Vuurwerkshow als opwarmer
Rond de jaarwisseling gaat voor tientallen miljoenen euro's aan vuurwerk de lucht in. Een beetje verkoper demonstreert zijn waar met een vuurwerkshow.
Met bestellijsten in de hand kijken Pascal Witte en Joey Wessel naar het vuurwerk dat de lucht in gaat op het veld van sportpark Monnikenbos in Wapenveld. Halverwege de demonstratie van Wagenvoort Vuurwerk hebben ze al al een paar fonteinen, cakes en potten geselecteerd die ze rond de jaarwisseling zelf ook willen afsteken. "Elk jaar komen we hier", zegt Witte. "Je wilt toch eerst het vuurwerk zien voordat je het koopt."
Ondanks de ijzige kou kwamen vrijdagavond honderden mensen af op de vuurwerkdemonstratie. De show was de eerste dit jaar in de regio. Steeds meer verkopers proberen met demonstraties klanten tot aankopen te verleiden. De meeste vuurwerkshows zijn vrijdag, bij Souman in Hattemerbroek bijvoorbeeld, en Harry's Vuurwerk in Zwolle. Ruim dertig jaar geleden liep Wagenvoort al voorop met demonstraties van vuurwerk. Inmiddels zijn die een jaarlijkse traditie, al werd die begin deze eeuw onderbroken na de vuurwerkramp in Enschede. "Mensen willen zien wat ze kopen", zegt eigenaar John Wagenvoort. "Voor ons is het een goede manier om te profileren, om kenbaar te maken dat je er bent." De demonstratie markeert ook de start van de verkoop. De website is bijgewerkt, 14 december opent de showroom. Het vuurwerk gaat pas letterlijk de deur uit op landelijk bepaalde verkoopdagen (28, 29 en 31 december).
John Wagenvoort: "Als wij vragen wat iemand mooi vinden, zegt hij meestal: alles. Wij steken er tijd in om te achterhalen waar hij echt van houdt. Van welke kleuren? Wat voor effecten? De klant moet de deur uitgaan met een pakket dat bij hem past. Tevreden klanten komen terug."
Hoeveel een klant gemiddeld uitgeeft aan vuurwerk, kan Wagenvoort niet zeggen. "Dat verschilt enorm. De een gaat met vuurwerk ter waarde van 25 euro de deur uit, de ander met het honderdvoudige van dat bedrag. Ja, die mensen heb je ook. Voor dat bedrag verwachten ze goed vuurwerk. En dat krijgen ze ook."
Siervuurwerk zit nog altijd in de lift, ten koste van knallers. Dit jaar is bij consumentenvuurwerk een zwaardere lading toegestaan, met meer effect. "Van de vijftig nieuwe producten heb ik er maar negen geselecteerd", zegt Wagenvoort. "Dat wil niet zeggen dat de rest slecht vuurwerk is, maar wel vuurwerk met een te hoge prijs. Dat wil de klant niet."
Het assortiment van Wagenvoort omvat dit jaar 350 stuks vuurwerk waarvan er tijdens de show 50 te zien waren. Het meeste vuurwerk heeft John Wagenvoort persoonlijke bekeken, hij heeft niet de illusie dat hij alles weet. "Er lopen bij ons vuurwerkliefhebbers genoeg die dat wel kunnen", zegt hij met een lach. "Er zijn er bij die van 95 procent van het vuurwerk weten hoe het eruit ziet. Dat zijn echte liefhebbers, mensen die in hun vrije tijd op internet kijken naar vuurwerk." Wagenvoort haalt zijn verkopers vooral uit een groep van zestig mensen die voor zijn bedrijf door het jaar heen evenementenvuurwerk afsteken. Hobbyisten zijn het. "Mensen met een professionele vuurwerkopleiding die dit erbij doen, naast een baan. Die dit doen uit pure liefhebberij.
VIDEO:
http://www.destentor.nl/regio/heerde/vuurwerkshow-als-opwarmer-1.3551770
Rond de jaarwisseling gaat voor tientallen miljoenen euro's aan vuurwerk de lucht in. Een beetje verkoper demonstreert zijn waar met een vuurwerkshow.
Met bestellijsten in de hand kijken Pascal Witte en Joey Wessel naar het vuurwerk dat de lucht in gaat op het veld van sportpark Monnikenbos in Wapenveld. Halverwege de demonstratie van Wagenvoort Vuurwerk hebben ze al al een paar fonteinen, cakes en potten geselecteerd die ze rond de jaarwisseling zelf ook willen afsteken. "Elk jaar komen we hier", zegt Witte. "Je wilt toch eerst het vuurwerk zien voordat je het koopt."
Ondanks de ijzige kou kwamen vrijdagavond honderden mensen af op de vuurwerkdemonstratie. De show was de eerste dit jaar in de regio. Steeds meer verkopers proberen met demonstraties klanten tot aankopen te verleiden. De meeste vuurwerkshows zijn vrijdag, bij Souman in Hattemerbroek bijvoorbeeld, en Harry's Vuurwerk in Zwolle. Ruim dertig jaar geleden liep Wagenvoort al voorop met demonstraties van vuurwerk. Inmiddels zijn die een jaarlijkse traditie, al werd die begin deze eeuw onderbroken na de vuurwerkramp in Enschede. "Mensen willen zien wat ze kopen", zegt eigenaar John Wagenvoort. "Voor ons is het een goede manier om te profileren, om kenbaar te maken dat je er bent." De demonstratie markeert ook de start van de verkoop. De website is bijgewerkt, 14 december opent de showroom. Het vuurwerk gaat pas letterlijk de deur uit op landelijk bepaalde verkoopdagen (28, 29 en 31 december).
John Wagenvoort: "Als wij vragen wat iemand mooi vinden, zegt hij meestal: alles. Wij steken er tijd in om te achterhalen waar hij echt van houdt. Van welke kleuren? Wat voor effecten? De klant moet de deur uitgaan met een pakket dat bij hem past. Tevreden klanten komen terug."
Hoeveel een klant gemiddeld uitgeeft aan vuurwerk, kan Wagenvoort niet zeggen. "Dat verschilt enorm. De een gaat met vuurwerk ter waarde van 25 euro de deur uit, de ander met het honderdvoudige van dat bedrag. Ja, die mensen heb je ook. Voor dat bedrag verwachten ze goed vuurwerk. En dat krijgen ze ook."
Siervuurwerk zit nog altijd in de lift, ten koste van knallers. Dit jaar is bij consumentenvuurwerk een zwaardere lading toegestaan, met meer effect. "Van de vijftig nieuwe producten heb ik er maar negen geselecteerd", zegt Wagenvoort. "Dat wil niet zeggen dat de rest slecht vuurwerk is, maar wel vuurwerk met een te hoge prijs. Dat wil de klant niet."
Het assortiment van Wagenvoort omvat dit jaar 350 stuks vuurwerk waarvan er tijdens de show 50 te zien waren. Het meeste vuurwerk heeft John Wagenvoort persoonlijke bekeken, hij heeft niet de illusie dat hij alles weet. "Er lopen bij ons vuurwerkliefhebbers genoeg die dat wel kunnen", zegt hij met een lach. "Er zijn er bij die van 95 procent van het vuurwerk weten hoe het eruit ziet. Dat zijn echte liefhebbers, mensen die in hun vrije tijd op internet kijken naar vuurwerk." Wagenvoort haalt zijn verkopers vooral uit een groep van zestig mensen die voor zijn bedrijf door het jaar heen evenementenvuurwerk afsteken. Hobbyisten zijn het. "Mensen met een professionele vuurwerkopleiding die dit erbij doen, naast een baan. Die dit doen uit pure liefhebberij.
VIDEO:
http://www.destentor.nl/regio/heerde/vuurwerkshow-als-opwarmer-1.3551770