Waarom kun je nooit vuurwerk kopen op zondag?

Moontan

Moderator
Medewerker
Waarom kun je nooit vuurwerk kopen op zondag?

De verkoop van vuurwerk is een dag eerder gestart dan gebruikelijk; op zondag mag geen vuurwerk verkocht worden. Waarom is dat?

De regels voor het verkopen en afsteken van vuurwerk zijn vastgelegd in de Vuurwerkwet. In dit besluit uit 2002 staat dat alleen op 29, 30 en 31 december vuurwerk verkocht mag worden, tenzij een van deze dagen een zondag is. In dat geval mag ook op 28 december vuurwerk verkocht worden.
Dat is ooit bepaald om de zondagrust zo weinig mogelijk te verstoren. Maar inmiddels zijn veel winkels toch al open op zondag. Waarom mag er geen vuurwerk verkocht worden in winkels die toch open zijn op zondag en dat een dag eerder wel mogen?

Omzet
Volgens branchevereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) is het "niet helemaal van deze tijd" om de verkoop van vuurwerk op zondag stil te leggen.
Inmiddels zijn veel winkels gewoon op zondag open. "Maar er zijn weinig protesten vanuit de branche," zegt woordvoerder Leo Groeneveld. "Van de 1300 verkooppunten zouden misschien honderd of tweehonderd op zondag open willen."

De belangenvereniging is niet bang dat winkeliers omzet mislopen. "Dankzij radiospotjes en de aandacht van de media weet iedereen wel dat dit jaar op zondag geen vuurwerk verkocht mag worden. Wij denken eigenlijk dat het niet uitmaakt in vergelijking met andere jaren."

Buitenland
Het heeft ook geen zin om vuurwerk in het buitenland te kopen. In Duitsland gelden dezelfde regels als in Nederland, en vuurwerk uit België mag alleen ingevoerd worden in Nederland op de officiële verkoopdagen

"Bovendien zijn de winkeliers eigenlijk wel heel blij dat ze een keer kunnen uitslapen op Oudjaarsdag en in alle rust de jaarwisseling kunnen vieren," zegt Groeneveld. "Meestal zijn ze zo moe na drie dagen dat ze 12 uur niet eens halen."

https://www.parool.nl/binnenland/waarom-kun-je-nooit-vuurwerk-kopen-op-zondag~a4551449/

AWG

Registered User
zie wel meer meningen voorbij schuiven over ''niet van deze tijd'' en ''nog drukker op de verkoopdagen'' en ''niet nog even snel wat kunnen halen''.

ik vind het persoonlijk weer typisch nederlands, er zijn 3 dagen de tijd om je shit te kopen zoals altijd, het zou dus even druk moeten zijn, en waarom zou het niet van deze tijd zijn?? wat is er nou zo moeilijk aan je spullen gewoon vooraf te regelen???
vuurwerkverkoop mag zowiezo maar 3 dagen, dus ook al zou het wel op zondag mogen dan zou de donderdag afvallen.

checklist:

-vuurwerk
-oliebollen
-hapjes
-drank
-en je andere boodschappen.

bepaald geen raketwetenschap...:indifferent :

magnolia

Registered User
"Bovendien zijn de winkeliers eigenlijk wel heel blij dat ze een keer kunnen uitslapen op Oudjaarsdag en in alle rust de jaarwisseling kunnen vieren," zegt Groeneveld. "Meestal zijn ze zo moe na drie dagen dat ze 12 uur niet eens halen."

Ik snapte het eigenlijk ook niet goed tot ik het bovenstaande las .
Kijk binnen die drie dagen word er een hele hoop werk verzet dan snap ik ook dat je dan heel moe bent .

Kortom om het allemaal toch nog een beetje menselijk te houden mogen ze het van mij ook zo laten .

Schuim

Moderator
Medewerker
Och, 55u in 3 dagen is geen vreemde voor vele in de branche.
Helemaal niet als je de dagen er voor bij mee rekent, schieten vele hier gouw voorbij.

Dus ergens snap ik het heel goed.
Ik ben zelf ook nog even aan het vissen geweest naar een bijbaantje voor dit jaar.
Een oudjaarsdag opgeven doe ik niet snel weer, dus die zondag was voor mij wel een goede uitkomst :tastey:

joszie

Zilveren Member
Een bekende van me met een verkooppunt geeft ook altijd aan de 31e helemaal kapot te zijn. Is toch altijd de drukte dag.

tronetti

Registered User
wat is er nou zo moeilijk aan je spullen gewoon vooraf te regelen???
bepaald geen raketwetenschap...:indifferent :

+1

Zelfde geldt voor de kerst, waarom moeten winkels nu met de kerst nog open. Nergens voor nodig. Steeds minder vrije tijd.
Er zou dan nog meer verkocht worden...nou nee, de mensen verplaatsen het winkelen gewoon.
Wat ze normaal vóór de kerst deden, doen ze nu tijdens de kerst.

Feestdagen, zondagen, etc. mogen van mij de winkels dicht. M.u.v. de Horeca.
Er is tijd genoeg om boodschappen te doen. Een gejaagde 24-uurs economie is voor niemand goed.

Z@P

Registered User
Van mij mag alles open zijn, ik vind het verdraaide handig als ik nog iets nodig heb zeker op zondag. Met kerst valt iets voor te zeggen maar er zijn genoeg mensen die er helemaal niks om geven en liever dubbel uitbetaald krijgen die dag, vuurwerkverkoop op zondag, gewoon doen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik zie een flink nadeel aan deze zondag. Iedereen heeft een dag langer spullekes in huis en gaat toch het een en ander uitproberen wat de klagers weer klaagvoer geeft.

AWG

Registered User
Ik zie een flink nadeel aan deze zondag. Iedereen heeft een dag langer spullekes in huis en gaat toch het een en ander uitproberen wat de klagers weer klaagvoer geeft.

klagen doen ze toch wel kerel, en als ze niks kunnen vinden verzinnen ze wel iets.
we weten allemaal dat vuurwerk op zijn laatste benen(jaren) loopt.
gewoon nog even genieten voordat de leugen zijn gelijk heeft gekregen.

joszie

Zilveren Member
Niet zo negatief hé!!
Dat men klaagt a la. Dat is een vast gegeven.
Dat men nu eerder begint met afsteken geloof ik niet zo. Men koopt vooral de grotere boxen.

Het kleinere vuurwerk zoals wij dat vroeger hadden zie je niet heel veel meer. Dan ging je gewoon 3 dagen los en niemand die er moeite mee had (zo nu en dan even rennen voor de politie)

Bovenaan