Vuurwerkactie www.tegenhetmodernevoetbal.nl

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkactie
10 augustus 2011
De afgelopen weken is er bij verschillende oefenwedstrijden in Nederland een vuurwerkactie´ gehouden.
Het doel van deze actie is duidelijk te maken dat bepaald vuurwerk als sfeerverhogend middel bij onze beleving van een voetbalwedstrijd hoort en op dit moment ten onrechte verboden is. De belangrijkste reden voor dit
verbod is dat er gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. In de praktijk kunnen juíst door het verbod
onveilige situaties ontstaan omdat mensen het vuurwerk buiten het zicht van de camera’s en beveiligers
afsteken.

Bij geen van de wedstrijden heeft het vuurwerk zelf voor problemen gezorgd (als in gevaarlijke situaties), bij
enkele wedstrijden wel het optreden van autoriteiten. Zo is bij een oefenwedstrijd van AZ, nota bene op last
van trainer Gert-Jan Verbeek, een begeleidend spandoek verwijderd en kapot gemaakt en werd al voor het
afsteken van de fakkels duidelijk gemaakt dat iedereen die hieraan meewerkte een stadionverbod zou krijgen.
Het uitgebreide verhaal over dit incident is te lezen op de site van Victoria Alkmaar.

Bij de oefenwedstrijd van FC Groningen is het wel gelukt de actie te houden, maar de volledige groep moest
direct daarna op last van de eigen clubleiding het sportpark verlaten als ze niet overgeleverd wilden worden aande politie. Zie voor het uitgebreide verhaal het volledige artikel op de site van de Groningen Fanatics.

Bij de oefenwedstrijd van Sparta is het vuurwerk voor de wedstrijd in beslag genomen door de clubleiding van
RKC, de club waartegen Sparta speelde. Dat was al in goede orde gebeurd, totdat de politie Rotterdam zich
ermee bemoeide en de persoon die het vuurwerk bij zich had alsnog oppakte. Deze supporter heeft ondertusseneen voorwaardelijk stadionverbod van anderhalf jaar met een proeftijd van twee jaar gekregen en is nog in
afwachting van de strafrechtelijke procedure.

Bij alle overige oefenwedstrijden hebben de aanwezige autoriteiten niet of normaal opgetreden, waardoor het
vuurwerk zo afgestoken kon worden dat het onderstaande plaatjes heeft opgeleverd. Zoals het hier kan, bij
oefenwedstrijden, kan het ook in een stadion. Met (meer) gezang, met meer publiek, bij een belangrijke
wedstrijd, met meer emotie. Even veilig, maar met een veel groter effect: de noodzakelijke verhoging van de
sfeer bij een voetbalwedstrijd.

http://www.tegenhetmodernevoetbal.nl/?m=201108

KoenL

Registered User
2 jaar terug liep ik stage bij het bedrijf The Security Company, het bedrijf dat de beveiliging verzorgt o.a. bij de Kuip. Ik heb niets tegen vuurwerk, maar wel tegen idioten die er niet mee om kunnen gaan. 1 wedstrijd kan ik mij nog goed herinneren. Ik stond toen aan de andere kant van het stadion...maar zelfs daar was de knal echt oorverdovend. De pijl kwam 'gelukkig' terecht in het vak waar de malloten zaten, maar voor het zelfde geld klapt die bij een beveiliger, fotograaf, invalide, of komt ie in het vak waar papa met zijn zoontje zit.

Filmpje:

Waarom ik dit plaats? Even laten zien wat een idioten er rond lopen. Vuurwerk; prima. Maar voor supporters; Nee, een aantal kunnen dat niet. Net als dat er mensen zijn die zware knallers voor het slopen van prullenbakken gebruiken, zal het ook zo zijn bij het voetbal.

Ajax pakt het positief op. Die organiseren zelf een vuurwerk, Dieter weet er alles van ;-), maar daar krijgen supporters wat ze willen; herrie!

Mystifying Sage

Registered User
Inderdaad vuurwerk kan sfeer verhogend werken bij voetbal wedstrijden, maar in handen van malloten ook levensgevaarlijk.

Vroegah, jaren 80 en nog het hele vroege begin 90, was het bij FC Utrecht normaal dat er wat rollen, fakkels en rookbommen werden afgestoken..... Maarrrrrr wel, de rollen in de gracht en de fakkels en rookbommen op het hek boven de gracht, steeds door dezelfde personen van de supportersvereniging.... ZO kan je het nog redelijk in de hand houden lijkt me..

Maar door zo maar door iedereen fakkels mee te laten nemen, lijkt mij een UTOPIE en geen goede zaak..... Immers je kan in fakkels van alles en nog wat verbergen.. En dat zeg ik als vuurwerk en FCU liefhebber..

EChter...wellicht kunnen de clubs zelf fakkels gaan verkopen en er nog wat winst op maken..Krijgen ze meer inkomsten en wordt wellicht het voetbal op de NL'se velden ook weer beter? Strenge controle bij de toegang...fakkels te koop in het stadion, net als een lekker broodje bal...

Whishfull thinking

The Cigarman

Moderator
Medewerker
EChter...wellicht kunnen de clubs zelf fakkels gaan verkopen en er nog wat winst op maken..Krijgen ze meer inkomsten en wordt wellicht het voetbal op de NL'se velden ook weer beter? Strenge controle bij de toegang...fakkels te koop in het stadion, net als een lekker broodje bal...

Fakkels die als ze zijn opgestookt rood gloeiend zijn van de hitte.
Dus dat je echt serieuze brandmerken kan maken, als een 1 of andere idioot dat wilt.
Denk dat dat vuurwerk niet thuis hoort in een vak vol met mensen.

En dan heb je nog van die idioten zoals het voorbeeld van Koen.
Die lawinepijlen, cobra;s nummer 6 afsteken alsof ze rotjes aan het gooien zijn.

Vuurwerk is wel sfeer verhogend maar laat het dan zo georganiseerd worden, zoals Ajax dat doet.

jaspertjuh

Registered User
Helemaal mee eens, vuurwerk werkt enkel sfeerverhogend als het op een verantwoorde wijze wordt gebruikt. Dus niet in een grote mensenmassa. Ze zouden bij grote wedstrijden eens serieus moeten overwegen om Göteborgs FyrverkeriFabrik in te schakelen, lijkt mij een prima vervanger!

magnolia

Registered User
tjonge dat was echt geen rotje meer .
nee jongens als je dit ziet snap ik drommels goed dat men vuurwerk buiten het stadion wil houden .
laat ze dan met een gegeven show de spits afbijten/ of het ijs breken .

Bovenaan