Voor 70 miljoen euro aan vuurwerk verkocht

rickster

Registered User
Abonneer

Inloggen
NIEUWS/BINNENLAND

Voor 70 miljoen aan vuurwerk verkocht

1 min geleden in BINNENLAND

090a7baa-0d2e-11e9-b604-a3ccfac891ed.jpg

DRONTEN - Nederlanders hebben dit jaar voor 70 miljoen euro uitgegeven aan vuurwerk. Dat is meer dan de voorgaande twee jaren toen er voor 68 miljoen euro vuurwerk werd gekocht.

Het meeste geld werd besteed aan zogeheten compound-vuurwerk. Dat is gekoppeld sierwerk dat maar één keer hoeft te worden aangestoken en dan een kleine vuurwerkshow geeft, aldus Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrothechniek Nederland. Het vaakst verkocht zijn de gewone rotjes, als astronautjes en kanonslagen. Gewone vuurpijlen bleken dit jaar minder in trek, volgens Groeneveld door alle ellende met de lanceerstandaard die dit jaar voor het eerst verplicht is.

Groeneveld is blij met de omzet. „Er is dit jaar 3 procent meer verkocht. Vorig jaar viel oudjaarsdag op zondag en dan mis je toch mensen die snel nog wat vuurwerk willen aanschaffen. De verkoop maandag was behoorlijk goed.”

Bron: Telegraaf.nl

joszie

Zilveren Member
Toch blij dat ik hiervan ook een gedeelte heb kunnen bijdragen :)
Het viel me op dat het feest snel voorbij was. om 0.15 was het merendeels alweer rustig in de omgeving. Veel compounds / grote bakken die je de lucht in ziet gaan. Mooie ontwikkeling.

zag toch weer verschillende kleine potjes die niet goed neergezet worden en/of door de straat gaan dansen...

maartenvincent

Registered User
Viel mij juist hier in de buurt op dat het op een aantal plaatsen heel lang door ging.
Dus een paar idioten (ja ik ook) met heel veel vuurwerk en de rest vrijwel niets.

AWG

Registered User
compound en fonteinen zijn de uitkomst voor onze discussie.

pijlen,singleshots,rotjes,multishotcandles, cakes etc etc is op zijn retour....

knetterlintjes
fonteinen
wondertollen(maximaal met crackling)
en compound.

dat is waar de komende jaren de focus op gaat liggen en dat is vrees ik waar we rekening mee moeten gaan houden

en dan over langere termijn(2 tot 4 jaar wordt het helemaal verboden, en mag je hopen op cat 1 fonteintjes(om toch vooral de heilige honden en katten te beschermen)

3fire3boy3

Registered User
Goed bericht dit, bewijst toch maar weer dat de Nederlandse bevolking graag met oud en nieuw zelf iets afsteekt.
Dat er meer geld is besteed heeft denk ik zeker te maken met het compound vuurwerk.
Mensen zitten toch snel aan een hoger bedrag als vroeger voor een aantal artikelen.

AWG

Registered User
Goed bericht dit, bewijst toch maar weer dat de Nederlandse bevolking graag met oud en nieuw zelf iets afsteekt.
Dat er meer geld is besteed heeft denk ik zeker te maken met het compound vuurwerk.
Mensen zitten toch snel aan een hoger bedrag als vroeger voor een aantal artikelen.

je bedoeld eigenlijk(onbedoeld) te zeggen dat mensen 100-300 euro uitgeven aan 1 blok en dat het dan na 00:30 stil is..
dat is namelijk de gemiddelde burger in nederland, een fles champy en een blokkie of misschien 2 voor max 300 euro.

prima hoor maar daarna is het alsnog stil.....

maartenvincent

Registered User
compound en fonteinen zijn de uitkomst voor onze discussie.

pijlen,singleshots,rotjes,multishotcandles, cakes etc etc is op zijn retour....

knetterlintjes
fonteinen
wondertollen(maximaal met crackling)
en compound.

dat is waar de komende jaren de focus op gaat liggen en dat is vrees ik waar we rekening mee moeten gaan houden

en dan over langere termijn(2 tot 4 jaar wordt het helemaal verboden, en mag je hopen op cat 1 fonteintjes(om toch vooral de heilige honden en katten te beschermen)

Lekker positief dit ;)
Ik hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen, en vooral die compounds ben ik geen voorstander van. Ging dit jaar gewoon niet lekker.
Volgend jaar weer eens proberen, hopelijk gaat het dan beter.
De rotjes zullen wel verdwijnen, wat je met candles bedoeld weet ik niet, maar romeinse kaarsen worden in Nederland al niet meer verkocht.
De kleine singleshots mogen er van mij uit.
Pijlen zullen nog wel blijven (en anders uit Duitland en Belgie, die Funke pijlen zijn top). En cakes zie ik nooit verdwijnen.

AWG

Registered User
Lekker positief dit ;)
Ik hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen, en vooral die compounds ben ik geen voorstander van. Ging dit jaar gewoon niet lekker.
Volgend jaar weer eens proberen, hopelijk gaat het dan beter.
De rotjes zullen wel verdwijnen, wat je met candles bedoeld weet ik niet, maar romeinse kaarsen worden in Nederland al niet meer verkocht.
De kleine singleshots mogen er van mij uit.
Pijlen zullen nog wel blijven (en anders uit Duitland en Belgie, die Funke pijlen zijn top). En cakes zie ik nooit verdwijnen.

er zijn hier en daar nog boeketkaarsen te krijgen... soort van bomberohrs.
de romeinse kaars potjes mag je er wat mij betreft ook onder scharen want romeinse kaarsen zijn verboden maar de ''100 shots multidouble spectaculair '' is het niet..
bijvoorbeeld dit:https://www.vuurwerkplanet.nl/knal010/d_403_95551/dragoncandle100/p373383_24362
iets wat ik en mijn voorvaderen bij wijze van spreken al deden..

je wil het positief zien, prima, kudo,s blijf dat vooral zo bekijken..
al je andere dingen ben ik het persoonlijk totaal niet mee eens en zal zo blijken niet te kunnen zijn.
dat iets in belgie en duitsland te koop blijft wil niet zeggen dat het dan in nederland afgestoken wordt na een verbod op vuurwerk uberhaupt.
tja een enkele freak daargelaten ... maar ook die stookt niet op zijn gemak...
tijd zal het leren....

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Dit jaar het minst ooit besteed, maar 200 euro. Maar toch blij dat er nog meer is besteed dan ooit :)

Plum Bloom

Registered User
Of deze traditie verdwijnt, wordt uiteindelijk door het volk bepaald. Ik ben er niet bang voor.Aanpassingen ja (producten er uit, afsteektijden aangepast). Maar een totaalverbod zolang het in Belgie en Duitsland te koop is? No way.

Bovenaan