Sail vuurwerkshow kost tonnen (maar had een miljoen mogen kosten)
Meer vuurwerk in Amsterdam s'il vous plait. De Sailvuurwerkshow kost tonnen, maar dan kijken wel naar topentertainment op Las Vegas niveau.
Heeft u een bootje? Dan moet u vanavond om half elf even ’t IJ opvaren om naar de vuurwerkshow te kijken die de bootjesparade elke avond afsluit. Gisteravond werd de hemel boven Amsterdam verlicht door een magistrale vuurzee aan rode hartjes, vallende sterren en spuitende lichtfonteinen. Topentertainment op Las Vegas-niveau. Wie zitten er achter en wat kost het?
’We zijn al het bouwen voor vanavond’, zegt Fred de Groot, de gelouterde vuurwerkadviseur die namens Sail moet toezien op de lichtshow op het hoofdstedelijke water. De Groot was tot voor kort werkzaam als brigadier bij de Amsterdamse politie met als specialiteit ’gevaarlijke stoffen', maar verhuurd zich nu als specialist via zijn bedrijf Fretan.
De voormalige vuurwerkagent is de Mokumse bommenspecialist die sinds 1980 betrokken is bij de lichtwerkshow van Sail. ’Het is erg veranderd, omdat we lange tijd zonder kennis van zaken en regelgeving te werk gingen', vertelt hij.
Wie De Groot spreekt, duikt in een wereld van een kruidpapjes, afsteek-mechanismen en bizarre anekdotes. ’Toen we in 1975 begonnen waren er slechts vijf tallships en een beetje vuurwerk’, zegt hij. Veertig jaar later is er een lichtshow van 15 minuten die zich kan meten met vulkanische kracht van de vuurerupties in Le Mirage in entertainmenthoofdstad Las Vegas. Twee grootheden uit de pyrodesignindustrie treden deze week op.
Gisteravond óóóh-ááhde 't IJ om de vuuwerkcapriolen van Paul Philipsen, een man die al een kwart eeuw lichtentertainment verzorgt. De laatste jaren vooral voor Mysterland, DJ Tiësto en zijn collega Armin van Buuren. Ook de gelouterde De Groot, die als politionele toezichthouder, veel gezien heeft, stond ook met verbijstering te kijken. Zijn favoriete bom, de Golden Kamuro, had ook een rolletje in de vuurrollercoaster. Deze lichtparaplu viel als een sterrenregen over de dobberende boten neer, velen harten doen overslaand.
’D’r was echt over nagedacht. Die hartjes op driekwart van de show, nadat er eerst ruzie was. En dan eindigend, met die sterrenhemel. Terwijl Paul eigenlijk alleen een binnen interieur designer is. Heel indrukwekkend.’ Ja, hou maar op, Fred. Ook wij komen lovende woorden te kort: Dit was de Titanic maar uitgebeeld in een regen vol romantische lichtflitsen.
De kosten zijn wel aanzienlijk. Op het ponton, bij de Oranje-werf bij de loods van Damen Shiprepair, werken elke avond zo’n 15 medewerkers die een spaghetti-brei aan kabels moeten aansluiten op een afsteekcomputer. De bommen zijn handgemaakt, en komen uit China, Italië en vooral Spanje. Een op maat gemaakte vier inch bom kost gemiddeld zo’n 300 euro, weet De Groot.
De samenstelling vereist van zo'n explosief vereist een timmermansoog en trilvaste handen. ’De kleuren bestaan uit metaalkorrels die eerst in een kruidpapje zijn rondgedraaid. Dat goedje wordt vervolgens een voor een in een bol gedaan en voorzien van een uitbreeklading. Bij een kleur is dat nog makkelijk, maar bij meerdere kleuren wordt dat zeer arbeidsintensief. De kleur blauw is het meest prijzig. Blauw vuurwerk is duur vuurwerk.’
Dit zijn de meest extreme varianten. Vaak worden handgemaakte bommen in grotere hoeveelheden per karton aangeleverd zodat de prijs wat zakt. Toch lopen de kosten flink op, zeker met de personeelslasten erbij. Als een bom per stuk een paar al een honderd euro kost gaat het hard.
Per minuut knalt er zo’n 100 bommen de lucht in, schat De Groot. Reken maar uit. Bij elkaar gaan knallen er per avond tientallen duizenden euro’s per avond de lucht in. De Groot wil verder niet teveel zeggen, omdat de vuurwerkbranche niet graag informatie deelt met de buitenwacht om te voorkomen dat concurrenten wijzer worden.
Vanavond mag de Amsterdamse lichtspuitbedrijf Xenah proberen de show van Philipsen te overtreffen. ’We hebben het ponton vannacht schoongemaakt en zijn nu aan het opbouwen. Alles moet worden getest’, zegt De Groot.
In 1990 kwam het nog voor dat de ontsteking het begaf en de springstofbrigadier eigenhandig de boel de lucht in moest schieten. ’Maar deze wereld is inmiddels geprofessionaliseerd. Na de ramp in Enschede (mei 2000) is er wetgeving gekomen’, vertelt De Groot. De Amsterdammer weet nog goed dat hij in 1988 met het blote oog kijkers op de Amsterdamse gracht afstand hield bij de ontplof-scène in de film Amsterdamned.
’Vuurwerk moet afstand hebben. Daar zijn nu protocollen voor. Er is nu veel toezicht. Maar in de jaren voor Enschede deden we maar wat', duidt de Groot zijn werk. De gediplomeerde springmeester was ook aanwezig bij boem-momenten in het Meisje met het Rode haar, Ocean’s 12 en Zwartboek. ’De crux is dat je met zo min mogelijk munitie een zo groot mogelijk effect wil bereiken. Veel springstof leidt niet meteen tot beter beeld’, verklaart hij.
Ach, wat! Kan het niet elke dag? De Groot grinnikt instemmend: ’Ja, vuurwerk is vaak de sluitpost op de balans terwijl het als openingsitem in de begroting zou moeten worden opgenomen.’ Hear! Hear!
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Sail-vuurwerkshow-kost-tonnen-maar-had-een-miljoen-mogen-kosten-161308
Meer vuurwerk in Amsterdam s'il vous plait. De Sailvuurwerkshow kost tonnen, maar dan kijken wel naar topentertainment op Las Vegas niveau.
Heeft u een bootje? Dan moet u vanavond om half elf even ’t IJ opvaren om naar de vuurwerkshow te kijken die de bootjesparade elke avond afsluit. Gisteravond werd de hemel boven Amsterdam verlicht door een magistrale vuurzee aan rode hartjes, vallende sterren en spuitende lichtfonteinen. Topentertainment op Las Vegas-niveau. Wie zitten er achter en wat kost het?
’We zijn al het bouwen voor vanavond’, zegt Fred de Groot, de gelouterde vuurwerkadviseur die namens Sail moet toezien op de lichtshow op het hoofdstedelijke water. De Groot was tot voor kort werkzaam als brigadier bij de Amsterdamse politie met als specialiteit ’gevaarlijke stoffen', maar verhuurd zich nu als specialist via zijn bedrijf Fretan.
De voormalige vuurwerkagent is de Mokumse bommenspecialist die sinds 1980 betrokken is bij de lichtwerkshow van Sail. ’Het is erg veranderd, omdat we lange tijd zonder kennis van zaken en regelgeving te werk gingen', vertelt hij.
Wie De Groot spreekt, duikt in een wereld van een kruidpapjes, afsteek-mechanismen en bizarre anekdotes. ’Toen we in 1975 begonnen waren er slechts vijf tallships en een beetje vuurwerk’, zegt hij. Veertig jaar later is er een lichtshow van 15 minuten die zich kan meten met vulkanische kracht van de vuurerupties in Le Mirage in entertainmenthoofdstad Las Vegas. Twee grootheden uit de pyrodesignindustrie treden deze week op.
Gisteravond óóóh-ááhde 't IJ om de vuuwerkcapriolen van Paul Philipsen, een man die al een kwart eeuw lichtentertainment verzorgt. De laatste jaren vooral voor Mysterland, DJ Tiësto en zijn collega Armin van Buuren. Ook de gelouterde De Groot, die als politionele toezichthouder, veel gezien heeft, stond ook met verbijstering te kijken. Zijn favoriete bom, de Golden Kamuro, had ook een rolletje in de vuurrollercoaster. Deze lichtparaplu viel als een sterrenregen over de dobberende boten neer, velen harten doen overslaand.
’D’r was echt over nagedacht. Die hartjes op driekwart van de show, nadat er eerst ruzie was. En dan eindigend, met die sterrenhemel. Terwijl Paul eigenlijk alleen een binnen interieur designer is. Heel indrukwekkend.’ Ja, hou maar op, Fred. Ook wij komen lovende woorden te kort: Dit was de Titanic maar uitgebeeld in een regen vol romantische lichtflitsen.
De kosten zijn wel aanzienlijk. Op het ponton, bij de Oranje-werf bij de loods van Damen Shiprepair, werken elke avond zo’n 15 medewerkers die een spaghetti-brei aan kabels moeten aansluiten op een afsteekcomputer. De bommen zijn handgemaakt, en komen uit China, Italië en vooral Spanje. Een op maat gemaakte vier inch bom kost gemiddeld zo’n 300 euro, weet De Groot.
De samenstelling vereist van zo'n explosief vereist een timmermansoog en trilvaste handen. ’De kleuren bestaan uit metaalkorrels die eerst in een kruidpapje zijn rondgedraaid. Dat goedje wordt vervolgens een voor een in een bol gedaan en voorzien van een uitbreeklading. Bij een kleur is dat nog makkelijk, maar bij meerdere kleuren wordt dat zeer arbeidsintensief. De kleur blauw is het meest prijzig. Blauw vuurwerk is duur vuurwerk.’
Dit zijn de meest extreme varianten. Vaak worden handgemaakte bommen in grotere hoeveelheden per karton aangeleverd zodat de prijs wat zakt. Toch lopen de kosten flink op, zeker met de personeelslasten erbij. Als een bom per stuk een paar al een honderd euro kost gaat het hard.
Per minuut knalt er zo’n 100 bommen de lucht in, schat De Groot. Reken maar uit. Bij elkaar gaan knallen er per avond tientallen duizenden euro’s per avond de lucht in. De Groot wil verder niet teveel zeggen, omdat de vuurwerkbranche niet graag informatie deelt met de buitenwacht om te voorkomen dat concurrenten wijzer worden.
Vanavond mag de Amsterdamse lichtspuitbedrijf Xenah proberen de show van Philipsen te overtreffen. ’We hebben het ponton vannacht schoongemaakt en zijn nu aan het opbouwen. Alles moet worden getest’, zegt De Groot.
In 1990 kwam het nog voor dat de ontsteking het begaf en de springstofbrigadier eigenhandig de boel de lucht in moest schieten. ’Maar deze wereld is inmiddels geprofessionaliseerd. Na de ramp in Enschede (mei 2000) is er wetgeving gekomen’, vertelt De Groot. De Amsterdammer weet nog goed dat hij in 1988 met het blote oog kijkers op de Amsterdamse gracht afstand hield bij de ontplof-scène in de film Amsterdamned.
’Vuurwerk moet afstand hebben. Daar zijn nu protocollen voor. Er is nu veel toezicht. Maar in de jaren voor Enschede deden we maar wat', duidt de Groot zijn werk. De gediplomeerde springmeester was ook aanwezig bij boem-momenten in het Meisje met het Rode haar, Ocean’s 12 en Zwartboek. ’De crux is dat je met zo min mogelijk munitie een zo groot mogelijk effect wil bereiken. Veel springstof leidt niet meteen tot beter beeld’, verklaart hij.
Ach, wat! Kan het niet elke dag? De Groot grinnikt instemmend: ’Ja, vuurwerk is vaak de sluitpost op de balans terwijl het als openingsitem in de begroting zou moeten worden opgenomen.’ Hear! Hear!
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Sail-vuurwerkshow-kost-tonnen-maar-had-een-miljoen-mogen-kosten-161308

Laatst bewerkt door een moderator: