Vuurwerkdepot zorgt voor onrust

Moontan

Moderator
Medewerker
ROOSENDAAL - Hij wil van de nieuwe opslagruimte achter zijn winkel op het Dijkcentrum een bunker maken.
En er een sprinklerinstallatie inbouwen. Hij wil voldoen aan alle - strenge - eisen. Maar voor de buurt is al die voorzorg niet genoeg. Omwonenden tonen nu al hun tanden, nog voor de gemeente zich uitgesproken heeft over de aanvraag voor de omgevingsvergunning (de vroegere bouwvergunning).

De aanvraag is van René van Hooijdonk, van boekhandel Kortendijk. Hij wil in een nieuw te bouwen ruimte achter zijn winkel midden op het Dijkcentrum straks vuurwerk kunnen opslaan.

De Vereniging van Eigenaren (VVE), met bewoners van de appartementen rond de opslagplaats, en het bewonersplatform zijn daar niet blij mee. Saskia Buisman van de VVE: "We wonen boven de winkel. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt."

Walter Wamsteker van het Platform Kortendijk: "Bewoners hebben zich nu al georganiseerd in een actiegroep Kruidvat ja, kruitvat nee, voor het geval de gemeente positief op de aanvraag zou beslissen. Zoiets als in Enschede in 2000 is gebeurd, mag hier natuurlijk nooit gebeuren. Er ligt daar straks zeven ton vuurwerk. Reken maar dat de bewoners, straks, mocht de vergunning worden verleend, massaal bezwaar zullen aantekenen."

René van Hooijdonk, (mede-)eigenaar van de kantoorboekhandel, reageert duidelijk geschrokken als hij geconfronteerd wordt met de weerstand in de buurt. "Jammer, heel erg jammer. Het woord vuurwerk is, sinds de vuurwerkramp in Enschede, wel heel erg beladen. Vroeger heb ik ook vuurwerk verkocht, toen kraaide er geen haan naar. Ik wil rustig beginnen, met duizend kilo gekwalificeerd vuurwerk, en wil aan alle eisen voldoen. In supermarkten liggen veel meer brandbare stoffen opgeslagen, dat vergeten de mensen. Het is flauw dat ze een ondernemer niet de kans willen geven om te ondernemen. Dit vuurwerk wordt streng gecontroleerd en gemonitord. Dezelfde mensen die protesteren, komen het wel kopen. Laat ze blij zijn dat het zo kan en dat het niet illegaal hoeft. Dat is veel linker. Steken ze een strijker uit België aan, zijn ze een vinger of een hand kwijt. Of de buurman gaat in z'n schuurtje zitten handelen. Ik verkoop hier ook seksboekjes. Kunnen mensen het ook niet mee eens zijn. Maar ik moet toch kunnen ondernemen?"

Gemeentewoordvoerder Dirk Timmers: "Half september komt de aanvraag in het college. Daar kunnen we niet op vooruit lopen."

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/9364927/Vuurwerkdepot-zorgt-voor-onrust.ece

Laatst bewerkt door een moderator:

Pyromaniac 1975

Registered User
Ik word zo moe van al die oh zo simpele burgers die niet eens even de tijd nemen om het 1 en ander uit te zoeken voordat ze gelijk als een kudde gieten gaan lopen blerren.
Zo moeilijk is het toch niet.

Enschede > groot > proffecioneel . Boem.
Roosendaal > klein > consumenten > plop

Maak daar een mooi schetsje bij en leg deze bij die malloten voor de neus,Mischien snapt men het dan wel:tounge:

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Ja Marchel, Enschede zal ons altijd blijven achtervolgen. Over twintig jaar nog. Ik weet niet of je daar de gewone burger de schuld aan moet geven. Voor hun is vuurwerk vuurwerk. Ik bedoel iedereen denkt zowat dat er vreselijke dingen kunnen gebeuren als je consumentenvuurwerk in huis hebt?
Kijk alleen maar naar mijn eigen vrouw als ik met een paar cake,s thuis kom. Ze zijn als de dood, ondanks mijn uitleg dat er niets aan de hand is.
Ja wie en wat zal het tij keren?

Tony

Administrator
Medewerker
Ja Marchel, Enschede zal ons altijd blijven achtervolgen. Over twintig jaar nog. Ik weet niet of je daar de gewone burger de schuld aan moet geven. Voor hun is vuurwerk vuurwerk. Ik bedoel iedereen denkt zowat dat er vreselijke dingen kunnen gebeuren als je consumentenvuurwerk in huis hebt?
Kijk alleen maar naar mijn eigen vrouw als ik met een paar cake,s thuis kom. Ze zijn als de dood, ondanks mijn uitleg dat er niets aan de hand is.
Ja wie en wat zal het tij keren?

De gemeente moet daar direct bovenop springen en uitleg geven. De gewone burger weet onderdaad niet beter.

---
- Sent from my iPhone using Tapatalk

Z@P

Registered User
Het word inderdaad eens tijd dat het aan de gewone man word uitgelegd dat er een duidelijk verschil is tussen prof en consumenten vuurwerk. Die paniekreacties zijn nergens voor nodig.

Bovenaan