Witbaard en gemeente treffen elkaar donderdag bij de Raad van State

Moontan

Moderator
Medewerker
Witbaard en gemeente treffen elkaar donderdag bij de Raad van State

HILVERSUM - De bel voor ronde twee klinkt donderdag om 13.00 uur in Den Haag. Dan staan de gemeente Hilversum en de vuurwerkhandelaren opnieuw voor de rechter. Ditmaal gaat het om de Raad van State.

Lukt het onder andere vuurwerkhandelaar Witbaard om opnieuw succes te halen? Vorig jaar december slaagde de vuurwerkbranche erin om de vuurwerkvrije zone in het centrum van Hilversum te voorkomen. Toen besloot de rechter dat niet het voltallige college bevoegd is om een vuurwerkverbod in te stellen. Die bevoegdheid heeft alleen de burgemeester.

Vormfout
Afgelopen november verklaarde de rechtbank Midden-Nederland dat dit geen vormfout is. Daardoor ligt de weg voor een Hilversums vuurwerkverbod in het centrum open. Het gaat om het gebied tussen de Groest, het marktterrein, de Stationsstraat, de Schapenkamp en de Prins Bernhardstraat.

Oneerlijk
De bedrijven vechten nu dit zogeheten aanwijzingsbesluit aan bij de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak in Den Haag. De Hilversumse vuurwerkhandelaar zegt dat er sprake is van oneerlijke behandeling. Daarmee bedoelt hij dat mensen geen vuurwerk mogen afsteken in de hierbovengenoemde zone, maar elders wel.

http://www.hilversumsnieuws.nl/lees...reffen-elkaar-donderdag-bij-de-raad-van-state

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik vrees dat de Gemeente dit keer gaat winnen, waarom weet ik niet, voorgevoel..

Weet je niet, een rechter oordeelt onafhankelijk en luistert naar beide standpunten.
Wellicht kan Witbaard goede argumenten aandragen.
Het verboden gebied in Hilversum is volledig willekeurig gekozen door de Gemeente.
We zullen het dondermiddag weten.
Er zal ongetwijfeld een precedentwerking van deze uitspraak ontstaan.

Moontan

Moderator
Medewerker
Schrappen vuurwerkverbod Hilversum maakt weinig kans

HILVERSUM - De Hilversumse vuurwerkverkopers Johan en Dirk Witbaard moeten er serieus rekening mee houden dat het vuurwerkverbod voor het centrum van Hilversum gewoon doorgaat. Ze eisten donderdag ook namens enkele andere ondernemers dat de Raad van State het verbod schorst. Dat gebeurde tijdens een spoedzaak bij de Raad in Den Haag.

Hun advocaat zette een puur juridisch argument in om het verbod te laten schorsen. Het verbod was een besluit van het college van Hilversum en dat college was niet bevoegd. De burgemeester was in dit geval aan zet, betoogde advocaat J. van der Grinten.

Vorig jaar scoorde Van der Grinten met dit argument bij de voorzieningenrechter. Maar bij staatsraad Nanda Scholten maakt hij nu weinig kans. Deze vraag over wie er nu bevoegd was, is volgens de staatsraad een vraag die in een zogeheten bodemprocedure medio volgend jaar moet worden beoordeeld.

http://www.gooieneemlander.nl/regio...en-vuurwerkverbod-Hilversum-maakt-weinig-kans

Moontan

Moderator
Medewerker
Maandag uitspraak over vuurwerkverbod centrum Hilversum

HILVERSUM - De Raad van State laat maandagmiddag weten of het vuurwerkverbod voor het centrum van Hilversum doorgaat. De voorzitter van de Raad maakte dat donderdag bekend tijdens een spoedzitting die was aangevraagd door vuurwerkverkopers Johan en Dirk Witbaard en andere verkopers.

Hun advocaat eiste schorsing van het verbod, omdat er een procedurefout is gemaakt. Niet het college van Hilversum had dit verbod moeten instellen, maar burgemeester Pieter Broertjes alleen. Dat is niet gebeurd.

Daarnaast wees de advocaat op schade voor de vuurwerkverkopers. Dirk Witbaard rekende de raadsvoorzitter een omzetverlies van tussen 10 en 12 duizend euro voor. Dat is een behoorlijk deel van de jaaromzet van zijn feestartikelenwinkel in de Stationsstraat.

Maar de raadsvoorzitter temperde vlot de hoop van Witbaard op een goede afloop. Ze vroeg zich allereerst af of Witbaard wel voldoende belang heeft bij het vuurwerkverbod in de binnenstad. Het college heeft hem namelijk niet verboden om vuurwerk te verkopen.

Toch zegt Witbaard wel degelijk schade te lijden, omdat er zeker 1700 jonge mensen in het centrum boven de winkels wonen. Dat zijn potentiële klanten die nu geen vuurwerk voor de deur mogen afsteken.

Over de procedurefout was de raadsvoorzitter ook kort. Dat is een zaak die niet in deze spoedprocedure aan de orde kan komen. Medio volgend jaar gaat de Raad zich buigen over dit principieel juridische punt.

Woordvoerders van de gemeente wezen de raadsvoorzitter ook op het belang van de gemeente zelf. Er is intussen veel geld gestoken in de bekendmaking van het vuurwerkverbod. Verder zijn er toezichthouders aangesteld en er komt als alternatief voor het verbod een vuurwerkshow op de markt. Dat is allemaal verloren geld als het vuurwerkverbod wordt geschorst.

http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio...ak-over-vuurwerkverbod-centrum-hilversum.aspx

goofygrunn

Registered User
Helaas toch verloren

Vuurwerkverbod centrum Hilversum mag

Het vuurwerkverbod voor een deel van het centrum van Hilversum blijft van kracht. Dat heeft de Raad van State maandag bepaald. Een aantal vuurwerkhandelaren had de voorzieningenrechter gevraagd het vuurwerkverbod voorlopig te schorsen. De handelaren vrezen een omzetdaling, omdat bewoners van het aangewezen gebied volgens hen geen vuurwerk meer zullen kopen.

De Raad van State vindt dat het college van burgemeester en wethouders het verbod mocht bepalen. Gezien het spoedeisende karakter gaat het om een voorlopige uitspraak. In de loop van volgend jaar komt een definitieve uitspraak.

Het vuurwerkverbod geldt voor het uitgaansgebied in het centrum en voor een deel van het Langgewenst. Ook in de periode van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur mag geen consumentenvuurwerk worden afgestoken in dit aangewezen gebied.

Vuurwerkhandelaar Johan Witbaard is teleurgesteld over de uitspraak. "Heel jammer." Volgens hem zijn er te veel zaken doorgeschoven naar de definitieve uitspraak en is er nu te veel aandacht gegeven aan het aspect openbare orde. Witbaard was initiatiefnemer van de rechtszaak, maar had de "morele steun" van andere Hilversumse vuurwerkhandelaren.

De gemeente noemt de uitspraak een positief bericht dat het college sterkt in zijn aanpak om de jaarwisseling vooral veilig en gezellig te houden

Echt typisch televaag:
Bij dit artikel een foto plaatsen van knallers en onderschrift: Bij het meldpunt vuurwerkoverlast.nl zijn 48 uur nadat de site operationeel werd, al meer dan 15.000 meldingen binnengekomen.

Laatst bewerkt:

goofygrunn

Registered User
Ligt het nou aan mij of verspreekt broertjes zich op het laatst? Horeca en wel vuurwerk afsteken?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk

Tony

Administrator
Medewerker
Ligt het nou aan mij of verspreekt broertjes zich op het laatst? Horeca en wel vuurwerk afsteken?

Inderdaad! Die man weet helemaal niet wat hij aan het doen is.
Geen vuurwerk maar wel sier vuurwerk...Had zeker een potje bier opengetrokken na zijn overwinning.

goofygrunn

Registered User
Ohhhh je zou witbaard toch gelijk opbellen woehahahaha. Damm wel siervuurwerk afsteken dus......ik voel een vormfout hahah

rowan256

Banned
De heer Broertjes is een drankverslaafde met een strafblad, bij mijn weten is hij ook herhaaldelijk achter het stuur betrapt met te veel drank op, ik heb het videootje verder niet gezien, maar als hij weer eens wartaal uitslaat zou mij dat niet verbazen, ondanks dat hij nog altijd veel media achter zich heeft staan. Iets wat overigens nogal vreemd is als je ziet hoe slecht hij het heeft gedaan bij de Volkskrant, waar hij toch een miljoen uit trok en in zijn eigen zak stak.
Ik kan me nog erg goed de trieste titel heugen die de Volkskrant onder zijn leiding heeft verzonnen bij een bericht waarbij een ondernemer maarliefst 100 miljoen euro uit eigen zak weggaf aan goede doelen.

Bovenaan