Waarom in belgie halen ?

warrie13

Registered User
Wat zijn de belangrijkste redenen om het vuurwerk in belgie te halen ?

Prijs / Kwaliteit van het siervuurwerk of alleen voor het knalvuurwerk bijv. de vlinders

gr marco

DioR

Registered User
Ik denk dat je er alleen voor het knal vuurwerk nog het beste terecht kan. De losse knallers en rollen/matten gaan nu eenmaal harder dan de kwaliteit in nederland. Voor het siervuurwerk hoef je het niet te doen. Het nederlandse siervuurwerk vind ik vele malen beter dan het belgische vuurwerk (praat over consu vuurwerk).

jaco

Registered User
inderdaad zijn de beste knallen in Belgie te koop.
wat sier betreft is het in Belgie ook allemaal anders geworden. De cakes die je daar nog mee krijgt zijn de cakes tot 200 - 250 gram, verder niets.
Of je moet een pyro nummer (hoop dat ik het goed zeg) hebben. Dan krijg je het zogenaamde spektakel vuurwerk nog mee.
Alleen de prijs is nog iets gunstiger in Belgie wat een reden zou kunnen zijn.

Dennis010

Registered User
Of je moet een pyro nummer (hoop dat ik het goed zeg) hebben. Dan krijg je het zogenaamde spektakel vuurwerk nog mee.

Je kan als consument nergens meer spektakelvuurwerk kopen in Belgie. (ook niet met een kvk-nummer).Dit kon tot afgelopen jaar nog wel bij Alpeco, maar ook dit is sinds 1 januari niet meer mogelijk. Prof vuurwerk is alleen nog via de illegale circuits te krijgen. (handelaren of "onder de toonbank" taferelen.)

Laatst bewerkt:

jaco

Registered User
dat bedoel ik ook met pyro nummer, dat heeft de gewone consument niet, dus geen spektakelvw meer.......

Richardus

Registered User
Nergens om.

Nou ja: de rollen en knallers. Verder niet. De 75grams pijlen vallen stuk voor stuk tegen, en de effecten in Nederlandse pijlen beginnen de Belgische onderhand ook in te halen qua schoonheid.

Voor cakes moet je in Nederland zijn. Niet alleen vanwege de grotere kruitinhoud, maar vooral vanwege de diversiteit in innovatieve effecten en enorme keus. Vroeger was België qua siervuurwerk voordeliger, maar dat begint de laatste jaren ook te veranderen en is echt nauwelijks meer verschillend van het NLse prijsniveau.

Bespaar je dus het risico, zoek zorgvuldig uit en koop gewoon het mooiste sierspul in Nederland. Maar voor knalvuurwerk...moet je zelf weten.

Sweet Laker

Registered User
De enige reden die ik mij nog kan bedenken zijn inderdaad de knallers en matten. Verder is er weinig te zoeken op wat leuk klein spul na dan (Paperless Cracker, Jumping Jack rolletje, Circo Blitz-als die ondertussen niet al helemaal uitverkocht is-)

Persoonlijk zie ik niet echt een reden meer om naar België te gaan, zeker als het filmpje van die legale hindoerol afgelopen jaar klopt, dan laat ik er wel een paar van die tegelijk af gaan. Geen flashkruit, maar ook niet illegaal bezig. En dat vind ik toch wel zo een fijne gedachte!

En die losse knallers, dan zet ik wel een Silver Salute in de straat, knalt hard genoeg voor mij (evenals een aantal andere knalblokken) één keer aansteken en er volgen genoeg harde klappers.

bridge

Bronzen Member
Nergens om.

Nou ja: de rollen en knallers. Verder niet. De 75grams pijlen vallen stuk voor stuk tegen, en de effecten in Nederlandse pijlen beginnen de Belgische onderhand ook in te halen qua schoonheid.

Voor cakes moet je in Nederland zijn. Niet alleen vanwege de grotere kruitinhoud, maar vooral vanwege de diversiteit in innovatieve effecten en enorme keus. Vroeger was België qua siervuurwerk voordeliger, maar dat begint de laatste jaren ook te veranderen en is echt nauwelijks meer verschillend van het NLse prijsniveau.

Bespaar je dus het risico, zoek zorgvuldig uit en koop gewoon het mooiste sierspul in Nederland. Maar voor knalvuurwerk...moet je zelf weten.

Ik weet niet welke 75 gramspijlen jij altijd kiest, maar neem nou van mij aan dat een 75 grammer echt andere koek is dan een 40 grammer. Tuurlijk moet je wel de goeie eruit pikken maar dat is voor ons freaks toch geen probleem. De goeie zijn simpelweg thans de zink 905 en de Topstars van Pyrostar.

visco3

Registered User
En daar sluit ik mij geheel bij aan Brigde! Vorig jaar toch nog een paar 40 gr bolpijlen (mortier XXL van Breeschoten) erbij gekocht, maar als daarna Topstars de lucht ingaat staat de hele straat echt ohh en ahh te roepen! Kijk, als je je beperkt tot legaal in Belgie te verkrijgen vuurwerk is een 75 grams pijl het zwaarste effect wat de lucht ingaat... Wat betreft cakes is er inderdaad weinig verschil met nederland (maximaal 15 gr per buis) en 250 gr per cake, dus elke 500gr cake is in principe zwaarder. Wel is het in belgie vaak goedkoper. Ik weet zeker als je voor het geld van zwaarste cake van breeschoten a €160,-- 2 pakketten Topstars en Big Three koopt, je echt tien keer mooier vuurwerk hebt!

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
En daar sluit ik mij geheel bij aan Brigde! Vorig jaar toch nog een paar 40 gr van bolpijlen (mortier XXL van Breeschoten) erbij gekocht, maar als daarna Topstars de lucht ingaat staat de hele straat echt ohh en ahh te roepen. Kijk, als je je beperkt tot legaal in Belgie te verkrijgen vuurwerk is een 75 grams pijl het zwaarste effect wat de lucht ingaat... Wat betreft cakes is er inderdaad weinig verschil met nederland (maximaal 15 gr per buis) en 250 gr per cake, dus elke 500gr cake is in principe zwaarder. wel is het in belgie vaak goedkoper. Ik weet zeker als je voor het geld van zwaarste cake van breeschoten a €160,-- 2 pakketten topstars en Big Three koopt echt tien keer mooier vuurwerk hebt!

Breeschoten staat bekend om zijn bizarre prijs. Ik zou die daarom ook niet gebruiken om het te vergelijken met Belgie. Kijk is naar de cakes van Wolff, BonFireworks of Lesli (met name Pyroshopper). Daar kan geen 250gr cake in Belgie tegenop

visco3

Registered User
Ach ja cakes,... beschouw mij maar als een pijlenfan. Overigens zou ik de pijlen van Wolff wel eens willen vergelijken met het vlaamse werk.

KoenL

Registered User
Ach ja cakes,... beschouw mij maar als een pijlenfan. Overigens zou ik de pijlen van Wolff wel eens willen vergelijken met het vlaamse werk.

Echt eerlijk is die vergelijking dan niet. Je kan nou eenmaal meer met 75grams pijlen dan met 40grams. Hetzelfde zou zijn als je het Belgische knalvuurwerk met de Nederlandse rotjes vergelijkt. Maar wel een leuke uitdaging hahah

visco3

Registered User
Yep, en Titanium, Goliath en Titan. Filmpjes zien er fraai uit, maar dan ben ik altijd benieuwd hoe ver is ingezoomd, oftewel hoe groot het boeket is als je er echt onder staat....

Richardus

Registered User
Ik weet niet welke 75 gramspijlen jij altijd kiest, maar neem nou van mij aan dat een 75 grammer echt andere koek is dan een 40 grammer. Tuurlijk moet je wel de goeie eruit pikken maar dat is voor ons freaks toch geen probleem. De goeie zijn simpelweg thans de zink 905 en de Topstars van Pyrostar.
"altijd" is niet van toepassing. Vorig jaar en 't jaar ervoor had ik wat in BE gehaald, dit jaar kan ik het heel best missen.

We hadden vorig jaar oa Venus, Tivoli, Vivendi (of die vervanger, naam kwijt), Top Fighters en nog meer pijlenpakketten. Velen vielen ons tegen, vooral omdat Killing Arrow ze allemaal versloeg qua grootte van het boeket. Paar van de effecten waren wel leuk (Venus en Top Fighters en It's Big) maar die van Rocket Boom waren mínstens zo mooi. Zink 905 was er niet toen wij kochten, Topstars was er nog niet meen ik (maar ik vind de pijlen van Pyrostar toch aso-duur).

Nee, ik was voor 't 2e jaar op rij niet onder de indruk van de Belgische 75grams pijlen. Alleen de oorspronkelijke Big Three vond ik z'n kruithoeveelheid waarmaken. Ik ga er absoluut niet meer apart voor naar België. Maar mocht ik toch een rol en/of wat knallers halen, dan zal ik wel wat pijlen scoren maar ook wat leuke cakes. Maar de kwaliteit in Nederland overtreft vrijwel alle Belgische sier, en de prijzen zijn de laatste 2 jaar behoorlijke gelijkgetrokken (zeker door Pyrostar...), dus je kunt net zo goed lekker legaal in Nederland blijven voor je sierspul.

visco3

Registered User
Het is inderdaad niet allemaal beter over de grens. Vorig jaar het extravaganza pakket van Loots gehad; gingen veel te hoog. Bij Alpeco zou ik uitsluitend de mercury rockets aanraden, maar daar hoef je niet voor naar Alpeco... Het echte wow effect heb ik tot nu toe gehad bij een set van de oude Big Three en dus de Topstars. Dit jaar ga ik denk ik Cosmopolitain proberen, daar zie ik goede rescenties van langskomen. De nieuwste bolpijlen van Pyrostar gaan met €12,-- per stuk voor mij te ver, maar zie je het filmpje en dan wordt ik toch weer nieuwsgierig....

Bovenaan