'Vuurwerk in West Maas en Waal alleen op vaste plekken'

D

Deleted member 17038

Guest
BENEDEN-LEEUWEN
Het Meldpunt Schadelijk Geluid wil dat de gemeente West Maas en Waal een verordening instelt voor het afsteken van vuurwerk. Het meldpunt ziet graag dat de gemeente plekken aanwijst waar vuurwerk mag worden afgestoken en stelt dat landelijke wetgeving op dit gebied tekort schiet.
Zij wijzen op de risico's van de harde knallen. Als er een verordening komt kunnen mensen zich 'goed voorbereiden door eventueel gehoorbescherming te dragen of de plekken te mijden'.

Gehoorschade
Als er 'te pas en te onpas' vuurwerk wordt afgestoken, is de kans op blijvende gehoorschade groot, zo waarschuwt het meldpunt. Sinds 2006 mag legaal vuurwerk in Nederland maximaal 156 decibel produceren. Dit is harder dan een rockconcert, een laag overvliegend vliegtuig of een geweerschot.

Milieu Centraal schat dat 800 tot 1.600 mensen per jaar blijvende gehoorschade oplopen door vuurwerk.

Behandelen
​Tot nu toe heeft gemeente West Maas en Waal nooit een verordening ingesteld voor het afsteken van vuurwerk op aangewezen plekken. De gemeenteraad zal het voorstel binnenkort behandelen.

http://www.gelderlander.nl/regio/maas-en-waal/vuurwerk-in-west-maas-en-waal-alleen-op-vaste-plekken-1.4641018?ls=lg&rs=pl#comments

Laatst bewerkt door een moderator:

Vuurwerk023

Registered User
Harde knallers zal wel illegaal vuurwerk zijn lijkt mij? Verder lijkt het me sterk dat je 'gehoorbeschadiging' krijgt door legaal vuurwerk. Als dit de echte reden is om het alleen toe te laten op vaste plekken, vind ik het grote onzin.

D

Deleted member 17038

Guest
Harde knallers zal wel illegaal vuurwerk zijn lijkt mij? Verder lijkt het me sterk dat je 'gehoorbeschadiging' krijgt door legaal vuurwerk. Als dit de echte reden is om het alleen toe te laten op vaste plekken, vind ik het grote onzin.

Bekijk ook de site van de indiener van het voorstel. Aluhoedjesgeluidsoverlast hoezee!

D

Deleted member 17038

Guest
Legaal consumenten vuurwerk mag niet meer dan 120db produceren toch? Hoe komen ze dan aan die 156db?

Oude regelgeving. ik moet bekennen ik heb al eerder een discussie met die meneer gehad en toen.. stond op de wiki van illegaal vuurwerk ook nog die informatie. Met alle gevolgen van dien. De wiki is nu aangepast. Helaas is de info niet vrij toegankelijk. Het staat in de NEN en die kan je kopen voor bijna 50 euro http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-1594732010-en.htm maargoed wie gaat er nou 50 euro uitgeven om de juiste informatie te verspreiden als het onjuiste in je eigen voordeel ligt?

Bovenaan