Vuurwerk bewaar je in de koektrommel

Zaliotuur

Registered User
Het is een leuk artikeltje maar toch vraag ik me af wat er zo fout is uit een (PVC) buis, ik vind een buis in de grond of iets in die trant steviger dan een wijnfles. Die dondert zo om bij de wat grotere (legale) pijlen.
Die koektrommel is trouwens wel een leuk idee maar welke 200 grammer of groter past er nu in een koektrommel?

Wel goed dat ze voorlichting geven en vooral over het opruimen. Ik zie bij mij in de buurt altijd behoorlijk kleine kinderen vuurwerk rapen en als iedereen zelf opruimt pakken ze dus niet de overgebleven 100k klappers met snellont of zo. Tegenwoordig veegt de gemeente bij ons trouwens voor de deur om 6 uur 's ochtendsm, das natuurlijk ook top maar ze kunnen niet overal tegelijk vegen.

GMP82

Zilveren Member
Ik bewaar alleen andere crackers in de koektrommel :toung::rolleyes:

Voor de meeste collecties die hier langskomen, ga je het met een koekblik niet redden :laugh:

USRRobiwan

Registered User
Waarom gaat FPM niet bij scholen langs dan. Als wij het allemaal zo goed weten is het dan niet handiger dat wij dat gaan doen. De meesten hier weten kennelijk ook veel meer van de illegale meuk die er te krijgen is. De jeugd zal daar vast wel een keertje mee in aanraking komen in de toekomst. Dan kan FPM meteen een boel misvattingen uit de weg helpen.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
1) ik schat zo in dat ze daar niet echt de tijd voor hebben

2) ik denk dat scholen, politie, gemeente e.d. daar niet echt op zitten te wachten.

Op zich is er nu al een freak-initiatief (met juiste, PRAKTISCHE tips) aan de gang met "vuurwerkveilig.com" maar voordat die voldoende bekendheid krijgt, ben je even verder, vrees ik.

Thom_vuurwerk

Registered User
Vraag voor kerst een "iets" grotere koektrommel.

OT. Wat veel al zeggen is idd het feit dat de meeste freak's overtollig veel vuurwerk hebben wat niet in een koektrommel past.

Cameo

Registered User
Mijn god, daar gaan we weer met het "pak maar een wijnfles" advies. Voor kleinere pijlen (bijvoorbeeld formaat Horse) kan dit inderdaad, maar de enorme joekels van pijlen die we de laatste jaren steeds meer gaan zien (want hoe groter, hoe beter hij wel zal presteren, toch?) verdienen echt een stevige PVC buis.

Stichting Consument & Veiligheid erkent dit ook, gezien het recente "dringende advies" aan importeurs om lanceerbuizen bij de pijlen te voegen. Jammer dat bij dit, op zich prima initiatief, een deel van de verstrekte informatie achterhaalt is. Ik zie het liever in 1 keer duidelijk en goed.

Als ik het artikeltje zo nog eens teruglees, vermoed ik dat ze de materie hebben toegesneden op hetgeen een knul of meid van die leeftijd (10/11 jaar) veronderstelt wordt af te steken met oudjaar. Als het zich inderdaad beperkt tot een zakje pijltjes en een knalpakketje, dan kunnen de restjes inderdaad waarschijnlijk prima in een koektrommel bewaard worden. Ik vraag me alleen af op welk moment deze leerlingen dan "het complete verhaal/advies" voorgeschoteld krijgen. Ik vind zelf dat ze dit beter direct hadden kunnen doen.

Cameo

Sweet Laker

Registered User
Ik gebruik voor die grote pijlen altijd zo'n dikke grijze PVC pijp van anderhalve meter lang. Als het kan ram ik die de grond in en anders zoek ik een brug/kleine straatverlichting/prullenbak op en tape die pijp met ducktape van boven naar onder vast aan dat ding. Werkt prima, beter als een wijnfles die inderdaad direct omvalt als de lawines d'rin staan... haha

Vind het idee van de theedoek en dan iemand iets laten doen overigens wel een goed voorbeeld. Maar of het ook echt aanslaat bij kinderen uit groep 8. Ik vraag het me af

oWn4g3

Registered User
Beetje moraalridderig stukje imo.

Ik gebruik voor vuurpijlen altijd een in de grond gegraven PVC buis.
3 naast mekaar...1 voor kleine ....1 middelgrote ... 1 grote pijlen.

Voor de rest vind ik dat stukje van weigeraars boem handje eraf een beetje overdone.

Wat ik mezelf kan herinneren is dat de echte ongelukken altijd gebeuren met het opnieuw aansteken van weigeraars die illegaal zijn, zelfgemaakte bommen (heksenkringen maar dan in een blikje of fles etc) enz enz.

Een vriend heeft een gigavlinder gehad die in zn hand is geklapt, ook hij kreeg hem niet fatsoenlijk aan en ging blazen en had enkel gebroken hand en 1 maand een piep in zn oren. Voor de rest heb ik astronautjes bij wijze van in mn hand laten afgaan (wel met ding voor mn oren hehe) en dat doet echt niks.

Ze zouden gewoon moeten leren hoe ze er voorzichtig mee omgaan niet dat nutteloos waarschuwen met allerlei gevaren. Dat schrikt enkel die brave jochies af die in groep 8 voor 40 euro vuurwerk gaan kopen met vader of moeder.

Opruimen is wel goed als je klaar bent. Dat vind ik er ook gewoon bijhoren.

GMP82

Zilveren Member
Voor de rest vind ik dat stukje van weigeraars boem handje eraf een beetje overdone.

Ligt er maar net aan wat voor weigeraar je vindt... Niet iedereen weet wat ie in zn handen heeft als ie wat vindt. (Zelf ervaring mee, als "kleine freak", mar godzijdank zonder letsel afgelopen)

Bovenaan