'Vuurwerk Afsteken' tegen dreigend vuurwerkverbod

Plum Bloom

Registered User
APELDOORN –Als lid van Vuurwerkcrew.nl bezoekt Mike Stoltenborg vele vuurwerkshows en -demonstraties. Dat uitgerekend zijn woonplaats de eerste vuurwerkvrije stad van Nederland wil worden, kan hij moeilijk bevatten. Om mede-tegenstanders te mobiliseren, heeft hij het Facebook-evenement 'Vuurwerk Afsteken In Apeldoorn 2020' geïnitieerd. "Hopelijk gaat de gemeente inzien dat een verbod een slecht en niet te handhaven plan is."

Door Bert Nijenhuis
"Misschien wil de gemeente een primeur hebben, of de stad op de kaart zetten." Betere argumenten zegt Mike niet te kunnen bedenken, waarom juist Apeldoorn overweegt vuurwerkvrij te worden. "Elke jaarwisseling steek ik vuurwerk af met mijn familie en ik heb nog nooit een wanklank gehoord. Er zijn hier ook geen relletjes, zoals in andere grote steden."

Het Facebook-evenement was niet het eerste actiemiddel in de strijd tegen het vermeende vuurwerkverbod. Plaatsgenoot Rick Memelink begon eerder al een petitie. En niet zonder succes, weet ook Mike. "Binnen drie dagen waren er al bijna tweeduizend handtekeningen verzameld, die vervolgens aan de burgemeester zijn aangeboden. Inmiddels zijn dat er al bijna weer twee keer zoveel. Zo'n dertienhonderd mensen hebben interesse getoond in het Facebook-evenement. Verder wil ik daarmee vooral ook attenderen op de petitie en verder nieuwtjes delen en bezoekers hun mening laten geven."

Meerdere gemeentes stellen tijdens de jaarwisseling vuurwerkzones in. Dat betekent dat er alleen 'geknald' mag worden op aangewezen plekken. "Een slecht idee", vindt Mike. "Met tientallen mensen op een kluitje vuurwerk afsteken; dat is pas gevaarlijk!"

Een enkeling die niets met vuurwerk heeft daargelaten, reageren Apeldoorners volgens Mike vooral positief op zijn initiatief. "Zeker de vuurwerkhandelaren met doorlopende contracten, die voor hun toekomst vrezen. Ze mogen wel vuurwerk blijven verkopen, maar als het niet mag worden afgestoken, zal de omzet toch dalen. Sowieso wordt met een verbod het afsteken van vuurwerk de illegaliteit ingeduwd. Handelaren over de grens in Duitsland en België zullen meer gaan verkopen van hun veel zwaardere vuurwerk." Ondanks alle schrikbeelden verwacht Mike dat het vuurwerkverbod er uiteindelijk niet zal komen. "De gemeente zal inzien dat er veel te weinig mankracht is om een verbod te handhaven. Daarnaast buigt de Tweede Kamer zich binnenkort over het Vuurwerkbesluit. Dan wordt pas duidelijk of gemeenten zelf een vuurwerkverbod kunnen afkondigen. Als vuurwerkliefhebbers gaan we echter niet afwachten, we blijven tegengas geven."

htevents

Registered User
"Ook fijn dat het Stadsblad er aandacht aan wil besteden, gezien dit een redelijk oneerlijke strijd begon te worden met de tegenstanders die om iedere scheet de media opzochten. Nu wordt er een mooi tegen geluid geproduceerd en vooral tegen geluiden die op feiten zijn gebasseerd en niet op zomaar aannames of verdraaiingen. Begrijp me niet verkeerd, 99% van de voorstanders van vuurwerk is het er 100% mee eens dat het eens afgelopen moet zijn met die enorm harde knallen. Echter weten we donders goed dat dat vuurwerk al verboden is, dus wat kunnen wij er dan nog aan doen? Een vuurwerk verbod op het legale vuurwerk zal dus het illegale vuurwerk niet uit bannen. Sterker nog, de verwachting is dat er meer zwaar vuurwerk wordt ingekocht, gezien er toch nog steeds mensen zullen zijn die af blijven steken. Nog meer kans op zwaar gewonden, want illegaal vuurwerk is het vaakst betrokken bij de zwaargewonden en doden, dus wat willen we nou werkelijk bereiken met een verbod? Nu is de handhaving al tekort om het echte probleem, namelijk het illegale vuurwerk, aan te pakken. Hoe kunnen ze dan in hemelsnaam een totaal verbod handhaven? Zoals een hoogleraar al zei, dit is een recept voor chaos. De bedoelingen van de voorstanders is goed. Wij zitten namelijk ook niet op gewonden en doden te wachten en in niet alle gevallen is het eigen schuld, daar zijn wij ons ook echt wel van bewust, maar ik denk dat het tijd wordt dat we - en ja daar bedoel ik in dit geval de tegenstanders mee - de neuzen eens dezelfde kant op steken en samen gaan werken aan echte oplossingen in plaats van steeds 2 kampen hebben en nutteloze uitspraken doen of regels willen gaan verzinnen. "

Dit maar op de FB pagina van het Stadsblad onder het bericht gereageerd.

Bovenaan