Vuurwerkoverlast zit hem niet alleen in legaal vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkoverlast zit hem niet alleen in legaal vuurwerk

Op dit moment stromen de klachten over vuurwerk binnen op de website vuurwerkoverlast.nl. Op moment van schrijven zitten ze aan de 15.847 klachten. De website is een initiatief van 15 lokale fracties van GroenLinks. Er zouden voornamelijk klachten binnenkomen over het afsteken van vuurwerkbommen die vaak ‘s nachts worden afgestoken. Na 1 januari 2013 wordt er een bundeling van de meldingen aan de Tweede Kamer aangeboden en burgemeesters zal om extra maatregelen gevraagd worden. De initiatiefnemers willen liefst zo snel mogelijk een verbod op het afsteken van vuurwerk.

De vraag is alleen of een eventueel vuurwerkverbod gaat helpen. Het probleem zit hem mogelijk niet eens in het afsteken van legaal vuurwerk, maar wel in die van het afsteken van zwaar illegaal vuurwerk. Als er nu zoveel harde knallen te horen zijn, dan wordt dit over het algemeen veroorzaakt door zwaar illegaal vuurwerk. Deze overlast zal dan ook niet weg zijn na een eventueel vuurwerkverbod en mogelijk alleen maar erger worden.

Wellicht zou het een verlichting kunnen geven wanneer knalvuurwerk een verbod zou krijgen in Nederland, maar ook dan zal er vuurwerk over de grens gehaald worden, het gaat velen immers juist om de extra harde knallen en die kun je over de grens halen in o.a. Duitsland, Polen en België. Wat zou dan wel werken? Misschien zou Den Haag kunnen beginnen met het inzetten van meer politie langs de grens. Een van de grootste lekken zit hem kennelijk bij Baarle Hertog waar op dit moment kilo’s illegaal vuurwerk worden ingeslagen. Daarnaast zou het enorm verhogen van de straffen op het in bezit hebben en afsteken van illegaal vuurwerk kunnen helpen. Tot slot moeten straffen omhoog gegooid worden voor het afsteken van legaal vuurwerk voor de toegestaande afsteektijd en vernieling en ander soort schade door illegaal en legaal vuurwerk. Dat paar dagen schoffelen maakt al jaren geen indruk, maar wellicht een levenslang strafblad of jarenlange gevangenisstraf wel.

http://www.textmagazine.nl/1182/vuurwerkoverlast-zit-hem-niet-alleen-nederlands-vuurwerk/

wit1704

Registered User
Daarnaast zou het enorm verhogen van de straffen op het in bezit hebben en afsteken van illegaal vuurwerk kunnen helpen. Tot slot moeten straffen omhoog gegooid worden voor het afsteken van legaal vuurwerk voor de toegestaande afsteektijd en vernieling en ander soort schade door illegaal en legaal vuurwerk. Dat paar dagen schoffelen maakt al jaren geen indruk, maar wellicht een levenslang strafblad of jarenlange gevangenisstraf wel.

Daar ben ik het niet mee eens!
Hebben heel hoge straffen ooit geholpen in het verleden?

Wat voorbeelden ter over weging:
Worden er nu aantoonbaar dan minder moorden gepleegd als straffen omhoog gaan?
Zouden de plunderingen en vernielingen dan NIET gepleegd zijn bij dat feestje in Haren?

Daarnaast ben ik van mening dat de jeugd best wat zou moeten kunnen leren.
Dus wat bereik je met een levenslang STARF blad voor iets dat je op je 16 - 20 b.v. deed?
Ben van mening als deze jongens 10 'a 20 jaar verder zijn een vrouw en kinderen hebben en dus een heel net leven (kunnen) lijden.

Pas klare oplossing heb ik ook niet, maar zaken verbieden in NL werkt dus niet echt.
Dan zou je beter controles en oppak kans flink verhogen. Maar daar is geen geld voor he.
Daarnaast kan je bv in BE het hele jaar door vuurwerk kopen.
Dus die controles aan de grens, zie ik weinig in.

Ik zelf ga nu ook al 2 maanden voor december richting BE om rustig wat op te kunnen halen.
Maar ik houd mij wel aan de wet in NL.
'Het gaat dus alleen op 31 december de lucht in ;-)

Bovenaan