Vuurwerk wordt niet van belastinggeld betaald!

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk wordt niet van belastinggeld betaald!

Het is 2017, jippie! De kruitdampen van de strijkers, gillende keukenmeiden en vuurpijlen zijn nauwelijks opgetrokken als het jaarlijkse nieuwsbericht verschijnt over hoeveel geld er dit jaar aan vuurwerk is uitgegeven: 68 miljoen euro in 2016.

68 miljoen mensen, dat zijn een boel centjes zeg. Nou nou nou, man man man, etc. Na dit nieuwsbericht komt steevast de verontwaardiging. Er is altijd minimaal één iemand, meestal meer, die het volgende tweet dan wel facebookt: ‘pfff, kunnen we dat geld niet aan iets beters uitgeven? #vluchtelingen #bejaardenindekou’. Elk jaar weer. Als je dat meent, ben je rijp voor het gesticht.

Voor de duidelijkheid, tussen die miljoenen zit geen cent belastinggeld; vuurwerk is niet gesubsidieerd. Echt niet. Die 68 miljoen komt uit mensen hun eigen portemonnee. De één – zoals ik – koopt een fles whisky van bijna honderd pop, de ander schiet het de lucht in en weer een ander – zoals ik – smijt het gewoon over de balk. Mensen die honderd euro uitgeven aan vuurwerk hebben daar hard voor gewerkt. Er zijn jongeren die een krantenwijk lopen om voor een paar vuurpijlen te sparen. Als je tegen die mensen zegt: ‘waarom geef je dat geld niet aan het COA, want arme vluchtelingen hebben geen geld voor een vuurpijl’, ben je onbeschoft. Je praat bewust mensen een schuldgevoel aan en kunt direct solliciteren naar een plek op de GroenLinks-kandidatenlijst. Gaan werken als columnist bij de Volkskrant zou ook goed kunnen. In beide gevallen kun je continu lekker je vingertje heffen.

Het is links populisme ten top. We nemen een bedrag dat is uitgegeven aan iets wat we zelf verschrikkelijk vinden, koppelen dat aan een landelijke dan wel mondiale crisis en hup, ‘kijk mij eens goed en betrokken zijn’. En jij? Jij, die zo hard voor die paar vuurpijlen heeft gewerkt, bent slecht. Dat geld had je in een collectebus moeten gooien.

Meerdere auto’s in Overvecht brandden rond oud en nieuw uit. Vaak door vuurwerk, de echte oorzaak: vervelende kutjochies. De politie en brandweer rukten regelmatig uit. Er werd extra politie in Overvecht ingezet, maar dat mocht niet baten. Toch vreemd dat ik daar niemand over hoor. Dat ik elk jaar lees welk bedrag is uitgegeven aan vuurwerk, maar nergens wat de schade en die extra politie-inzet tijdens de jaarwisseling hebben gekost – niet alleen in Utrecht, ook landelijk. Terwijl dat wat mij betreft het probleem is. Niet wat we aan die pijlen uitgeven, maar de gevolgen ervan. Wat kost dat onze maatschappij?

https://www.duic.nl/opinie/vuurwerk-wordt-belastinggeld-betaald/

bridge

Bronzen Member
68 miljoen. daarvan vloeit 21 % btw in de staatskas. dat is ongeveer 14.3 miljoen. van het restant van 54 miljoen zullen 1300 verkoopadressen en pakweg 15 importeurs inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting afdragen. Laat dat ook nog eens 10 a 15 miljoen zijn. Dat brengt mede dat de gemeenschap ongeveer 25 a 30 miljoen verdient aan vuurwerk. Daar kan dus wel een bushokje vanaf.

joszie

Zilveren Member
nou... ondanks dat je verhaal wel redelijk klopt, mag toch dat ene bushokje ook gewoon blijven staan.

Verder een mooi stuk. lekker plat en kort door de bocht, maar de ondertoon is goed.

GMP82

Zilveren Member
Ik mis nog de essentiële aanvulling:

Als de verbodsaanbidders hun zin krijgen, wordt de zogenaamde ""Sydney show"" WEL van belastingcentjes betaald!!!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik mis nog de essentiële aanvulling:

Als de verbodsaanbidders hun zin krijgen, wordt de zogenaamde ""Sydney show"" WEL van belastingcentjes betaald!!!

Sydney show.....
Niet te veel dromen, als die Nederlandse ambtenaren de prijs zien, dan gaan ze schuimen als een cappuccino.

Bovenaan