reacties. Ik dacht misschien korten de belgen zo 25.000 af... :sad:
Heb nu ook extra info gevonden over het soort vuurwerk!
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1751100/2013/12/02/Berucht-Cobra-6-vuurwerk-aangetroffen-in-Zelzate.dhtml

En hier staat dus ook dat het om het kruitgewicht ging:

Het vuurwerk werd ontdekt in garageboxen in de Kerkstraat en de Victor Huylebroeckstraat. "Het gaat om twintig palletten met vuurwerk, dat 450 tot 500 kilogram pyrotechnisch gas bevat. Dat is het kruit of ontstekingspoeder in het vuurwerk", zegt De Pauw.

myrmidon

Registered User
Nu er Cobras bij zijn gevonden zal de ontsnapping waarschijnlijk opgekrikt worden tot Hiroshima of Nagasaki xD

DioR

Registered User
Goed dat het gepakt is. Hou gewoon op met die Cobra's. Voor mij heeft het niks meer met vuurwerk te maken!

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik dacht toen ik het op het nieuws
hoorde, dat het verschrikkelijk overdreven was, maar een paar dozen met Cobra's opslaan in een woonwijk vind ik niet zo'n fijn idee. Overdreven om Enschede erbij te halen misschien, maar ik snap het wel.
Als er brand was uitgebroken heb je grote kans op massa-explosie, en daar wil je echt niet naast slapen.

jaco

Registered User
Wat ik alleen niet snap is dat dit nu pas is gebeurd, hier wordt al jaren spul verkocht wat ook in Belgie niet meer mag.
Iedereen in Zuid - West Nederland weet dat volgens mij.
Maar prima dat dit nu zo aangepakt is, wel jammer van het opgefokte artikel.

Tony

Administrator
Medewerker
ZUTENDAAL - De 800 kilogram ***illegaal vuurwerk die maandag in Zelzate werd aangetroffen, is opgeslagen in een legerdepot in Zutendaal.
De politie van de Oost-Vlaamse gemeente Zelzate trof in enkele garageboxen van een speelgoedwinkel een massa aan illegaal vuurwerk aan. Het vuurwerk werd opgeborgen in een zeecontainer en met een speciaal transport naar Zutendaal vervoerd. Daar werd het in speciale containers opgeslagen in een legerdepot tot de parketmagistraat beslist wat er met het vuurwerk moet gebeuren. Mogelijk zal het vuurwerk een van de komende dagen vernietigd worden.

Volgens de burgemeester van Zutendaal, Jef Bobbaers (foto, Nieuw ZVP) is het vuurwerk enkel gestockeerd in het legerdepot in Zutendaal, maar zal het daar niet vernietigd worden. ‘Het vuurwerk ligt opgeslagen op de militaire basis, maar zal hier niet vernietigd worden. De installatie voor het vernietigen van munitie, die enkele maanden geleden in gebruik genomen is, dient niet om vuurwerk te ontmantelen’, zegt burgemeester Bobbaers.

Lees verder: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131203_00870187

Bovenaan