Verbod op afsteken vuurwerk in Nijmegen wankelt: 'Een boete? Stap dan naar de rechter' (met poll)

Plum Bloom

Registered User
NIJMEGEN - Vuurwerk is taboe in Nijmegen. 100 euro boete voor iedereen die komende jaarwisseling op afsteken wordt betrapt. Maar het knalverbod wankelt. Boetes zouden bij de rechter succesvol aangevochten kunnen worden.

Vuurwerk kopen mag nog wel. Maar afsteken is vanaf 31 december in heel Nijmegen uit den boze. Zo wil de gemeente overlast voorkomen. Alleen: het verbod is onzeker. ‘Juridische risico's’ waren onlangs mede de reden dat Amsterdams burgemeester Femke Halsema een vuurwerkban in haar stad uitstelde.

De vraag is of een totaal vuurwerkverbod binnen een gemeente wettelijk wel mag. De Raad van State zette daar in een advies vraagtekens bij. Hoogleraar bestuursrecht Raymond Schlössels van de Radboud Universiteit noemt het ‘juridisch zeer twijfelachtig’.

,,Landelijk is afgesproken dat er rond de jaarwisseling tussen bepaalde tijden vuurwerk afgestoken mag worden”, zegt Schlössels. Gemeentes mogen geen regels maken die indruisen tegen landelijke voorschriften. ,,Een totaal vuurwerkverbod in een stad zou afwijken van de landelijke regel. Dat kan niet.”

Kort geding
De belangenvereniging van vuurwerkbedrijven BPN bereidt intussen een kort geding voor tegen Rotterdam, een van de eerste Nederlandse gemeenten met een afsteekverbod. Volgens hoogleraar Schlössels hebben vuurwerkliefhebbers goede papieren als ze naar de rechter stappen. ,,De kans is serieus dat het totaalverbod geen stand houdt.”

Gemeenteraadslid Paul Eigenhuijsen (VoorNijmegen.NU) hoopt dat het verbod in zijn stad van tafel gaat. ,,We moeten overlastgevers en illegaal vuurwerk aanpakken, niet de grote groep gewone mensen. Mijn advies voor oud en nieuw: onder het genot van een oliebol samen met de buren lekker wat vuurwerk afsteken. Krijg je toch een boete, stap dan naar de rechter.”

Ook niet afsteken in eigen tuin
Nijmeegse vuurwerkliefhebbers zagen eerder nog een andere ontsnappingsroute. Toen de gemeente onlangs de regels over het nieuwe afsteekverbod op haar website publiceerde, keken sommige ‘vuurwerkofielen’ handenwrijvend naar de omschrijving van het verbod.
Dat zou gelden ‘in de hele openbare ruimte’ van de stad. Maar dus niet op privéterrein. Met andere woorden: het geknal zou vanuit eigen voor- of achtertuin gewoon door kunnen gaan.

Toch niet, zo stelt een gemeentewoordvoerder nu. ,,Het verbod op het afsteken van vuurwerk geldt voor het hele grondgebied van de gemeente. Dus ook voor afsteken in of vanuit je eigen tuin.”
Het argument van de gemeente: vuurwerkoverlast blijft meestal niet beperkt tot je eigen tuin. ,,Denk aan het geluid, de luchtverontreiniging, afval van een vuurpijl, risico op brand en verwondingen bij voorbijgangers.”

Wél grondbloem en fonteintje?
Alleen vuurwerksoorten die geen overlast geven voor omwonenden, kunnen volgens hoogleraar Schlössels onder de nieuwe regels nog wel in eigen tuin worden afgestoken. ,,Denk aan kleine fonteintjes of grondbloemen.”
Vuurwerkliefhebber Damai Peters (43) zegt zich in ieder geval niet af te laten schrikken door het knalverbod dat zijn stad heeft afgekondigd. ,,Ik ga er geen cent minder om afsteken”, zegt de Nijmegenaar die jaarlijks voor meer dan duizend euro aan vuurwerk koopt. ,,Als ik een boete krijg, wil ik de strijd ver doorvoeren.”

Laatst bewerkt:

Torrr

Registered User
Zeker goed nieuws om te horen, maar toch ben ik blij dat ik niet in Rotterdam, Nijmegen of een andere gemeente woon waar ze het zo willen spelen.

Pyromaniac 1975

Registered User
Goed nieuws om te horen.
Blijft het alleen bij een boete of ook inbeslagname? Ik zou het er ook op gokken.

Laat maar komen die rechtzaken!

Het in beslagnemen zal niet standhouden, het is namelijk niet verboden consumentenvuurwerk voorhanden te hebben.
Het verbod geld op het afsteken ervan en niet op het vuurwerk zelf of het in huis hebben.
Het wordt voor de politie en Boa een ondoenlijke situatie daar men alleen kan beboeten op een heterdaadje, en die kans is gewoon nihil.
Helaas zit er ook in Nijmegen zo'n vervelende linkse drammer welke op voorhand zelf al tegen vuurwerk is en moet iedereen hier onder lijden.
Het voordeel is in ieder geval dat het verbod totaal geen stand zal houden.
Mensen zullen naar verwachting dit jaar zelfs meer vuurwerk aanschaffen en afsteken als uitlaatklep om dit erg vervelende jaar af te sluiten.

gr
Marchel

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Even een gedachten kronkel van mij.
Mijn ouders wonen in Wageningen, waar ik zo nu een dan blijf slapen.
Wat mij opvalt is dat er in Wageningen veel meer vuurwerk wordt afgestoken door het jaar heen, dan bij mij in de boze nieuwbouwwijk (Tiel Passewaaij).
Wij denken dat het komt omdat er in Wageningen meer studenten wonen.

Maar klopt dit ook, want je hebt tussen de studenten wel meer mensen zitten die (eng) links zijn.
Wat is jullie idee hierover?

stefantvs

Administrator
Medewerker
Wat mij opvalt is dat er in Wageningen veel meer vuurwerk wordt afgestoken door het jaar heen, dan bij mij in de boze nieuwbouwwijk (Tiel Passewaaij).

Maar klopt dit ook, want je hebt tussen de studenten wel meer mensen zitten die (eng) links zijn.
ik denk op zich dat dit een best goed onderzoek kan zijn....
waar komt het geknal vandaan ? waarom doen ze het , in welke leeftijd enz enz

joszie

Zilveren Member
Het in beslagnemen zal niet standhouden, het is namelijk niet verboden consumentenvuurwerk voorhanden te hebben.
Het verbod geld op het afsteken ervan en niet op het vuurwerk zelf of het in huis hebben.
Het wordt voor de politie en Boa een ondoenlijke situatie daar men alleen kan beboeten op een heterdaadje, en die kans is gewoon nihil.
Helaas zit er ook in Nijmegen zo'n vervelende linkse drammer welke op voorhand zelf al tegen vuurwerk is en moet iedereen hier onder lijden.
Het voordeel is in ieder geval dat het verbod totaal geen stand zal houden.
Mensen zullen naar verwachting dit jaar zelfs meer vuurwerk aanschaffen en afsteken als uitlaatklep om dit erg vervelende jaar af te sluiten.

gr
Marchel

Des te beter. Inderdaad alleen bij een heterdaadje zoals voor veel dingen geldt.
Los daarvan zou ik graag een rechtzaak willen zien. Alleen maar om duidelijkheid te hebben.

De linkse drammers moeten eens ophouden.

Schuim

Moderator
Medewerker

Maar dat vuurwerk? Dat is toch iets van de Arbeiders en Buitenlui?

Plum Bloom

Registered User
Vuurwerkverbod? Nijmegen blijft tóch afsteken: ‘Ga gewoon lekker knallen. Verbieden helpt niet’

NIJMEGEN - Vuurwerkverbod of niet: komende jaarwisseling belooft in Nijmegen nauwelijks stiller te worden dan voorheen. Veel mensen laten zich niet afschrikken door de afsteekboete van 100 euro.

Dat valt althans af te leiden uit de resultaten van een lezerspeiling op de website van deze krant. Van de bijna 3.000 mensen die reageerden op dg.nl, geeft 52 procent aan gewoon te blijven knallen. 48 procent zegt zich wél aan het verbod te houden, waarvan 7 procent met tegenzin. In de groep die zich aan het verbod houdt, zitten ook veel mensen die tóch al geen vuurwerk afstaken.

Of het Nijmeegse vuurwerkverbod in de rechtszaal stand zal houden, is sterk de vraag. Volgens hoogleraar Raymond Schlössels (Radboud Universiteit) is een gemeentelijk vuurwerkverbod aanvechtbaar omdat gemeenten iedereen de kans moeten bieden tijdens de jaarwisseling tussen 18.00 en 02.00 uur vuurwerk af te steken. De Raad van State trok de juridische houdbaarheid ook al in twijfel.

Dat is voor 30 procent van de respondenten op de Gelderlander-peiling aanleiding om een mogelijke boete bij de rechter aan te vechten. 11 procent neemt een bekeuring op de koop toe, eenzelfde groep gaat ervan uit niet eens betrapt te worden.

Afsteken nét naast gemeentegrens
41 procent spreekt zich hardop uit vóór het Nijmeegse vuurwerkverbod. Dat is lager dan het landelijke beeld. Diverse onderzoeken toonden de afgelopen jaren aan dat voor- en tegenstanders van een verbod in ons land elkaar redelijk in evenwicht houden. Mogelijk hebben in verhouding veel vuurwerkliefhebbers nu op de peiling van deze krant gereageerd.
Joep Sijtsma (43) uit Lent zal 2021 in elk geval knallend inluiden. De vuurwerkliefhebber woont op Nijmeegs grondgebied, maar vlakbij de gemeentegrens: ,,De politie zal met oud en nieuw wel tien keer aan de deur staan. Maar ik maak me geen zorgen, met honderd meter lopen sta ik in de gemeente Lingewaard. Daar mag je wel afsteken. Flauw misschien, maar het huidige verbod deugt juridisch gewoon niet. Bovendien is het een utopie om te denken dat verbieden helpt om de overlast op te lossen. Ik ga gewoon lekker knallen.

htevents

Registered User
Afsteken nét naast gemeentegrens
41 procent spreekt zich hardop uit vóór het Nijmeegse vuurwerkverbod. Dat is lager dan het landelijke beeld. Diverse onderzoeken toonden de afgelopen jaren aan dat voor- en tegenstanders van een verbod in ons land elkaar redelijk in evenwicht houden. Mogelijk hebben in verhouding veel vuurwerkliefhebbers nu op de peiling van deze krant gereageerd.

Dat denk ik niet, meestal zijn de anti's toch echt wel gehaaider op dit soort polls en de gewone vader zal niet zo snel reageren op dit soort polls en die paar liefhebbers in verhouding, ik denk echt dat men de betutteling zat is en in begint te zien dat verbieden de oplossing juist NIET is.

Plum Bloom

Registered User

En mogelijk deugt dat landelijke beeld niet, omdat het tot stand is gekomen via gemanipuleerd onderzoek, meneer de journalist.

Bovenaan