Wat is wel en niet toegestaan? ‘Kinderen mogen nog steeds F1-vuurwerk afsteken’

Plum Bloom

Registered User
LEZERSVRAGENHet einde van een tijdperk is aanstaande: de Tweede Kamer wil een vuurwerkverbod voor consumenten. Maar hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, is nog best ingewikkeld. Vragen van lezers aan politiek redacteur Tobias den Hartog.
———

1. Hoe gaat het kabinet de invoer van vuurwerk uit omringende landen en bestellingen via het internet tegengaan?

In de Tweede Kamer is weliswaar een meerderheid vóór een vuurwerkverbod, maar juist hoe dat te handhaven is, deed partijen lang twijfelen. Zeker VVD en NSC zijn bezorgd: is het überhaupt wel te doen, zo'n verbod? De initiatiefnemers van het verbod, GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren, delen die zorg. Maar zij zeggen: er moet dan meer capaciteit vrijgemaakt worden voor handhaving. Bijvoorbeeld door grenscontroles, maar ook het checken van postpakketten. Of dit haalbaar is, moet volgens de partijen wél goed in de gaten worden gehouden.

2. Maar is een verbod op straat te handhaven als mensen hun vuurwerk alsnog hebben?

Dat blijft 'complex', erkende de Nationale Politie. Maar, zo wordt ook gezegd: zoals het nu gaat, lukt het zéker niet. De kabinetten Rutte III en Rutte IV grepen ook al in: zij beperkten zich tot een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. En belangrijk: het werd mogelijk lokale vuurwerkverboden in te stellen. Maar de politie klaagde daarover, want er ontstond een 'lappendeken' vol 'onoverzichtelijke situaties'. Wat als een rotje knalt op de gemeentegrens, bijvoorbeeld? En kun je van agenten verwachten dat ze de hele tijd weten in welke gemeente ze zijn? De korpschef van de Nationale Politie oordeelde in haar advies dat een totaalverbod 'beter te handhaven is dan de huidige lokale vuurwerkverboden'.

3. Mag er in voetbalstadions nog vuurwerk worden afgestoken?

Nee, als de wet ingevoerd wordt, mogen alleen professionals (met vergunningen) vuurwerk afsteken. In het voetbalstadion mag het nu - officieel - ook al niet. Er staat een straf op van 450 euro, in combinatie met een stadionverbod van achttien maanden.

4. Wat wordt de boete voor het afsteken van vuurwerk onder het nieuwe verbod?

De exacte hoogte van de boete is nog niet vastgesteld, maar volgens GroenLinks-PvdA en PvdD zal de 'straf waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de huidige boete voor het afsteken van illegaal vuurwerk'. Die is nu minimaal 100 euro, plus een aantekening op je strafblad.

5. Wordt al het vuurwerk verboden? Wat gebeurt er met sterretjes, knalerwten en kleine fonteinen?

Kinderen kunnen zich verheugen: klein vuurwerk uit de zogeheten categorie F1 blijft toegestaan. Knalerwten, trektouwtjes en sterretjes blijven legaal.

6. Hoe kunnen buurt-verenigingen toch vuurwerk afsteken onder het nieuwe verbod? Welke procedures en kosten komen hierbij kijken?

Dat is nog een heikel punt. Want bij enkele politieke partijen leeft de angst dat slimmeriken nu snel een soort vuurwerkclubs gaan beginnen. Het is één van de losse eindjes waar overleg over is, ook met de politie en burgemeesters en de politie. GroenLinks-PvdA en PvdD willen eigenlijk dat alleen bestáánde verenigingen - dat kunnen ook sportclubs of buurtclubs zijn - een vergunning kunnen aanvragen bij de burgemeester voor een vuurwerkshow.

7. Blijven de traditionele vreugdevuren in Scheveningen en Duindorp toegestaan?

Ja, deze blijven buiten schot. Die vallen namelijk niet onder het vuurwerkverbod. Of vreugdevuren doorgaan, is aan de burgemeester. Overigens geldt dat ook voor carbidschieten, onlangs nog nam de Tweede Kamer een motie aan om zulke 'mooie lokale tradities' te beschermen.

8. Wanneer gaat het vuurwerkverbod in? Kunnen we nog één oud en nieuw afscheid nemen?

De initiatiefnemers willen dat het verbod al dit jaar ingaat, maar het kabinet denken dat ze nog zeker 1,5 jaar nodig hebben. In de loop van de komende weken zal moeten blijken wat er mogelijk is. Het idee achter het laten ingaan van een verbod is echter: als we dat níét doen, grijpen tal van Nederlanders de komende jaarwisseling aan om zich nog één keer te laten gaan met een recordlading vuurwerk. En de vrees is ook dat er geen agent te vinden is die wil werken tijdens die gevaarlijke nacht. Tijdens de afgelopen laatste jaarwisseling werden 224 politiemensen slachtoffer van fysiek geweld, bij hulpverleners zoals brandweerlieden en ambulancepersoneel werden er 44 slachtoffers gemaakt.

Plum Bloom

Registered User
Vraag m.b.t. F1:

Als ik zelf Nederlandstalige gebruiksaanwijzing op b.v. Duitse of Spaanse F1 met CE plak, ben ik dan safe?

rodepo

Registered User
Wat nog het ergste is dat officieel nog niet eens duidelijk is of er een verbod kkmt. Als VVD zich houd aan de harde eisen ia er al geen meerderheid meer. .de media en andere instanties mogen zich best weleens wat professioneler en integer opstellen.
Naïeve knop stond even aan, sorry.
Tis pas rond als de koning heeft getekend.

goofygrunn

Registered User
Klopt, maar door het gejank ga je zien dat de wet door 2de en 1ste kamer gedrukt wordt en daarna pas de uitvoering. Ik wacht dan ook af wat VVD gaat doen als dit de praktijk is. Er is gisteravond idd duidelijk gesteld dat de voorwaarden moeten gelden anders een nee van VVD. De compensatie wordt al een lachertje want het is onderhandelen waar staatsecretaris hand op de knip zal houden. De regels avb en avp duurt 1,5 jaar en wordt een fiasco maar men wil de familie of buurt ook kans gunnen tot vergunning tot stoken met een gele of rode kaart gebeuren. Qua handhaving, ach al jaren dekt men zich in, nu ook alweer dat handhaven tijd kost blabla

roelz

Registered User
Vraag m.b.t. F1:

Als ik zelf Nederlandstalige gebruiksaanwijzing op b.v. Duitse of Spaanse F1 met CE plak, ben ik dan safe?
Met zoiets zat ik ook: er is volgens mij ook F1 spul wat hier niet door de keuring kwam (bepaald merk fonteintje die zo hard knetteren dat ze meer dan een meter breed vonken verspreiden) maar wat in het buitenland gewoon verkocht werd; die hielden zich alleen aan max. 7,5 gram NEM..
Volgens mij zit je goed als er F1 op het artikel staat en een NL gebruiksaanwijzing aanwezig is.

joszie

Zilveren Member
Tijdens de afgelopen laatste jaarwisseling werden 224 politiemensen slachtoffer van fysiek geweld, bij hulpverleners zoals brandweerlieden en ambulancepersoneel werden er 44 slachtoffers gemaakt.
Slachtoffer van fysiek geweld ja. Dat zegt toch geen drol over vuurwerk?
Is verbodminnend NL echt zo blind dat ze denken dat het fysieke geweld in de oudejaarsnacht echt gaat stoppen door de laatste 8 uren verbod op legaal consumentenvuurwerk?

Manmanman.... ik kan me zo kwaad maken over die slechte journalistiek.

Plum Bloom

Registered User
Volgens mij zit je goed als er F1 op het artikel staat en een NL gebruiksaanwijzing aanwezig is.

Kan ik daarvoor mijn printer en een Pritt-stift gebruiken?

Hopenlijk niet nodig overigens, wanneer iets over de grens tzt massaal maximaal gevulde F1 wordt verkocht. Die heerlijk dikke middelvinger, wanneer je volstrekt legaal met 100 kilo of meer aan F1 op 29-12 staande wordt gehouden op de A12 bij Beek.

SrCl2

Registered User
Klopt, maar door het gejank ga je zien dat de wet door 2de en 1ste kamer gedrukt wordt en daarna pas de uitvoering. Ik wacht dan ook af wat VVD gaat doen als dit de praktijk is.
Ik hoop (wellicht tegen beter weten in) dat de VVD haar rug nu wél recht houdt. Van veel partijen had ik eerlijk gezegd wel verwacht dat ze (ooit) voor een vuurwerkverbod zouden stemmen, maar de VVD stond zeker niet op dat lijstje.

roelz

Registered User

Kan ik daarvoor mijn printer en een Pritt-stift gebruiken?

Hopenlijk niet nodig overigens, wanneer iets over de grens tzt massaal maximaal gevulde F1 wordt verkocht. Die heerlijk dikke middelvinger, wanneer je volstrekt legaal met 100 kilo of meer aan F1 op 29-12 staande wordt gehouden op de A12 bij Beek.
Ja, in principe maak je je dan schuldig aan vast wel iets. Leg het er niet te dik bovenop; geen Cat. F1 plakker op een dikke compound.. :D Het zou inderdaad een 'strijd' kunnen worden om binnen de F1 regels het dikste effect te maken. Heb er geen verstand van maar als je China vraagt om het hardst knallende knetterlint te maken, wat ook wat mag kosten, kan dat best indruk maken voor F1. Trouwens, die F1 bengalen van Funke stook ik ook al jaren; geweldig spul.

Plum Bloom

Registered User
Nee nee, gaat mij puur om F1 met CE.

En ja, aan maximaal gevulde en hoogwaardige F1 per tien tegelijk beleef ik overdag vast veel plezier. Beste bak legale herrie en rook gegarandeerd. De zure smoelen van alle zeikerds die dachten dat het stil zou worden daarbij uiteraard de pruimdikke kers op de taart.

Plum Bloom

Registered User
That’s the spirit, Roel 👍

In de toekomst iedereen zijn of haar eigen karton, schilderstape er bij en dan maar zien wie de langste en de dikste python van de buurt heeft geproduceerd 🐍

Laatst bewerkt:

Knettermans

Bronzen Member
Altijd zorgen dat de lont aansteker minderjarig is dan. Meestal wordt t dan een doorverwijzing naar HALT
Heb je die valse ID kaart nog steeds waar bij jouw geboortejaar 2012 staat? Ik snap nog steeds niet dat ze er telkens weer intrappen maar het zal wel met je jeugdige uiterlijk te maken hebben 🤭

firewire

Registered User
Vraag m.b.t. F1:

Nee, maar hou jeje in het verkeer ook altijd keurig aan de maximale snelheid?

(Duitsland heeft bijv f1single shots en zo zijn er nog wel meer voorbeelden die niet mogen in Nederlands f1 vuurwerk o.a., ivm te grote uitstoot/spreiding.)

Plum Bloom

Registered User

(Duitsland heeft bijv f1single shots en zo zijn er nog wel meer voorbeelden die niet mogen in Nederlands f1 vuurwerk o.a., ivm te grote uitstoot/spreiding.)
Doorgaans wel.

Maar ik bedoel: op 31-12 heb ik evt. te maken met boa en politie (en de buurt), en niet met il&t. Dan gaat het dus om de tekst op het vuurwerk, en niet om de inhoud.

bridge

Bronzen Member
Doorgaans wel.

Maar ik bedoel: op 31-12 heb ik evt. te maken met boa en politie (en de buurt), en niet met il&t. Dan gaat het dus om de tekst op het vuurwerk, en niet om de inhoud.
Precies wat jij zegt is interessant: op 31-12. Maar op de andere dagen niet. Gister gingen hier al wat dikke shells de lucht in in de wijk. Juist op 31 12 straks voorzichtig zijn

Tony

Administrator
Medewerker

F1 Single Shots? Welke?

Tony

Administrator
Medewerker
Ik kan het mij niet voorstellen want dit laat F1 (CE) volgens mij niet toe.

Bovenaan