"Vuurwerk heeft kracht handgranaat"

Moontan

Moderator
Medewerker
"Vuurwerk heeft kracht handgranaat"

De politie vindt steeds vaker extreem zwaar vuurwerk uit China. Dat zeggen vuurwerkexperts van de politie en de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) in de Volkskrant en het AD.

Vuurwerkexpert Ad Nieuwdorp van de Nationale Politie zegt dat een illegale mortierbom met 165 gram kruit, die hij wel tegenkomt, de kracht heeft van drie handgranaten. "Stel je voor dat iemand op de Dam een mortierbom afsteekt. Er vallen dan zo tien doden", zegt hij in de Volkskrant.

Flitspoeder
Volgens Nieuwdorp worden de extreme knallen van dit vuurwerk veroorzaakt door flitspoeder. Dat is zwaarder dan het zwarte buskruit dat in legaal vuurwerk zit. Volgens Nieuwdorp is er vorig jaar vuurwerk met flitspoeder gevonden dat genoeg kracht heeft om een auto mee op te blazen.

In het AD zegt kapitein Fred de Vries van de EOD dat hij zelfgemaakt vuurwerk tegenkomt dat vergelijkbaar is met springstof. Ook hij waarschuwt voor flitspoeder. "Een gram knalt 15 tot 20 keer zo hard als een gram zwart buskruit."

http://nos.nl/artikel/590986-vuurwerk-heeft-kracht-handgranaat.html

cracker

Registered User
hoop onzin weer de ether in geknald door de EOD. Overigens ben ik het er wel mee eens dat die cobra's en het nog zwaardere werk tot wel 150 gram flash, totaal belachelijk is. Als vuurwerkliefhebber verafschuw ik die cobra's en het nog zwaardere losse knalwerk. Zet het vuurwerk in een kwaad daglicht.
Ik vond de signaalraketten van Weco al hard zat. Geef gewoon het zwaardere knalwerk uit België vrij in Nederland. Dan ben je van een hoop ellende af, de huidige Nederlandse knallers zijn een lachertje. Twee gram flash in een losse knaller is meer dan zat om een harde knal te geven.

Boogieman

Registered User
Kwam de Blue Storm 800 tegen op Youtube, een 800gr ground salute. Dat spul is idd levensgevaarlijk.

Laatst bewerkt:

cracker

Registered User
tsja dat vuurwerk (nou ja vuurwerk) zou in Duitsland worden geproduceerd. Ik geloof dat niet. Zal wel in China worden geproduceerd

Bovenaan