Vuurwerkprijs knalt omhoog

Tony

Administrator
Medewerker
AMSTERDAM - De liefhebbers van vuurwerk zullen dit jaar dieper in de buidel moeten tasten. Zowel het knal- als het siervuurwerk wordt naar verwachting minstens 5 procent duurder.

Voornaamste oorzaak vormen de steeds strengere testen, die nodig zijn om voor het verplichte CE-kwaliteitskeurmerk in aanmerking te komen. Maar ook de explosief stijgende lonen in ’s werelds belangrijkste productieland China spelen een rol.
Volgens Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, zijn vooral de kosten die gemaakt moeten worden voor het CE-keurmerk er verantwoordelijk voor dat het vuurwerk dit jaar duurder wordt. Die komen voor rekening van de importeur, die ze doorberekent aan de winkelier waarna uiteindelijk de klant ervoor opdraait. „De kosten voor de testen hakken er flink in,” aldus Groeneveld.
In ons land gaat jaarlijks voor circa 65 miljoen euro aan vuurwerk over de toonbank. Ook voor de komende jaarwisseling is siervuurwerk het populairst.

BRON: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/10714462/__Vuurwerkprijs_knalt_omhoog__.html?cid=rss

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
tja dat nodigd uit om slim in te kopen dit jaar.
gezamelijk inkopen doen bij karton voordeel.
zodat je het als nog tegen een lagere tarief krijgt.
of misschien komen er nog verkoop punten met leuke aanbiedingen.

Z@P

Registered User
Ben benieuwd wat er volgend jaar aangedragen word voor drogredenen. Iedereen slikt het elk jaar maar weer die prijsverhogingen en ik vraag me af waar de grens ligt.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ben benieuwd wat er volgend jaar aangedragen word voor drogredenen. Iedereen slikt het elk jaar maar weer die prijsverhogingen en ik vraag me af waar de grens ligt.

De grens met belgie of duitsland om daar je vuurwerk te halen.

Z@P

Registered User
Waarom moet de consument altijd opdraaien voor onevenredige prijsstijgingen, ik snap heus wel dat er meer kosten zijn maar het moet wel enigsinds redelijk blijven. Wil dolgraag mn vuurwerk in Nederland kopen omdat ik gewoon geen zin heb in gezeur maar het gaat lastig worden vrees ik.

maartenvincent

Registered User
Waarom moet het vuurwerk ook weer CE gekeurd worden?
Nederland volgt die Europese regels toch niet? Als ze dat wel deden hadden we knallers met flash e.d.
En hoe zit het met het vuurwerk dat niet gekeurd is? Blijft dat wel hetzelfde, aangezien hier geen testkosten voor gemaakt zijn? Natuurlijk niet, die prijsverhoging is puur om winst te maken, en heeft volgens mij niets met die testen te maken.

Tony

Administrator
Medewerker
Waarom moet het vuurwerk ook weer CE gekeurd worden?
Nederland volgt die Europese regels toch niet? Als ze dat wel deden hadden we knallers met flash e.d.
En hoe zit het met het vuurwerk dat niet gekeurd is? Blijft dat wel hetzelfde, aangezien hier geen testkosten voor gemaakt zijn? Natuurlijk niet, die prijsverhoging is puur om winst te maken, en heeft volgens mij niets met die testen te maken.

Dat is niet waar. De CE is ontzettend duur. Vooral als je meerdere soorten vuurwerk in je assortiment wilt hebben.
Vergis je daar niet in.

maartenvincent

Registered User
Daar zul jij ongetwijfeld meer van weten, dus ik heb het mis :).
Maar ben je het eens met mijn eerste punt?
Waarom moeten wij ook keuren, we doen er niets mee?

Tony

Administrator
Medewerker
Daar zul jij ongetwijfeld meer van weten, dus ik heb het mis :).
Maar ben je het eens met mijn eerste punt?
Waarom moeten wij ook keuren, we doen er niets mee?

Dat is ook niet helemaal waar. De producten worden op veel punten gekeurd. Stabiliteit, hoogte van de burst(effecten), aantal graden dat een effect afwijkt, aantal graden dat hij shape staat/schiet etc. Het is dus niet alleen bedoeld voor de cakes met meer grammer per tube dan in NL. Het is zeg maar een soort van Algemene Veiligheid waar een cake in Europa aan moet voldoen.

smilli

FPM Filmer
Als de prijzen zo blijven stijgen koopt binnenkort heel nederland bij de freakwinkels:hehe!: Of ze gaan even de grens over natuurlijk.

roelz

Registered User
"...Vuurwerkprijs knalt omhoog..." Grappig; bij al onze buurlanden werkt dat toch anders. Gelukkig ben ik een 'Europeaan' en shop ik waar ik wil in Europa. :smiling:

Tony

Administrator
Medewerker
"...Vuurwerkprijs knalt omhoog..." Grappig; bij al onze buurlanden werkt dat toch anders. Gelukkig ben ik een 'Europeaan' en shop ik waar ik wil in Europa. :smiling:

Dat is wel het hele gekke. Het is duur maar uiteindelijk moeten ze in Belgie nu ook kooien gebruiken, hebben ze daar 25gram per tube en kosten 99% van de 500grams cakes minder dan 35 euro. WTF?!

Poziloc

FPM Hangouderen
Duitsland is precies het zelfde....ik zie daar wel wat prijsstijgingen, maar dan heb je het over 20 cent.
Het is niet alleen met vuurwerk dat alles hier zo achterlijk duur is...gelukig hebben we internet en shop daar regelmatig.
Met name visspullen koop ik via internet.....waarom kost een simpele twister in NL 50 a 60 cent, terwijl ik ze in Amerika voor 4 cent haal?

R

Ronny Vos

Guest
Duitsland is precies het zelfde....ik zie daar wel wat prijsstijgingen, maar dan heb je het over 20 cent.
Het is niet alleen met vuurwerk dat alles hier zo achterlijk duur is...gelukig hebben we internet en shop daar regelmatig.
Met name visspullen koop ik via internet.....waarom kost een simpele twister in NL 50 a 60 cent, terwijl ik ze in Amerika voor 4 cent haal?

Donald de scheepskosten naar Nederland kosten 8500,- dollar per container,ik weet niet wat de kosten naar amerika zijn maar lijken mij lager...daar kan het al in zitten.

Gaasverpakkingen kost ook een berg geldt,maar dat moet je wanneer je meer dan 0.75% flash gebruikt.
Is het meer dan is het officieel 1.3G en dat mogen wij weer niet verkopen in NL aan de consument en ook niet opslaan.

Tony

Administrator
Medewerker
Donald de scheepskosten naar Nederland kosten 8500,- dollar per container,ik weet niet wat de kosten naar amerika zijn maar lijken mij lager...daar kan het al in zitten.

Gaasverpakkingen kost ook een berg geldt,maar dat moet je wanneer je meer dan 0.75% flash gebruikt.
Is het meer dan is het officieel 1.3G en dat mogen wij weer niet verkopen in NL aan de consument en ook niet opslaan.

In Belgie precies hetzelfde inclusief transport.
Maar toch 90% van de Original 500grams cakes en 25 grams per tube onder de €35,-
Dus op 1 of andere manier kunnen de importeurs niet meer terug vallen op het verhaal het is duurder door het gaas. Want waarom kunnen ze in Belgie en Duitsland dan nog wel hele mooie prijzen hanteren.

Mark1600

Registered User
ook echt alle importeurs doen er aan mee,er is niet 1 die denkt laat ik door lagere prijzen meer klanten lokken. het is net of het afgesproken is

golddigger

Registered User
Maar ja kijk eens gewoon naar de gemiddelde producten in Nederland? De inflatie in september was weer 2,5%, dus reken eens na wat de gemiddelde prijs doet in het vuurwerkwereldje!?
Denk dat je ook voornamelijk moet kijken naar loon en transportkosten. Deze kosten reizen stijgen onwijs sterk de laatste tijd.

Poziloc

FPM Hangouderen

Oke ff een voorbeeld:
Weco Wiper kost in Duitsland 11.99----in Nederland kost dezelfde Cake 39.50
We hebben het dus over een prijs verschil van 27.51 !!!!
Je maakt mij niet wijs dat dit door een kooi en een bunker komt.(Deze cake heeft niet eens een kooi in Nederland)
Oke ze maken minder winst in Duitsland...dit betekent dat er gewoon grof winst op gemaakt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan