Wit kruid bij Van de Ligt Alicht BV

Davis

Registered User
Bij Van de Ligt Allicht BV in Noord-Limburg (NL) spreken ze op hun website van enkele producten met wit kruid. Leuk en aardig, maar dit kruid mag 'officieel' toch niet in NL worden verkocht?

Voor de duidelijkheid, het gaat om 3 soorten single shots mortieren.

Achtereenvolgens:
Thundershock Blastburst (Plaatje spreekt van Blackburst)
Shock Original
Supershock Rebel

mortieren.png

Screen

De betreffende artikelen zijn te vinden op http://www.vuurwerkencarbid.nl/knalvuurwerk.html

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
In siervuurwerk mag als ik het goed heb een beperkte/vastgestelde hoeveelheid p.s. worden gebruikt en in knalvuurwerk is het ten strengste verboden. (kijken of ik mijn huiswerk goed heb gedaan :hehe!: )

Ik denk dat ze dat met "wit kruit" bedoelen

Tony

Administrator
Medewerker
Flash, dat bedoelen ze met witkruit.
Dat mag inderdaad in luchteffecten gebruikt worden.

sprinkhaan

Registered User
Even op gezocht, was voor mij ook leerzaam. Alleen is de stelling dat het helemaal verboden is ondertussen achterhaald natuurlijk.

Flash of ook wel flashkruit of foutief zilverkruit genoemd, is een explosief mengsel dat veelvoudig in vuurwerk gebruikt wordt. Met name voor knallen en flitseffecten is het uitermate geschikt.

Het mengsel bestaat uit 3 componenten: een brandstof zoals zwavel, een metaalpoeder (bijvoorbeeld aluminium of magnesium) en een sterke oxidator (bijvoorbeeld kaliumperchloraat of het goedkopere maar instabielere kaliumchloraat, ook nitraat-zouten kunnen gebruikt worden als oxidator).

Knalvuurwerk zoals: "strijkers", "lawinepijlen", "Nitraten", of andere salutes en (sommige illegale) honderdduizendklappers bevatten het mengsel. Alle mengsels hebben gemeen dat ze zeer snel tot explosief verbranden en een felle lichtflits verspreiden.

Het is in Nederland sinds de Vuurwerkwet van 2000 verboden om commercieel vuurwerk met flash te bezitten, kopen of verkopen.

Flashpoeder met KClO3 is over het algemeen een instabiel mengsel, en zeer gevoelig voor schokken, frictie en statische elektriciteit. De mengsels ontleden sneller en kunnen spontaan ontbranden. Het thuis maken van flash-mengsels is zeer gevaarlijk, en is bijvoorbeeld in Nederland verboden volgens de Wapenwet. Mocht men overgaan tot het maken ervan moet men zich wel aan strikte veiligheidseisen houden, en dit is natuurlijk wel op eigen risico.

Bron wikipedia

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Ter aanvulling:

Maximaal 2 gram flash (per bombette) en zoals beschreven alleen voor de burst van de bombette. Ook mag flash (en dus de knal) niet het enige effect zijn, maar dient het als doel (en moet het dus vergezeld gaan van) voor de spreiding van een 'sierboeket'. Ook in vuurpijlen is gewoon flash toegestaan.

In bijna elk Nederlands consumentenblokje met een beetje een goede en harde burst zit eigenlijk wel flash. Deze moeten om die reden dan ook in een UN kooi verpakt worden (dus binnenkarton, UN-kooi en stalen banden en buitenkarton) om aan de transportklasse 1.4G te voldoen. (zonder die kooi zouden blokjes met flash in klasse 1.3 vallen.)

Meen wel dat er een uitzondering voor staat, als het percentage/gewicht aan flash minder is dan een x-aantal % van het totaalgewicht, dat geen UN verpakking nodig is, maar daar durf ik geen exacte uitspraak over te doen. Wellicht dat iemand anders dat nog even aan kan vullen.

Zoals beschreven dus gewoon toegestaan en gelukkig maar ook, anders was de burst van heel veel singleshots/vuurpijlen/blokjes niet zo mooi als hij nu is en hadden we al die goede knalblokjes van tegenwoordig, ook wel op ons buik kunnen schrijven!

mickeyzegtboem

Registered User
Meen wel dat er een uitzondering voor staat, als het percentage/gewicht aan flash minder is dan een x-aantal % van het totaalgewicht, dat geen UN verpakking nodig is, maar daar durf ik geen exacte uitspraak over te doen. Wellicht dat iemand anders dat nog even aan kan vullen.

Even uit m'n hoofd is dit percentage 5%, het is wel ergens in de RNEV te vinden, maar heb nu even geen zin om bijna 500 pagina's door te spitten hehe.

Michel_G

Zilveren Member
hehe, dacht ook wel dat u het antwoord wist of ergens te vinden weet!

En dan maar weer even voor de duidelijkheid: RNEV = Regeling Nadere Eisen Vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Bovenaan