Vuurwerkhandelaar Wimmers weer vrijgelaten.

shooterbomb

Registered User
Vuurwerkhandelaar weer vrijgelaten
Vuurwerkhandelaar Wimmers uit Maaseik is vrijdag voor verhoor meegenomen en voor de Tongerse onderzoeksrechter verschenen, die hem nadien vrijgelaten heeft. Dit maakte zijn advocaat, Wim De Gendt, bekend.

150 ton vuurwerk
In een loods die Wimmers huurde, is woensdag bij een huiszoeking door de Tongerse federale gerechtelijke politie 150 ton spektakel- en feestvuurwerk in beslag genomen. Sinds donderdag zijn de opruimingswerken bezig.

Winteractiviteit
"Mijn cliënt zat met de handen in het haar en zag geen andere uitweg, toen vorig weekend een grote partij vuurwerk geleverd werd. Dat is zijn winteractiviteit. De rest van het jaar houdt hij zich bezig met import en export naar Azië. In de nacht van zaterdag op zondag hadden onbekenden met boormachines een inbraak gepleegd in zijn legale bunkers. Hij contacteerde zelf de dienst Springstoffen van de federale overheidsdienst Economische Zaken om dat te melden. De dienst zei hem dat hij in zijn bunkers geen vuurwerk meer kon opslaan en dat hij ze moest herstellen. Hij huurde de loods wegens gebrek aan opslagcapaciteit", aldus De Gendt.

Onderhandeld met leger
Volgens de raadsman gaat het om een geval van overmacht. "Wij hebben met het leger onderhandeld om vuurwerk te stockeren in munitiedepots, onder meer in Brustem. De federale overheid werkte daaraan mee, maar op Vlaams niveau wordt gezegd dat opslag en handel van vuurwerk een industriële activiteit is en dus niet op legerdomeinen kan. Sinds 1999 zijn we in Vlaanderen op zoek naar plaatsen waar we wettelijk vuurwerk kunnen stationeren."

Vrijdag zakte het leger toch niet naar Maaseik af om het vuurwerk te transporteren. Vrijdagavond zullen nog twee trucks van een Genkse transportfirma in Maaseik vuurwerk opladen. Vermoedelijk komen er zaterdag nog drie trucks aan te pas.

----------------------------

Het is dus wel duidelijk dat er nu tegenwoordig ook al vuurwerkdieven bestaan. Ik vraag mij sterk af wie in staat is zoiets te doen mits vuurwerk vaak in grote dozen zit en je die dus niet zomaar door een muizenholletje of een rattenpijp zult sleuren.

Shooterbomb

dragonkiller

Registered User
Toch klopt het verhaal van die advocaat van geen meter.

Wimmers mag maximaal aan pyrotechnisch sas zo'n 7.000 kg (ca. 40.000 kg bruto) vuurwerk opslaan. Zijn legale bunkers zitten nog steeds vol want die herstelling van de inbraak is allang gebeurd. Dan nog eens illegaal 150.000 vuurwerk illegaal opslaan. Dat is volgens mij 150.000 kg meer opslaan dan is toegestaan op een plaats waar in het geheel geen vuurwerk mag staan.

Ik wil geen discussie starten over de verhouding pyrotechnisch sas en brutogewicht en hoeveel er nu werkelijk in zijn vergunde magazijnen staat. Maar vast staat wel dat er te veel (veel te veel) en op een onvergunde plaats stond opgeslagen.

Het is wellicht veel interessanter om ons eens te verdiepen waar de Belgische politie hun informatie vandaan hebben ? ? ? ? ?

Misschien een concurrent of een chauffeur van een transport firma of de Nederlandse overheid.

Zou het misschien kunnen dat Wimmers een gedeelte importeert via Rotterdam ? De Nederlandse overheid kent de opslagcapaciteit van alle Belgische vuurwerkbedrijven en via de RVI (de melding als vuurwerk de grens overgaat) krijgen zij precies te horen waar al die containers naar toe gaan.

Dus misschien is het toch wel de Nederlandse overheid geweest die de Belgen een tip gegeven hebben.

In ieder geval heeft meneer Wimmers een probleem en door hem zullen de andere Belgisch vuurwerkhandelaren ook meer geviseerd worden door de Belgische overheid.

Er wordt door die advocaat gemakkelijk over gesproken maar wie zegt niet dat Wimpie zijn vergunning niet gaat kwijtspelen. In de media wordt gesproken over een fikse boete maar dat is nog helemaal niet zo zeker dat het daar bij blijft. Heeft die man afgelopen zomer ook al niet een veroordeling opgelopen in een zaakje uit eind 1999. Voor zo ver ik het mij kan herinneren heeft hij toen 6 of 12 maanden verwaardelijk gekregen met een proeftijd van 2 jaar.

Hoe zit het trouwens met het verkopen van spektakelvuurwerk ? ? ? Sommige Belgische bedrijven doen dit middels de z.g. K.v.K. papieren maar bij Wimmers heb ik ze daar nog nooit over horen praten. Als men nu gewoon eens de administratie van Wimmers doorspit dan kan dat hele nare gevolgen hebben voor Luc Wimmers.

Nee dit gaat nog een flink staartje krijgen en daar hoeven wij in het geheel niet blij mee te zijn.

Bovenaan