'Willie Wortel' van Heenvliet hield wel van een klap

Moontan

Moderator
Medewerker
'Willie Wortel' van Heenvliet hield wel van een klap

De buren van de 63-jarige vuurwerkknutselaar Bert S. zijn ontsnapt aan een grote ramp. Dat zegt de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD). Volgens zijn zoon wilde S. alleen 'mooiere vuurpijlen maken dan je in de winkel kunt kopen'. Buurtgenoten zagen hem als een Willie Wortel die 'alles kan namaken wat zijn ogen zien'.

Jarenlang verzorgde S. uit Heenvliet op oudejaarsnacht zijn eigen spectaculaire vuurwerkshow. Er waren wel 'een paar mannen nodig' om alles klaar te zetten, zoveel had hij gedurende het jaar in elkaar geknutseld. Om 22.00 uur 's avonds, als de hemel nog leeg was, gingen de eerste pijlen de lucht in. 'Zodat we het goed konden zien', vertelt zijn zoon. 'Om middernacht ging het dan helemaal los. Hij wilde mooier vuurwerk maken dan je in de winkel kunt kopen. Dat was zijn hobby. De een verzamelt postzegels, de ander maakt vuurwerk.'

'Iets heftiger dan je koopt in de winkel'
Dat het illegaal was, dat besefte S. maar al te goed. 'Hij wist waar hij mee bezig was en wist dat hij een keer zou worden opgepakt.' Maar dat hield hem niet tegen. Vele jaren geleden was het eerst de sport te zorgen dat de vuurwerkpijlen de lucht in vlogen. Daarna maakte hij creaties met tal van kleuren. 'Vuurwerkbommen maakte hij niet', bezweert zijn zoon. 'Hij was tegen knallers, waarmee jongeren vuilnisbakken opblazen. Ja, hij hield van een klap. Het was ook zeker iets heftiger dan je in de winkel koopt, maar pijpbommen waren het zeker niet.'

Gedurende het jaar bezocht de Heenvlieter professionele vuurwerkshows. Uit liefde voor de kleurrijke knallen en om te helpen. Thuis in de polder aan de Drieëndijk, in zijn schuurtje waar de gepensioneerde man na een tip werd gearresteerd, werkte hij volgens zijn zoon ook op een professionele, veilige manier. De grondstoffen sloeg hij gescheiden op, het vuurwerk dat klaar was werd in een aparte kamer opgeslagen en de lontjes van minimaal 10 centimeter stak hij pas op de avond zelf in de pijlen.

'De recepten voor het vuurwerk staan op het internet'
S. fabriceerde bijna alleen voor eigen plezier. 'Soms gaf hij iets weg en vroeg dan een kleine onkostenvergoeding voor de grondstoffen. Meer niet.' Deze gebruikte chemicaliën 'kun je gewoon kopen', aldus zijn zoon. 'En de recepten voor het vuurwerk staan op internet. Die zullen ze ook zeker op zijn computer vinden.'

Zo onschuldig als zijn zoon het schetst, zo onschuldig vinden de politie en EOD de liefhebberij van S. niet. Waar de buren het vooral zielig lijken te vinden dat de geliefde Willy Wortel, 'die alles kan maken wat zijn ogen zien' vastzit, benadrukken zij hoe levensgevaarlijk de opslagplaats van de 500 kilo zelfgemaakte bommen en grondstoffen was.

Vuurwerk lag overal verstopt, levensgevaarlijk
Zeven bewoners mochten 2 nachten niet thuis slapen vanwege het gevaar. Met de grootste omzichtigheid werden alle spullen stuk voor stuk uit de woning gehaald. Het lag overal verstopt, tot in de kruipruimte aan toe. 'Het was écht levensgevaarlijk. Kijk naar de zwaarte en hoeveelheden. Bij het afsteken van één stuk kun je al een arm verliezen. Als er een kettingreactie was ontstaan en alles was ontploft, dan was de schade enorm geweest', zegt de politie, die nog onderzoekt wat S. exact met zijn gefabriceerde waar deed. 'Het leeghalen van het huis had de eerste prioriteit.'

De oudejaarsnacht zal de familie van S. dit jaar zonder vuurwerk moeten vieren. En misschien ook zonder vader Bert. Die verschijnt vandaag voor de rechter.

Om middernacht ging het dan helemaal los. Hij wilde mooier vuurwerk maken dan je in de winkel kunt kopen. Dat was zijn hobby. De een verzamelt postzegels, de ander maakt vuurwerk
De zoon van Bert S.

http://m.ad.nl/ad/m/nl/1012/Nederla...el-van-Heenvliet-hield-wel-van-een-klap.dhtml

joszie

Zilveren Member
Toch had deze man wel iets verder mogen nadenken en kunnen beseffen dat je al zulke middelen gewoon niet in je eigen huis moet hebben...

shinji

Moderator
Medewerker
Toch had deze man wel iets verder mogen nadenken en kunnen beseffen dat je al zulke middelen gewoon niet in je eigen huis moet hebben...

Even voor de duidelijkheid. De stoffen die Bert gebruikte hield hij gescheiden, dan is er geen gevaar. Zelf heb ik een bloemenkwekerij waar dagelijks tientallen mensen werken. Om de bloemetjes beter te laten groeien zijn daar meststoffen en sporenelementen in redelijk grote getale aanwezig. Als ik zou willen zou ik daarvan de mooiste vuurwerkbommetjes kunnen maken. Moet de EOD nu elk agrarisch bedrijf gaan leeghalen?

joszie

Zilveren Member
Even voor de duidelijkheid. De stoffen die Bert gebruikte hield hij gescheiden, dan is er geen gevaar. Zelf heb ik een bloemenkwekerij waar dagelijks tientallen mensen werken. Om de bloemetjes beter te laten groeien zijn daar meststoffen en sporenelementen in redelijk grote getale aanwezig. Als ik zou willen zou ik daarvan de mooiste vuurwerkbommetjes kunnen maken. Moet de EOD nu elk agrarisch bedrijf gaan leeghalen?

Nee, het bewaren en gebruiken van dergelijke stoffen in kwekerijen is wettelijk toegestaan. Het hebben en gebruiken door een amateur van de middelen in een normale woonwijk niet!

shinji

Moderator
Medewerker
Regelneef, het gaat om het gevaar en dat is er niet.
Edit: ik heb het dan over het gescheiden opslaan, gevaarlijk wordt het pas als je er doelbewust mee gaat rommelen.
Ik tik dit nav de opmerking van de EOD dat het opslaan van die stoffen een massa explosie kan veroorzaken. Dat kan niet, ook niet als het huis in de fik vliegt.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
had dan een loods uitgezocht beste "Bert" denk als ik dat zo lees dan moet ie bij meerdere bekend zijn. Hoe veilig je het ook vind een woonwijk is een NO GO. als je dan iets opblaast (ongeluk klein hoekje enzo) dan is het alleen jezelf en niet de rest van de buurt. Want dat het dat potentieel had hebben de knutselaars van de EOD wel laten zien.

joszie

Zilveren Member
had dan een loods uitgezocht beste "Bert" denk als ik dat zo lees dan moet ie bij meerdere bekend zijn. Hoe veilig je het ook vind een woonwijk is een NO GO. als je dan iets opblaast (ongeluk klein hoekje enzo) dan is het alleen jezelf en niet de rest van de buurt. Want dat het dat potentieel had hebben de knutselaars van de EOD wel laten zien.

Dit dus!

sprinkhaan

Registered User
Ik vind deze man een grote kluns. Gescheiden stoffen of niet, de componenten werden samengevoegd en er werd geproduceerd in een woonhuis! Hebben we nog op het netvlies wat er gebeurt is bij pirotecnia marti, dat waren professionals die wisten waarmee ze bezig waren en zelfs daar gaat het fout, laat staan deze man. Nee ik heb er geen goed woord voor over ,hij is gewoon verantwoordelijk te stellen en krijgt daarvoor de rekening gepresenteerd.

Z@P

Registered User
Als je het over enkele 100en grammen hebt ok niet goed, maar 500kilo is echt waanzin. Hoe professioneel hij ook werkte is het geen optie om dit als particulier te doen. Lees de laatste tijd wel opvallend veel artikelen over zelfbouw, de nieuwe trend? Mja met dit beleid heb je nu eenmaal kans op dit soort situaties. Een serieuze pyro vereniging (pgi?) zou helpen imho, schietverenigingen zijn ook mogelijk hier, wat is er gevaarlijker?

Laatst bewerkt:
Bovenaan