Toch vuurwerk in de Kempen ondanks verbod

Roeland FPM

FPM Filmer
MOL - Ondanks het feit dat er in veel Kempense gemeenten een verbod was om ontploffend vuurwerk af te schieten, was er rond middernacht heel wat vuurwerk in de lucht te bespeuren.
De burgemeesters van Balen, Mol en Dessel gaven ook dit jaar voor de tweede keer op rij geen vergunningen om ontploffend vuurwerk af te schieten. 'Voor zo'n vuurwerk is een vergunning nodig en die lever ik niet', zegt de Molse burgemeester Paul Rotthier (CD&V). 'Ook om het te verkopen is een vergunning nodig. Natuurlijk kunnen we niet veel beginnen tegen mensen die in andere gemeenten ontploffend vuurwerk aankopen en het in Mol afschieten.'

Het verbod op het afschieten van zwaar vuurwerk is geen pestmaatregel. 'We willen zware ongevallen vermijden', zegt Paul Rotthier. 'Je hoort het elk jaar wel op het nieuws: iemand heeft zijn handen verbrand of verloren door vuurwerk of een vuurwerkpijl valt op een huis en het brandt af.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RJ2KCAEF

jetztgehtslos

Registered
Het kan natuurlijk altijd anders. Vuurwerk is uiteraard vervelende dan bepaalde alternatieven. Je zou als Belg zijnde ook een groot feest kunnen geven:

WAARSCHOT - Een jaarlijkse oudejaarsfuif in Waarschoot is zo zwaar uit de hand gelopen dat 27 feestgangers naar het ziekenhuis gebracht moesten worden. Een dertigtal werd ter plaatse verzorgd.

Een groep van 40 tot 60 jongeren van buiten de gemeente zorgde van middernacht tot 's ochtends 6 uur voor verschillende vechtpartijen. De acht aanwezige securitymensen konden de situatie niet aan en riepen de hulp in van de politie. Die moest op haar beurt versterking vragen.

"Verschillende mensen hadden zodanig veel gedronken dat ze opgenomen moesten worden. De meesten liepen blauwe ogen, gescheurde lippen en oren, bloedneuzen en gebroken tanden op door de vele vechtpartijtjes", zegt een politiewoordvoerder in HLN.

Een aantal relschoppers bedreigde zelfs medewerkers van het Rode Kruis. "Eén persoon toonde me zijn mes en dreigde me de keel af te snijden als ik zijn vriend niet zou helpen", vertelt een vrijwilliger.

ad.nl

Bovenaan