Verbod heeft geen zin, reageren Zeeuwse vuurwerkverkopers op advies Veiligheidsberaad

Plum Bloom

Registered User
Zeeuwse vuurwerkverkopers ontraden een landelijk verbod op de verkoop en het afsteken van vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling. ,,Dat zou me enorm veel geld gaan kosten. Ik heb al ingekocht en online bestellingen druppelen nu al binnen. Het haalt ook niks uit. Bij een verbod gaan mensen vuurwerk halen in België en Duitsland”, zegt vuurwerkverkoper Carlo Rotte uit Meliskerke.

Rotte reageert op het pleidooi van het Veiligheidsberaad voor een totaal vuurverwerkverbod dit jaar. Het Veiligheidsberaad is een overleg van de voorzitters van de 25 veiligheidsregio's. Voor Zeeland is dat Jan Lonink, de burgemeester van Terneuzen.

Druk op de zorg
Maandag kwam het Veiligheidsberaad met het advies aan het kabinet om de vuurwerkverkoop en het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling dit jaar te verbieden. Dat gebeurt na ruggespraak met onder meer de ziekenhuizen. Een vuurwerkverbod kan het aantal slachtoffers door vuurwerk tijdens jaarwisseling verminderen, waardoor de druk op de zorg wordt verlicht. Die zorg heeft al de handen vol aan de zorg voor corona-patiënten, is het argument. Tijdens de persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge van Welzijn, Volksgezondheid en Sport kwam een mogelijk verbod vanavond niet ter tafel.

Bestellingen lopen al binnen
Als het kabinet het advies alsnog overneemt en gemeenten besluiten tot lokale verboden op het afsteken van vuurwerk, gaan er koppen rollen in de vuurwerkbranche, zegt vuurwerkverkoper Rotte uit Meliskerke. Per jaar verkoopt hij voor 100.000 euro aan vuurwerk. ,,Iedere vuurwerkverkoper heeft zijn inkopen al klaar en folders laten drukken. Online lopen al bestellingen voor de verkoopdagen in december binnen. Daarnaast heb ik kosten gemaakt om vuurwerk dat inmiddels is verboden, zoals vuurpijlen, af te voeren. Ook voor keuringen en inspecties heb ik al flink moeten betalen. Die kosten kan ik alleen goedmaken door verkoop van vuurwerk in december.”

Rotte heeft ook geld gestoken in een corona-veilige verkoopstraat, waar klanten 29, 30 en 31 december vuurwerk kunnen kopen en afhalen. ,,We stellen verkoopzuilen op waar je vuurwerk kunt bestellen. In een corona-veilige tent staat de bestelling kort daarna ingepakt klaar. Het is allemaal corona-proof.”

Illegaal vuurwerk
Een totaalverbod of vergaande beperkingen voor vuurwerkverkoop heeft volgens Rotte weinig zin. ,,Mensen willen oudjaar vieren en dan vuurwerk afsteken. Als ze het niet in Nederland kunnen bemachtigen, rijden ze naar België en Duitsland. Op die manier loop je het risico dat er illegaal vuurwerk de grens overkomt.” Rotte wijst erop dat er vorig jaar 42 vuurslachtoffers vielen. ,,Meestal door een combinatie van alcohol en vuurwerk. Moet je daarvoor een hele branche aan de kant schuiven. Ik denk trouwens dat eind december de corona-piek behoorlijk is afgevlakt, dus de druk op de zorg zal tegen die tijd wel meevallen.”

Zijn collega-verkoper Maarten Koster van devuurwerkwinkel.nl in Terneuzen is het hartgrondig met Rotte eens. ,,Vuurwerkbommen kun je ook van kunstmest maken. Sociale media staan vol met voorbeelden. Daar heb je geen legaal vuurwerk voor nodig.”

Onzekerheid knaagt
Ook Koster heeft al flink wat vuurwerk ingekocht. Twee van zijn drie verkoopwebsites zijn al actief. De meesten van zijn 800 klanten kijken nu de kat uit de boom. Door de onzekerheid over een mogelijk vuurwerkverbod wacht Koster nog even met nieuwe inkoop. ,,Ik wil eerst weten wat er nu wordt beslist. Komt zo'n verbod er, dan gaat dat mijn bedrijf dat ook land- en tuinbouwartikelen verkoopt een kwart van de omzet kosten. Dat zou ons rauw op het dak vallen, want we hebben fors geïnvesteerd in vuurwerk- en corona-veiligheid. Een verbod gaat ook niet helpen. Vuurwerkliefhebbers gaan het dan in België kopen.”

Bovenaan