Sigarenboer Peter van Dam stopt na 46 jaar: Allerlaatste vuurwerkverkoop

Moontan

Moderator
Medewerker
Sigarenboer Peter van Dam stopt na 46 jaar: Allerlaatste vuurwerkverkoop

Sigarenboer Peter van Dam sluit na 46 jaar zijn winkel aan de Dordtsestraatweg. Een laatste overval heeft hem bijna het leven gekost, en dat leven wil Van Dam nu gaan invullen met rust en meer tijd voor familie en vrienden.
Van Dam (62) heeft een heftige periode achter de rug. In mei 2014 is de sigarenboer uit Rotterdam voor de zoveelste keer overvallen. De winkelier wordt met een mes in zijn rug gestoken.

Hij verkoopt nu voor het laatst vuurwerk en neemt in april 2016 definitief afscheid van zijn winkel en verkoopt hij het pand wat in 1924 door zijn opa en oma is gekocht. "Ik geef de mensen liever nu oliebollen met oud en nieuw, in plaats van een uitnodiging dat ze koffie en cake kunnen komen halen", zegt de aangeslagen sigarenboer.

Verbondenheid
De afgelopen 25 jaar heeft Peter van Dam twintig processen verbaal laten opmaken wegens geweld in zijn winkel. Toch heeft de winkelier het altijd erg naar z'n zin gehad in zijn zaak.

"Ik heb emotionele en lichamelijke littekens maar ook vooral veel vreugde mogen ervaren", vertelt Van Dam. Hij maakte altijd een praatje met de klanten en stond ze bij met raad en daad.

Op de gevel van zijn winkel hangt een bord met de tekst: 'Niet door elkaar bang te maken maar alleen door onderlinge liefde krijgt het leven een samenhang die uitloopt in verbondenheid en hulp waarin allen delen'.

Leuke dingen doen
"Ik wil de tijd om een beetje tot mezelf te komen en om samen met mijn vrouw leuke dingen te doen. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit naar de Wereld Havendagen geweest , voor olifantjes kijken in Diergaarde Blijdorp heb ik geen tijd omdat ik altijd achter die toonbank sta", zegt Van Dam.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/13661...stopt-na-46-jaar-Allerlaatste-vuurwerkverkoop

Bovenaan