Mevrouw W.J. Mansveld, Staatssecretaris van
Infrastructuur en Milieu,
Postbus 20901,
2500 EX Den Haag
Datum: 17 maart 2014
Onderwerp: aanpassen afsteektijden en verkoopdagen consumentenvuurwerk
Geachte mevrouw Mansveld,
Hierbij vraagt het bestuur van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), uw aandacht voor het
volgende.
Naar aanleiding van de brief van de burgemeesters van de vier grote steden, aangaande wijzigingen
afsteektijden en verkoopdagen, hebben wij ons binnen de sector breedvoerig over dit onderwerp
geïnformeerd en komen tot de hier navolgende reactie.
Wij zijn evenals de burgemeesters van mening dat “hufterig” gedrag tijdens de van oudsher feestelijke traditie
- waar oliebollen en vuurwerk traditioneel bij horen - met gezamenlijke inspanning een halt toegeroepen moet
worden.
Agressie en geweld waaraan relatief een klein aantal mensen zich schuldig maakt is verwerpelijk, en het gevolg
van slechte moraliteit, waarbij vanwege het tijdstip rondom de jaarwisseling soms gebruik gemaakt wordt van
vuurwerkartikelen. Een combinatie van massa bijeenkomsten en andere evenementen zoals voetbal, Koning
nacht en andere grootschalige party’s, gepaard met gebruik van alcohol en drugs, geeft dezelfde overlast (.o.a.
agressief gedrag en zelfs molesteren van openbare hulpdiensten).
Wij constateren dat bijna alle overlast in de periode voor de officiële verkoopdagen wordt veroorzaakt door
“illegaal vuurwerk”, omdat het legale vuurwerk dan nog niet op de markt is. Daarnaast zijn wij van mening dat
de overlast door legaal vuurwerk tijdens de verkoopdagen zeer beperkt is.
Consumentenvuurwerk van de categorie 2 en 3 is dusdanig samengesteld en geclassificeerd, dat het met deze
producten onmogelijk is om de vaak in de media getoonde schades en vernielingen te kunnen bewerkstelligen.
Bij illegaal vuurwerk spreken we o.a. van: Cobra’s, Big Boys, lawinepijlen, mortierbommen, strijkers, etc.; dit
valt onder categorie 4, waarin ook professioneel vuurwerk is ingedeeld.
Voorkom schijnveiligheid. Nog meer verboden voor particulieren is geen oplossing voor de problemen. Het publiek
reageert met steeds meer agressie tegen (algemene) verboden.
Binnen een APV kwetsbare gebieden vaststellen voor een afsteekverbod – bij voorbeeld winkelcentra, ziekenhuizen,
bejaardenwoningen, etc. – is binnen het kader van de handhaving beter haalbaar en heeft direct resultaat.
BPN – aanpassingen 2014 - afsteektijden en verkoopdagen maart 2014 pagina 2 van 3
Bestrijding van Illegaal vuurwerk dient de grootste prioriteit te krijgen. Europese samenwerking op het gebied van
handhaving (denk aan de vele niet traceerbare postpakketten vanuit Oost Europa) en afstemming van wetgeving zal
extra vruchten afwerpen. De BPN keurt sterk af dat er illegaal vuurwerk naar Nederland wordt gehaald en ziet dit als
een grote bedreiging. Wij spelen al een actieve rol in Europees verband voor effectieve aanpak van illegaliteit. De
BPN voert daarbij actie om bijvoorbeeld het (illegale) artikel “Flashbanger” te verbieden of te beperken binnen de
Europese wetgeving. Met deze flashbangers worden immers de meeste overlast en letsels veroorzaakt.
Speerpunt van Overheid en BPN tegen illegaal vuurwerk: “Vuurwerk import alleen met vergunning!”
Volgens de BPN en de Overheid moet in de bestrijding van de handel in illegaal vuurwerk, al bij de invoer
aangepakt worden.
Door de Ministers van de toenmalige VROM en Justitie werd al in 2009 van groot belang geacht om de illegale
handel in vuurwerk sterk terug te kunnen dringen. (Kamerstuk 32123-XI, nr. 54).Bij brief van 8 december 2009,
kenmerk RB/009064078, is de Tweede Kamer geïnformeerd over hun voornemen om:
(1) een vergunningstelsel voor vuurwerkimporteurs in te voeren en
(2) een monitoring commissie in te stellen die tot taak heeft de naleving van een door de vuurwerkbranche vast te
stellen normdocument door de vuurwerkimporteurs te monitoren, alsmede de actualiteit en bruikbaarheid van dit
document te bevorderen. Deze monitoring commissie zou jaarlijks aan de betrokken bewindslieden moeten
rapporteren over de naleving van het normdocument.
De BPN is mede initiatiefnemer geweest voor de invoering van een vergunningstelsel voor importeurs.
In november 2013 werd aan de huidige Ministeries een door en namens de BPN samengesteld document
“Gedragscode Importeren Vuurwerk” aangeboden. Genoemde normdocument dient als grondslag voor een
importvergunning voor vuurwerk. De inhoud geeft een aantal regels weer waaraan een importeur als eerste punt
van de keten, zich dient te houden. Daarbij is integriteit en transparantie de basis waarop de gehele keten (van
importeur tot verkooppunt) werkt. Het niet naleven van de voorgeschreven regels kan leiden tot schorsing of
intrekking van de verleende vergunning.
In dit kader is inmiddels ook een brief uitgegaan van de Staatsecretaris van I&M, W.J. Mansveld (33750 XII Nr.73),
waarin het voornemen om een vergunningplicht in te voeren, kenbaar wordt gemaakt.
Samen met de overheid wil de BPN zich hard blijven maken voor bestrijding van illegaliteit met vuurwerk.
Met betrekking tot de huidige voorstellen van de 4 burgemeesters, is de visie van de sector als volgt:
a. Afsteektijden herzien
De afsteektijd van 10.00 uur tot 02.00 uur beperken naar 23.00 uur tot 01.00 uur lijkt ons niet
verstandig. Veel mensen willen hun vuurwerk eerder afsteken wanneer er regen wordt verwacht, of
juist iets later dan 01.00uur omdat de bui dan over is. Deze tijden lijken ons bovendien moeilijk te
handhaven.
Verander eventueel de afsteektijden naar 15.00 uur tot 02.00 uur (dan hebben de meeste mensen hun
inkopen gedaan.)
Dit blijft evengoed handhaafbaar en laat toe dat we onze traditie in stand houden terwijl ook de jeugd
hierbij deelgenoot is van deze feestelijke activiteit.
Wij zien tevens veel heil in een (Sire of Veiligheid.nl) (tv) campagne waarbij de mensen bewust worden
gemaakt van de overlast die ze met vuurwerk kunnen veroorzaken bij andere (oudere) mensen en
dieren.
BPN – aanpassingen 2014 - afsteektijden en verkoopdagen maart 2014 pagina 3 van 3
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om je vuurwerk af te steken op een plek waar je samen kunt
genieten en dus niet op een plek waarvan je kan verwachten (of weet) dat je overlast kan
veroorzaken. De branche heeft zich enorm ingezet voor het gebruik van de vuurwerkbril; de ervaring
hiermee wordt als goed ervaren.
b. Inkorten van verkoopdagen
Veel winkels hebben te weinig capaciteit om alle klanten te bedienen in 1,5 dag, dit zal leiden tot
lange wachtrijen voor de winkels. Verreweg de meeste consumenten steken hun vuurwerk op
oudejaarsavond af. Voorkom het rondrijden met extra busjes, overschrijden van vergunde
hoeveelheden in beperkte opslagen; zorg voor veiligheid en voorkom fouten door extreme werkdruk.
De vuurwerkoverlast door illegaal vuurwerk begint al weken voor de vuurwerkverkoopdagen. Het
verkorten van deze periode zal daar dus nauwelijks invloed op hebben.
Met het consumentenvuurwerk dat in Nederland verkocht wordt kan je geen verkeersborden en
afvalbakken vernielen. De meeste overlast wordt veroorzaakt door illegaal knalvuurwerk!
De inkoop van vuurwerk in België en Duitsland zal nog grotere vormen aannemen. Hier wordt
vuurwerk ingekocht dat vaak niet aan de Nederlandse eisen voor veilig vuurwerk voldoet. Daarmee
haal je dus nog meer onveilig vuurwerk en potentiele overlast naar Nederland.
Hou dus gewoon de 3 vuurwerkverkoopdagen, die in het verleden passend zijn gebleken en ook in
de ons omringende landen wordt gehanteerd..
Bereidheid vanuit de branche met aanvullende maatregelen ter voorkoming van letselschade
Op de site van artsennet.nl wordt door een aantal plastische chirurgen gemeld dat alle amputaties zijn veroorzaakt
door experimenten en illegaal vuurwerk. Link:http://www.artsennet.nl/nieuws/Nieuwsonderzoeken/
Nieuwsartikel/140876/Plastisch-chirurgen-meer-handletsel-door-vuurwerk.htm
Medio april vindt een analyse plaats in samenwerking met Veiligheid.nl. Als deze analyse leidt tot de conclusie dat specifieke (legale) producten veel letselschade veroorzaken, is de branche bereid om in overleg met de overheid deze producten van de markt te halen en dit binnen de RACT regels te effectueren.
Wij zouden het zeer op prijs stellen als U de gelegenheid hebt om met het bestuur van de BPN van gedachten
te wisselen over vervolgstappen.
In afwachting van Uw reactie, verblijven wij,
Hoogachtend,
Namens het bestuur van de BPN,
L. Groeneveld, voorzitter
-------------------------------------------
Infrastructuur en Milieu,
Postbus 20901,
2500 EX Den Haag
Datum: 17 maart 2014
Onderwerp: aanpassen afsteektijden en verkoopdagen consumentenvuurwerk
Geachte mevrouw Mansveld,
Hierbij vraagt het bestuur van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), uw aandacht voor het
volgende.
Naar aanleiding van de brief van de burgemeesters van de vier grote steden, aangaande wijzigingen
afsteektijden en verkoopdagen, hebben wij ons binnen de sector breedvoerig over dit onderwerp
geïnformeerd en komen tot de hier navolgende reactie.
Wij zijn evenals de burgemeesters van mening dat “hufterig” gedrag tijdens de van oudsher feestelijke traditie
- waar oliebollen en vuurwerk traditioneel bij horen - met gezamenlijke inspanning een halt toegeroepen moet
worden.
Agressie en geweld waaraan relatief een klein aantal mensen zich schuldig maakt is verwerpelijk, en het gevolg
van slechte moraliteit, waarbij vanwege het tijdstip rondom de jaarwisseling soms gebruik gemaakt wordt van
vuurwerkartikelen. Een combinatie van massa bijeenkomsten en andere evenementen zoals voetbal, Koning
nacht en andere grootschalige party’s, gepaard met gebruik van alcohol en drugs, geeft dezelfde overlast (.o.a.
agressief gedrag en zelfs molesteren van openbare hulpdiensten).
Wij constateren dat bijna alle overlast in de periode voor de officiële verkoopdagen wordt veroorzaakt door
“illegaal vuurwerk”, omdat het legale vuurwerk dan nog niet op de markt is. Daarnaast zijn wij van mening dat
de overlast door legaal vuurwerk tijdens de verkoopdagen zeer beperkt is.
Consumentenvuurwerk van de categorie 2 en 3 is dusdanig samengesteld en geclassificeerd, dat het met deze
producten onmogelijk is om de vaak in de media getoonde schades en vernielingen te kunnen bewerkstelligen.
Bij illegaal vuurwerk spreken we o.a. van: Cobra’s, Big Boys, lawinepijlen, mortierbommen, strijkers, etc.; dit
valt onder categorie 4, waarin ook professioneel vuurwerk is ingedeeld.
Voorkom schijnveiligheid. Nog meer verboden voor particulieren is geen oplossing voor de problemen. Het publiek
reageert met steeds meer agressie tegen (algemene) verboden.
Binnen een APV kwetsbare gebieden vaststellen voor een afsteekverbod – bij voorbeeld winkelcentra, ziekenhuizen,
bejaardenwoningen, etc. – is binnen het kader van de handhaving beter haalbaar en heeft direct resultaat.
BPN – aanpassingen 2014 - afsteektijden en verkoopdagen maart 2014 pagina 2 van 3
Bestrijding van Illegaal vuurwerk dient de grootste prioriteit te krijgen. Europese samenwerking op het gebied van
handhaving (denk aan de vele niet traceerbare postpakketten vanuit Oost Europa) en afstemming van wetgeving zal
extra vruchten afwerpen. De BPN keurt sterk af dat er illegaal vuurwerk naar Nederland wordt gehaald en ziet dit als
een grote bedreiging. Wij spelen al een actieve rol in Europees verband voor effectieve aanpak van illegaliteit. De
BPN voert daarbij actie om bijvoorbeeld het (illegale) artikel “Flashbanger” te verbieden of te beperken binnen de
Europese wetgeving. Met deze flashbangers worden immers de meeste overlast en letsels veroorzaakt.
Speerpunt van Overheid en BPN tegen illegaal vuurwerk: “Vuurwerk import alleen met vergunning!”
Volgens de BPN en de Overheid moet in de bestrijding van de handel in illegaal vuurwerk, al bij de invoer
aangepakt worden.
Door de Ministers van de toenmalige VROM en Justitie werd al in 2009 van groot belang geacht om de illegale
handel in vuurwerk sterk terug te kunnen dringen. (Kamerstuk 32123-XI, nr. 54).Bij brief van 8 december 2009,
kenmerk RB/009064078, is de Tweede Kamer geïnformeerd over hun voornemen om:
(1) een vergunningstelsel voor vuurwerkimporteurs in te voeren en
(2) een monitoring commissie in te stellen die tot taak heeft de naleving van een door de vuurwerkbranche vast te
stellen normdocument door de vuurwerkimporteurs te monitoren, alsmede de actualiteit en bruikbaarheid van dit
document te bevorderen. Deze monitoring commissie zou jaarlijks aan de betrokken bewindslieden moeten
rapporteren over de naleving van het normdocument.
De BPN is mede initiatiefnemer geweest voor de invoering van een vergunningstelsel voor importeurs.
In november 2013 werd aan de huidige Ministeries een door en namens de BPN samengesteld document
“Gedragscode Importeren Vuurwerk” aangeboden. Genoemde normdocument dient als grondslag voor een
importvergunning voor vuurwerk. De inhoud geeft een aantal regels weer waaraan een importeur als eerste punt
van de keten, zich dient te houden. Daarbij is integriteit en transparantie de basis waarop de gehele keten (van
importeur tot verkooppunt) werkt. Het niet naleven van de voorgeschreven regels kan leiden tot schorsing of
intrekking van de verleende vergunning.
In dit kader is inmiddels ook een brief uitgegaan van de Staatsecretaris van I&M, W.J. Mansveld (33750 XII Nr.73),
waarin het voornemen om een vergunningplicht in te voeren, kenbaar wordt gemaakt.
Samen met de overheid wil de BPN zich hard blijven maken voor bestrijding van illegaliteit met vuurwerk.
Met betrekking tot de huidige voorstellen van de 4 burgemeesters, is de visie van de sector als volgt:
a. Afsteektijden herzien
De afsteektijd van 10.00 uur tot 02.00 uur beperken naar 23.00 uur tot 01.00 uur lijkt ons niet
verstandig. Veel mensen willen hun vuurwerk eerder afsteken wanneer er regen wordt verwacht, of
juist iets later dan 01.00uur omdat de bui dan over is. Deze tijden lijken ons bovendien moeilijk te
handhaven.
Verander eventueel de afsteektijden naar 15.00 uur tot 02.00 uur (dan hebben de meeste mensen hun
inkopen gedaan.)
Dit blijft evengoed handhaafbaar en laat toe dat we onze traditie in stand houden terwijl ook de jeugd
hierbij deelgenoot is van deze feestelijke activiteit.
Wij zien tevens veel heil in een (Sire of Veiligheid.nl) (tv) campagne waarbij de mensen bewust worden
gemaakt van de overlast die ze met vuurwerk kunnen veroorzaken bij andere (oudere) mensen en
dieren.
BPN – aanpassingen 2014 - afsteektijden en verkoopdagen maart 2014 pagina 3 van 3
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om je vuurwerk af te steken op een plek waar je samen kunt
genieten en dus niet op een plek waarvan je kan verwachten (of weet) dat je overlast kan
veroorzaken. De branche heeft zich enorm ingezet voor het gebruik van de vuurwerkbril; de ervaring
hiermee wordt als goed ervaren.
b. Inkorten van verkoopdagen
Veel winkels hebben te weinig capaciteit om alle klanten te bedienen in 1,5 dag, dit zal leiden tot
lange wachtrijen voor de winkels. Verreweg de meeste consumenten steken hun vuurwerk op
oudejaarsavond af. Voorkom het rondrijden met extra busjes, overschrijden van vergunde
hoeveelheden in beperkte opslagen; zorg voor veiligheid en voorkom fouten door extreme werkdruk.
De vuurwerkoverlast door illegaal vuurwerk begint al weken voor de vuurwerkverkoopdagen. Het
verkorten van deze periode zal daar dus nauwelijks invloed op hebben.
Met het consumentenvuurwerk dat in Nederland verkocht wordt kan je geen verkeersborden en
afvalbakken vernielen. De meeste overlast wordt veroorzaakt door illegaal knalvuurwerk!
De inkoop van vuurwerk in België en Duitsland zal nog grotere vormen aannemen. Hier wordt
vuurwerk ingekocht dat vaak niet aan de Nederlandse eisen voor veilig vuurwerk voldoet. Daarmee
haal je dus nog meer onveilig vuurwerk en potentiele overlast naar Nederland.
Hou dus gewoon de 3 vuurwerkverkoopdagen, die in het verleden passend zijn gebleken en ook in
de ons omringende landen wordt gehanteerd..
Bereidheid vanuit de branche met aanvullende maatregelen ter voorkoming van letselschade
Op de site van artsennet.nl wordt door een aantal plastische chirurgen gemeld dat alle amputaties zijn veroorzaakt
door experimenten en illegaal vuurwerk. Link:http://www.artsennet.nl/nieuws/Nieuwsonderzoeken/
Nieuwsartikel/140876/Plastisch-chirurgen-meer-handletsel-door-vuurwerk.htm
Medio april vindt een analyse plaats in samenwerking met Veiligheid.nl. Als deze analyse leidt tot de conclusie dat specifieke (legale) producten veel letselschade veroorzaken, is de branche bereid om in overleg met de overheid deze producten van de markt te halen en dit binnen de RACT regels te effectueren.
Wij zouden het zeer op prijs stellen als U de gelegenheid hebt om met het bestuur van de BPN van gedachten
te wisselen over vervolgstappen.
In afwachting van Uw reactie, verblijven wij,
Hoogachtend,
Namens het bestuur van de BPN,
L. Groeneveld, voorzitter
-------------------------------------------