Vuurwerkshow in Holten schiet zijn doel voorbij

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkshow in Holten schiet zijn doel voorbij

HOLTEN/RIJSSEN - Er komt tijdens de jaarwisseling geen proef van de gemeente Rijssen-Holten met een vuurwerkshow in Holten. Volgens B en W zitten er te veel haken en ogen aan.

Een vuurwerkshow zou, aldus deskundigen, ook zijn doel voorbijschieten zolang het wettelijk is toegestaan om tijdens oud en nieuw vuurwerk af te steken. Een grote centrale vuurwerkshow
beantwoordt dan ook pas volledig aan zijn doel bij een totaal verbod op consumentenvuurwerk en dat kan alleen landelijk worden geregeld.

Al eerder over gepraat
Het houden van een vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling is binnen de gemeente Rijssen-Holten al enkele keren onderwerp van gesprek geweest. Daarbij ging het met name om de vraag of de gemeente zo’n show zou moeten houden voor de inwoners vooral vanuit het
oogpunt van vermindering van overlast en beperking van schade, bijvoorbeeld aan straatmeubilair, tijdens de jaarwisseling.

Schöppers
De gemeente heeft de mogelijkheden onderzocht van een vuurwerkshow in Holten, bij wijze van proef. Daartoe is contact gezocht met Holtenaar Stefan Schöppers, de eigenaar van
Vuurwerkstore Holten, die elk jaar in zijn woonbuurt een muzikale vuurwerkshow organiseert.

„Ik doe het samen met omwonenden; de hele buurt lapt mee. Tegenwoordig mag je als particulier 25 kilo vuurwerk in huis hebben. De buurtbewoners bewaren maximaal 25 kilo thuis voor mij. Ik zet het daarna samen en programmeer er een show van. Bovendien mag ik als eigenaar van Vuurwerkstore Holten 10.000 kilo vuurwerk opslaan”, aldus Schöppers eerder in deze krant.

Veiligheid
De vuurwerkhandelaar heeft bij de gemeente aangegeven wel een show te willen verzorgen. Volgens hem is de enige geschikte locatie in Holten ’t Vletgoor, in verband met de afstanden die het publiek moet aanhouden voor de veiligheid. De vuurwerkshow zou voor zo’n 5000 euro geregeld kunnen worden, maar Schöppers wil niet de verantwoordelijkheid van het evenement dragen. De veiligheid van het publiek is ook in de ogen van B en W van doorslaggevende
betekenis.

Te veel haken en ogen
‘Het garanderen van de veiligheid van het publiek zal een heel lastige worden. Hoeveel bezoekers van de vuurwerkshow hebben al gedronken en hoeveel nemen er eigen vuurwerk mee? Er zitten te veel haken en ogen aan’, vinden B en W en willen daarom geen verder onderzoek naar een vuurwerkshow tijdens de komende jaarwisseling.

https://www.tubantia.nl/rijssen-holten/vuurwerkshow-in-holten-schiet-zijn-doel-voorbij~a224e9dea/

adgertic

Registered User
En ondertussen wordt in Rotterdam op het stadhuis nog steeds gedacht dat een totaalverbod wel de oplossing is..... toch bizar dat 2 plaatsen binnen 1 klein kikkerland zo verschillend kunnen zijn.

rikkoenjeffrey

Registered User
Al eerder over gepraat
Het houden van een vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling is binnen de gemeente Rijssen-Holten al enkele keren onderwerp van gesprek geweest. Daarbij ging het met name om de vraag of de gemeente zo’n show zou moeten houden voor de inwoners vooral vanuit het
oogpunt van vermindering van overlast en beperking van schade, bijvoorbeeld aan straatmeubilair, tijdens de jaarwisseling.

Dat dit ook aangehaald word doet bij mij echt de moed in de schoenen zinken. Wtf is dat toch dat schade aan staat meubilair nu met normaal vuurwerk afsteken te maken heeft!!! Het bolijft zo'n kromme gedachte gang, het is gewoon absurd dat mensen niet normaal kunnen denken!!

Stefanfreak

Registered User
Voor plaatsing van dit artikel ben ik niet op de hoogte gebracht, dan wel gevraagd om informatie. De tekst is gebaseerd op eerdere artikelen m.b.t. vuurwerk in Holten en een eenmalig gesprek met de gemeente waar wat punten zijn genoteerd. Het genoemde budget in het artikel is ook natte vinger werk. Dat budget heb ik nooit genoemd.

Mijn doel is ook nooit geweest om naar een centrale show toe te werken met de oud en nieuw shows. Er is mij alleen gevraagd of ik aanvullende informatie kon geven of een dergelijke show mogelijk is. De titel klopt daardoor ook niet.

De vuurwerkshow (op muziek) van mij op 31 december van voorgaande jaren zal dit jaar verplaatst worden naar zaterdag 15 december, afsluitend van de winkeldemo.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Dat dit ook aangehaald word doet bij mij echt de moed in de schoenen zinken. Wtf is dat toch dat schade aan staat meubilair nu met normaal vuurwerk afsteken te maken heeft!!! Het bolijft zo'n kromme gedachte gang, het is gewoon absurd dat mensen niet normaal kunnen denken!!

Is helaas de gebruikelijke gang van zaken.

Iedere Marokkaan is een bontkraagje, terwijl er zat Marokkanen zijn die keihard werken.

Elke gabber is een extreem rechtse pillenslikker... Dat klopt ook niet.

Enz, enz,

Alles wat gek, vreemd, anders is in Nederland wordt met een schuin oog naar gekeken.
En daar vallen vuurwerk liefhebbers ook helaas onder.
Hokjesgeest.
En er zitten in iedere groepering, sub cultuur, hobby een rotte pruimen tussen, dus dan is iedereen zo.
Denk men.

Laatst bewerkt:
Bovenaan