Roeland FPM
FPM Filmer
AMSTERDAM - SYDNEY - Je hebt van die festiviteiten die je ooit meegemaakt moet hebben. De jaarwisseling in Sydney staat hoog op dat lijstje, want oudejaarsdag in de toch al bruisende Australische wereldstad is een dag als geen ander.
Het vuurwerk vanaf de Harbour Bridge gaat de hele wereld over, ook omdat Sydney nu eenmaal een van de eerste grote steden is waar het nieuwe jaar wordt verwelkomd.
Om een goede plaats te verwerven om het vuurwerk ter plekke te kunnen aanschouwen moet je wel vroeg op pad. Bij de Art Gallery of New South Wales staat rond het middaguur al een lange rij voor de hekken van de Botanical Gardens; samen met het Sydney Opera House een van de beste uitzichtpunten. Tegen tweeën worden de eerste mensen al door de EHBO opgevangen, want de brandende zon, een temperatuur van dik over de dertig graden Celsius en de alcohol maken de nodige slachtoffers. Dat geldt niet voor John en Mary.
Ze zijn speciaal uit Melbourne overgekomen om het vuurwerk bij te wonen en zijn niet van plan iets te missen. "Dit is toch niet voor de Australische krant hè?", vraagt John. De rivaliteit tussen Melbourne en Sydney is enorm. Zo organiseert Melbourne langs de Yarra River ook een spectaculair vuurwerk, maar dat staat toch in de schaduw van Sydney. En dat steekt. Dus mogen vrienden en familie niet te weten komen, dat John en Mary Melbourne dit jaar voor de gehate concurrent verruilen. Vanaf de museumtrappen volg ik de straat naar beneden door de botanische tuinen naar Mrs. Macquarie's Point.
Deze vijgvormige landtong werd bij de aanleg in 1816 vernoemd naar de vrouw van de Engelse gouverneur Macquarie, Elisabeth. Volgens de legende zat zij hier vaak, uitkijkend op de haven en wachtend op het volgende schip uit Engeland dat weer een nieuwe lading gevangenen binnenbracht. De beste plekken vullen zich al snel en het lange wachten is begonnen. Niet dat dat een straf is, want de sfeer zit er al goed in. Een enorme rij eet- en drinktenten en toiletten maken het verblijf bovendien een stuk aangenamer. Een deel van het stadscentrum is voor verkeer afgesloten om de stromen voetgangers de gelegenheid te bieden het megaspektakel langs de kades van Sydney te aanschouwen.
Uiteindelijk zullen anderhalf miljoen mensen het vuurwerk bijwonen. Na een hete dag begint de zwoele avond, voorafgegaan door een feeërieke zonsondergang. Het aftellen is nu echt begonnen. Om het wachten iets aangenamer te maken is besloten om niet één, maar twee keer vuurwerk af te steken. Om negen uur gaan de eerste pijlen de lucht in, naar wordt beweerd speciaal voor de kinderen, zodat zij daarna op tijd naar bed kunnen. Maar aannemelijker is toch een belangrijke onderbreking van de wachttijd, want de meeste mensen hebben er dan al een kleine tien uur opzitten. Op de brug wordt een grote klok geprojecteerd en luid worden de laatste seconden van het jaar afgeteld.
Stipt om twaalf uur begint het vuurwerkspektakel, begeleid door muziek die varieert van Toni Basil's 'Hey, Mickey' tot Mahler's Achtste symfonie. Elk jaar is er een bepaald thema rondom het vuurwerk, dit keer 'creatie'. "We hebben het middernachtvuurwerk al omgedoopt tot de 'creatiestorm', met nieuwe effecten als bliksem, donder en regen", had Rhoda Roberts - de creatieve directeur van de vuurwerkshow - al beloofd. En ze heeft niets teveel gezegd; het vuurwerk wordt begeleid met enorme donderknallen en bliksemflitsen.
Tot slot lijkt het alsof de Harbour Bridge in brand staat en stroomt er een witte vuurzee de haven in. In totaal wordt er in een kwartier vijfduizend kilo vuurwerk afgestoken, ter waarde van een kleine drie miljoen euro. Dertig procent van het vuurwerk wordt vanaf de brug gelanceerd, de rest komt van verschillende pontons die in de haven drijven. Waar je dan ook bent, Sydney's grootse eindejaarsshow is praktisch onmisbaar.
Niet voor niets gaan de beelden de hele wereld over. De beste wensen worden inmiddels druk uitgewisseld, waarbij het publiek verandert in een grote familie. Reageren op dit verhaal? Ga dan naar www.reiskrant.nl Beste uitzicht- punten Om de beste plaatsen te bemachtigen moet je je echter al enorm vroeg installeren of de buidel trekken. De beste gratis plaatsen vind je onder meer bij het Opera House, Mrs. Macquaries Point en Blues Point Reserve, McMahons Point. De beste betaalde locatie is ongetwijfeld Fort Denison, dat op een rotsformatie ín de Sydney Harbour ligt en een volledig vrij uitzicht op het vuurwerk biedt.
Maar daarvoor betaal je al gauw €500, waarbij het eten dan wel is inbegrepen. Iets goedkoper kun je terecht bij de Botanical Gardens. Naast de openbare ruimten hebben ze op oudejaarsavond speciale vakken langs de kade van Farm Cove gemaakt. Ook hier heb je een vrij uitzicht op het vuurwerk, terwijl je de avond al etend en dansend kunt doorbrengen, met een vanafprijs van zo'n €100 ook een stuk vriendelijker geprijsd. Het is ook mogelijk om het vuurwerk vanaf de boot te aanschouwen, hoewel bepaalde gedeelten van de haven zijn afgesloten voor het vuurwerk.
Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/5646342/__Werelds_spektakel__.html
Het vuurwerk vanaf de Harbour Bridge gaat de hele wereld over, ook omdat Sydney nu eenmaal een van de eerste grote steden is waar het nieuwe jaar wordt verwelkomd.
Om een goede plaats te verwerven om het vuurwerk ter plekke te kunnen aanschouwen moet je wel vroeg op pad. Bij de Art Gallery of New South Wales staat rond het middaguur al een lange rij voor de hekken van de Botanical Gardens; samen met het Sydney Opera House een van de beste uitzichtpunten. Tegen tweeën worden de eerste mensen al door de EHBO opgevangen, want de brandende zon, een temperatuur van dik over de dertig graden Celsius en de alcohol maken de nodige slachtoffers. Dat geldt niet voor John en Mary.
Ze zijn speciaal uit Melbourne overgekomen om het vuurwerk bij te wonen en zijn niet van plan iets te missen. "Dit is toch niet voor de Australische krant hè?", vraagt John. De rivaliteit tussen Melbourne en Sydney is enorm. Zo organiseert Melbourne langs de Yarra River ook een spectaculair vuurwerk, maar dat staat toch in de schaduw van Sydney. En dat steekt. Dus mogen vrienden en familie niet te weten komen, dat John en Mary Melbourne dit jaar voor de gehate concurrent verruilen. Vanaf de museumtrappen volg ik de straat naar beneden door de botanische tuinen naar Mrs. Macquarie's Point.
Deze vijgvormige landtong werd bij de aanleg in 1816 vernoemd naar de vrouw van de Engelse gouverneur Macquarie, Elisabeth. Volgens de legende zat zij hier vaak, uitkijkend op de haven en wachtend op het volgende schip uit Engeland dat weer een nieuwe lading gevangenen binnenbracht. De beste plekken vullen zich al snel en het lange wachten is begonnen. Niet dat dat een straf is, want de sfeer zit er al goed in. Een enorme rij eet- en drinktenten en toiletten maken het verblijf bovendien een stuk aangenamer. Een deel van het stadscentrum is voor verkeer afgesloten om de stromen voetgangers de gelegenheid te bieden het megaspektakel langs de kades van Sydney te aanschouwen.
Uiteindelijk zullen anderhalf miljoen mensen het vuurwerk bijwonen. Na een hete dag begint de zwoele avond, voorafgegaan door een feeërieke zonsondergang. Het aftellen is nu echt begonnen. Om het wachten iets aangenamer te maken is besloten om niet één, maar twee keer vuurwerk af te steken. Om negen uur gaan de eerste pijlen de lucht in, naar wordt beweerd speciaal voor de kinderen, zodat zij daarna op tijd naar bed kunnen. Maar aannemelijker is toch een belangrijke onderbreking van de wachttijd, want de meeste mensen hebben er dan al een kleine tien uur opzitten. Op de brug wordt een grote klok geprojecteerd en luid worden de laatste seconden van het jaar afgeteld.
Stipt om twaalf uur begint het vuurwerkspektakel, begeleid door muziek die varieert van Toni Basil's 'Hey, Mickey' tot Mahler's Achtste symfonie. Elk jaar is er een bepaald thema rondom het vuurwerk, dit keer 'creatie'. "We hebben het middernachtvuurwerk al omgedoopt tot de 'creatiestorm', met nieuwe effecten als bliksem, donder en regen", had Rhoda Roberts - de creatieve directeur van de vuurwerkshow - al beloofd. En ze heeft niets teveel gezegd; het vuurwerk wordt begeleid met enorme donderknallen en bliksemflitsen.
Tot slot lijkt het alsof de Harbour Bridge in brand staat en stroomt er een witte vuurzee de haven in. In totaal wordt er in een kwartier vijfduizend kilo vuurwerk afgestoken, ter waarde van een kleine drie miljoen euro. Dertig procent van het vuurwerk wordt vanaf de brug gelanceerd, de rest komt van verschillende pontons die in de haven drijven. Waar je dan ook bent, Sydney's grootse eindejaarsshow is praktisch onmisbaar.
Niet voor niets gaan de beelden de hele wereld over. De beste wensen worden inmiddels druk uitgewisseld, waarbij het publiek verandert in een grote familie. Reageren op dit verhaal? Ga dan naar www.reiskrant.nl Beste uitzicht- punten Om de beste plaatsen te bemachtigen moet je je echter al enorm vroeg installeren of de buidel trekken. De beste gratis plaatsen vind je onder meer bij het Opera House, Mrs. Macquaries Point en Blues Point Reserve, McMahons Point. De beste betaalde locatie is ongetwijfeld Fort Denison, dat op een rotsformatie ín de Sydney Harbour ligt en een volledig vrij uitzicht op het vuurwerk biedt.
Maar daarvoor betaal je al gauw €500, waarbij het eten dan wel is inbegrepen. Iets goedkoper kun je terecht bij de Botanical Gardens. Naast de openbare ruimten hebben ze op oudejaarsavond speciale vakken langs de kade van Farm Cove gemaakt. Ook hier heb je een vrij uitzicht op het vuurwerk, terwijl je de avond al etend en dansend kunt doorbrengen, met een vanafprijs van zo'n €100 ook een stuk vriendelijker geprijsd. Het is ook mogelijk om het vuurwerk vanaf de boot te aanschouwen, hoewel bepaalde gedeelten van de haven zijn afgesloten voor het vuurwerk.
Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/5646342/__Werelds_spektakel__.html