Veel gewonden bij ongeluk met vuurwerk Spanje

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Veel gewonden bij ongeluk met vuurwerk Spanje
MADRID - Bij een ongeluk met vuurwerk in Elche, in het oosten van Spanje, zijn maandag 28 mensen gewond geraakt. Vuurwerk voor een show lag opgeslagen in een kerktoren en kwam tot ontploffing.

Foto: NU.nl/Aijse Vries, de Mensen die zich bij de voet van de toren verzameld hadden voor een feest werden geraakt door brandend materiaal en vonken.

Volgens de gemeente lag het vuurwerk opgeslagen onder een brandveilige deken.

De bedoeling was dat het om middernacht zou worden ontstoken, maar een stuk vuurwerk dat van elders werd afgevuurd kwam in de kerktoren terecht en zorgde ervoor dat het siervuurwerk explodeerde.

Drie pyrotechnici liepen zware brandwonden op en 25 anderen raakten lichtgewond.

Bron: Nu.nl.

vincer

Registered User
Wat een rot bericht!
Hopelijk zorgt dit er niet voor dat er volgend jaar geen vuurwerk zal zijn op dit feest.
Volgend jaar toch maar iets voorzichtiger te werk gaan.

hutter

Registered User
Bizar voor woorden dit.
Hoe kan het dat er elders iets wordt afgeschoten en precies daar terecht komt, tragisch hoor.
Maar je ziet het, het kan.

Steef-Kaboom

Registered User
Ik ben erbij geweest met jeffreak. Wij stonden onderaan de toren maar zijn gelukkig niet gewond geraakt. Ik heb een film en foto van het gebeuren, zal dit zsm uploaden

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Wat een sukkels zeg! Onder een deken! You gotta be kidding me. In dan in Elche waar de vuurpijlen je om de oren vliegen. Dat is vragen om problemen.
Goed dat je niets mankeert Steef.

Tony

Administrator
Medewerker
Bizar voor woorden dit.
Hoe kan het dat er elders iets wordt afgeschoten en precies daar terecht komt, tragisch hoor.
Maar je ziet het, het kan.

Het is een vuurpijlen feest. Die dingen gaan daar met bosjes tegelijk de lucht in. Het is maar goed dat ze vanaf de kerk geen knalpijlen schieten maar kleine palmeras anders was het zomaar een ramp geworden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Gepubliceerd op 14 aug 2012 deur ActualidadRT
Ten minste 28 mensen raakten gewond in Spanje toen het vuurwerk per ongeluk op weg andere soortgelijke pyrotechnische lasten in de klokkentoren. Een woordvoerder zei dat de stad Elche vuurwerk van de kerk werden gedekt door een deken van bescherming en in een pakket ontwikkeld om brand minicohetes. Maar het gebeurde dat vuurwerk vanaf een andere plaats het pakket hit in kwestie en veroorzaakt onverwacht detonatie. De drie mensen die verantwoordelijk zijn voor de behandeling van het vuurwerk werden in het ziekenhuis met ernstige brandwonden, terwijl nog eens 25 werden behandeld met lichte verwondingen. De burgemeester van Elche, Mercedes Alonso, werd uitgejouwd door de menigte toen hij de gebeurtenis. Volg ons op http://twitter . com / ActualidadRT http://www.facebook.com/ActualidadRT live-RT: http://actualidad.rt.com/mas/envivo/

hutter

Registered User
Heb de beelden div keren bekeken maar kan nou niet zeggen dat ik er iets in zie vliegen.
En alles in een keer de lucht in, vind ik ook een beetje vreemd.

Vavoom

Registered User
En alles in een keer de lucht in, vind ik ook een beetje vreemd.

Ze hebben allemaal black-match lonten, dus dat wil wel. Helemaal als er een kleedje overheen ligt, waardoor het eerste vonkje (dat er al niet bij had mogen komen) vervolgens weer niet weg kan. Super snelle kettingreactie dus.

Tony

Administrator
Medewerker
Persoonlijk denk ik dat er inderdaad iets over de pijlen heen gespannen zat want ze staan op dit moment al in de rekken of girandoles. Ze hebben namelijk de tijd niet om alles nog op te zetten als het met de salute pijlen is afgelopen.

Dit zijn geen krachtige pijlen dus als er iets strak en iets zwaars over de pijlen is heen gespannen kunnen ze niet weg waardoor je volgens mijn een kettingreactie krijg en de effecten dus ook laag tot ontploffing komen.

Het blijft een magisch feest. 2 keer geweest en een echte must see.

Gelukkig zijn er geen doden gevallen.

Vavoom

Registered User
Persoonlijk denk ik dat er inderdaad iets over de pijlen heen gespannen zat want ze staan op dit moment al in de rekken of girandoles. Ze hebben namelijk de tijd niet om alles nog op te zetten als het met de salute pijlen is afgelopen.

Dit zijn geen krachtige pijlen dus als er iets strak en iets zwaars over de pijlen is heen gespannen kunnen ze niet weg waardoor je volgens mijn een kettingreactie krijg en de effecten dus ook laag tot ontploffing komen.

Helemaal mee eens.
Had m'n reactie op het "verhaal van het kleed" uit de Spaanse tekst al geschreven, voordat ik het filmpje gezien had. Pijlen vliegen ook te mooi omhoog om zomaar op de grond gelegen te hebben. Het zal inderdaad een kleed/afdekking zijn over gereedstaande pijlen, die dus amper weg kunnen vliegen.

Heb nog zitten denken aan de mensen óp de toren. Je zult er maar staan. Een flinke vuurzee en probeer dan van zo'n object maar eens vlug weg te komen zonder naar beneden te springen. Akelig!

Bovenaan