Reactie BPN inzake onderzoek OVV naar Vuurwerk -

Moontan

Moderator
Medewerker
31 maart 2017 Reactie BPN inzake onderzoek OVV naar Vuurwerk

Onderzoek naar de openbare orde tijdens de jaarwisseling met bijzondere aandacht voor de rol van Vuurwerk daarin.

De BPN is blij met het voornemen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om nader onderzoek te doen naar de openbare orde tijdens de jaarwisseling met bijzondere aandacht voor de rol van Vuurwerk daarin.

De BPN constateert dat de traditie van een gezellige jaarwisseling, met familie en vrienden en het gezamenlijk afsteken van vuurwerk diep geworteld blijft in de Nederlandse cultuur. De afgelopen jaren is de verkoop van consumentenvuurwerk toegenomen. Zo werd er afgelopen jaar voor ongeveer 3 miljoen euro meer vuurwerk verkocht dan het jaar daarvoor. De problemen die met name in de 4 grote steden ontstaan door het verkeerd gebruik van vuurwerk en het afsteken van illegaal/zwaar vuurwerk werpen een donker licht op deze mooie traditie. Deze lokale problemen zouden echter geen negatieve gevolgen moeten hebben voor het plezier en vreugde die miljoenen andere Nederlanders wel beleven aan het zelf afsteken van vuurwerk. De BPN verwacht dat ook de OVV het gebruik van vuurwerk breder bekijkt dan alleen de problemen die in de 4 grote steden worden ervaren.

De BPN is voorstander van nader onderzoek naar de precieze oorzaken van deze problemen en hoopt dan ook dat de OVV zich zal verdiepen in de oorzaken die aan deze problemen ten grondslag liggen. Vragen die verder gaan dan vuurwerk alleen. Vanzelfsprekend is de BPN van harte bereid om mee te denken over deze vraagstukken. Wij zullen ons ook dit jaar weer inzetten om inzicht te krijgen over de precieze oorzaken en om schade en letsel als gevolg van vuurwerk terug te blijven dringen

http://belangenvereniging-pyrotechniek-nederland.b-p-n.nl/joombpn/index.php/nieuws

GMP82

Zilveren Member
Een onderzoek als dit KAN in theorie heel gunstig uitpakken. Echter dan inderdaad alleen als het een gedegen, eerlijk en breed opgezet onderzoek is, dat gedaan wordt door mensen die kennis van zaken hebben en onbevooroordeeld zijn.
Te vaak zien we dat mensen (politieambtenaren, politici lokaal of landelijk en bestuurders waaronder burgemeesters) de plank flink misslaan.
Vanzelfsprekend is vooringenomenheid van onderzoekers over het onderwerp alles bepalend voor de betrouwbaarheid.

Conclusies die ik betrouwbaar acht:
- Consumentenvuurwerk dat in Nederland goedgekeurd en verkocht is, heeft bij correct gebruik een zeer klein risico op letsel of gevaarlijke situaties.
- Veruit de meeste letsels hebben onkunde, baldadigheid of alcohol als (mede)bepalende factor.
- Veruit de meeste schades zijn terug te voeren op (reeds verboden) vandalisme, welke in veruit de meeste gevallen gepleegd wordt met reeds verboden (illegaal) vuurwerk.
- Een grote schadepost voor gemeenten wordt onder meer veroorzaakt door vreugdevuren (o.a. beschadiging wegdek). Dit heeft niets te maken met vuurwerk.
- De (ervaren) 'onveiligheid', heeft ALLES te maken met mentaliteit en gedrag van groepen of individuen in de samenleving en WEINIG TOT NIETS met het product consumentenvuurwerk of tradities. Deze gedrags- en mentaliteitsproblemen vinden het hele jaar door plaats. De jaarwisseling is niks meer dan een specifiek moment waarop dit intenser merkbaar is. Hieronder valt onder meer ook het molesteren van handhavers, hulpverleners en andere werknemers met een publieke taak.

magnolia

Registered User
Vorige week toen ik het artikel las over een eventueel onderzoek maakte ik me er wel boos om .
Ik had echt de gedachte dat ze van alles aan het zoeken zijn om een totaal verbod te onderbouwen .
Maar ja ook dit is weer een andere kant van het verhaal hé .
laat we het beste hopen en afwachten wat er uit komt .

Bovenaan