Roel Wijngaarden uit Oegstgeest vroeg vuurwerkblije zone aan: ’Iedereen mag meegenieten'

Plum Bloom

Registered User
In Oegstgeest is sinds kort ook een vuurwerkblije zone. Aanvrager Roel Wijngaarden: ,,Vuurwerk is mijn hobby, daar mag iedereen van meegenieten.’’

De vuurwerkblije zone komt bij het Mien Ruyspark in Oegstgeest. ,,Ik vond het zo’n leuke actie, die website. Dit park is een goede plek. Wie wil, kan komen genieten van mooi vuurwerk. In het park is ook ruimte genoeg, dus niemand heeft er last van. Ik begrijp dat er in sommige steden veel minder ruimte is, maar ook daar kan deze website bij helpen.’’
Wijngaarden is er al druk met de voorbereidingen voor oudejaarsavond. Filmpjes van verschillende vuurpijlen worden bekeken en reclamefolders worden doorgespit voor de beste aanbiedingen. ,,Ik hou van siervuurwerk, dat vind ik geweldig. Samen met een vriend steek ik elk jaar echt mooi vuurwerk af, dat wordt altijd erg gewaardeerd.’’
Hij merkt wel dat er ook steeds meer kritiek is op vuurwerk. ,,Weet je wat het is? Mensen worden boos van extreem harde knallen die nu soms al te horen zijn. Ze balen van prullenbakken en brievenbussen die worden gesloopt. Dat snap ik goed. Maar dat komt vaak door dat illegale, zware spul uit bijvoorbeeld Oost-Europa. Van een paar uurtjes mooi vuurwerk afsteken, heeft niemand last. Dat moet ook niet verdwijnen.’’

Champagne
Hij werkt als medisch technicus bij de Alrijne Zorggroep. Op zijn werk weten ze van zijn vuurwerkhobby.
,,De meeste mensen vinden het heel leuk dat ik zo enthousiast ben. Tuurlijk, sommige oogartsen zullen er vast anders over denken. Ook dat snap ik. Maar als je vuurwerk veilig afsteekt, is er niks aan de hand. Ik draag een veiligheidsbril, koop legaal spul en drink geen alcohol als ik ga afsteken. Een glaasje champagne hoort er voor mensen misschien bij met oud en nieuw, maar voor mij niet.’’
Het is belangrijk om voor oud en nieuw al even met de buren te praten, vindt hij. ,,Als iemand het niet prettig vindt, steek het dan niet voor hun voordeur af. Bij ons zijn er nooit problemen in de buurt. Het is juist altijd heel gezellig.’’

https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2...ign=seeding-ld

roelz

Registered User
Het artikel over 'mijn' blije zone stond niet alleen, ook had Merlin (schrijfster van beide artikelen) Rob Snijders van de vuurwerkfederatie gesproken en er een stuk over geschreven; bijna een volle pagina positief en blij vuurwerknieuws. Het voelde als een rake klap uitdelen aan al die verzuurde verbods aanbidders die continu het podium krijgen; heerlijk. 👍

IMG_20191128_165841.jpg

Bovenaan