Rdam: nu ook shows in HvH en Nesselande

Baron van lunt zu sas

Registered User
Van het AD:

Nationale Vuurwerk groter dan ooit: dit jaar ook shows in Hoek van Holland en Nesselande
Het Nationale Vuurwerk bij de Erasmusbrug krijgt uitbreiding: komende jaarwisseling zijn ook in Hoek van Holland en Nesselande shows te zien. Dit ter compensatie voor het nieuwe vuurwerkverbod in Rotterdam.
Eric Oosterom 03-09-19, 17:05 Laatste update: 17:09

De gemeente stelt dit jaar twee ton beschikbaar om de nieuwe spektakelstukken te organiseren. Het ‘voornaamste doel’ van het plan, dat bedacht is door de raad, is om Rotterdammers een alternatief te bieden voor het zelf afsteken van vuurwerk: in de stad is het op steeds minder plekken toegestaan om te knallen.
Lees ook
Het gaat om een proef. ,,We kunnen niet op voorhand zeggen of de extra shows navolging krijgen’’, laat de woordvoerder van burgemeester Ahmed Aboutaleb weten. De komende tijd moet duidelijk worden op basis van welke criteria de gemeente die beslissing gaat nemen.
10 minuten spektakel
De nieuwe shows zullen, net als het spektakel in het centrum van Rotterdam, 10 minuten duren. Het plan is om de drie shows synchroon en op dezelfde manier te laten verlopen.
Het vuurwerk bij de Erasmusbrug blijft de hoofdshow, die in Nesselande en Hoek van Holland zijn aanvullend. ,,We gebruiken daar ander vuurwerk. Zie het als twee satellietshows en één moedervuurwerk. De Erasmusbrug blijft het mooiste decor. Al worden de shows in Hoek van Holland en Nesselande zeker niet tweederangs. De impact zal hetzelfde zijn, omdat je dichterbij kunt staan’’, zegt Klaas Rohde van het Nationale Vuurwerk, de organisator.
Het vuurwerk zal in Hoek van Holland vanaf de kustlijn de lucht in gaan, in Nesselande plaatst de organisatie de potten op een ponton. Kijkers kunnen in beide gevallen op het strand staan. De nieuwe shows zijn, net als de grote broer, gratis te bezoeken.
Verschil is wel dat de extra spektakelstukken vooralsnog niet op televisie te zien zullen zijn. ,,Al zijn we aan het kijken of dat wel kan.’’ Ook krijgen beide kustgebieden alleen een volwassen versie: het Nationale Kindervuurwerk, de kindervariant die om 19.00 uur begint, blijft voorlopig alleen in het centrum te zien. ,,Het is voor nu nog een stapje te ver om die shows ook uit te breiden.’’
Gratis met de metro
De gemeente kan nog niet zeggen of de metro tussen Hoek van Holland en Nesselande tijdens de jaarwisseling gratis zal zijn. Momenteel kunnen bezoekers ten tijde van de jaarwisseling zonder kosten van en naar de Erasmusbrug reizen.
Afgelopen editie bracht het vuurwerk in het centrum van Rotterdam zo’n 60.000 man op de been. Rohde verwacht dat dit aantal gelijk zal blijven.
Donderdag maakt Aboutaleb bekend waar in de stad komende jaarwisseling wel mag worden afgestoken.

Baron van lunt zu sas

Registered User
En via RTVRijnmond:
Rotterdam krijgt dit jaar twee extra vuurwerkshows. Niet alleen bij de Erasmusbrug, ook in Hoek van Holland en in Nesselande wordt het nieuwe jaar ingeluid met georganiseerd vuurwerk. De gemeente wil Rotterdammers een alternatief bieden, nu op steeds meer plekken zelf vuurwerk afsteken niet meer mag.
De organisatie van de twee extra vuurwerkshows is in handen van het bedrijf dat ook al het Nationale Vuurwerk bij de Erasmusbrug verzorgt. De extra shows kosten honderdduizend euro.
"Elke show krijgt zijn eigen specifieke karakter," zegt organisator Klaas Rohde. De muziek mag dan bij alle drie de locaties gelijk zijn, het vuurwerk is dat zeker niet. "Als je alles hetzelfde zou doen krijg je ergens een heel saai vuurwerk." In Hoek van Holland bijvoorbeeld wordt het vuurwerk vanaf de kustlijn afgestoken. Rohde: "Daar wil je dichter bij de mensen zijn, waardoor het indrukwekkender is."
In Rotterdam hebben ze een heel andere uitdaging. De Erasmusbrug wordt pas vanaf 18.00 uur vrijgegeven en dat betekent dat ze vrij laat kunnen beginnen met de opbouw. "Je houdt rekening met de omgeving en daar haal je het mooiste uit met je plaatje."

'Geen extra metro'

Als het aan de ondernemersraad van de RET ligt, gaan er niet meer metro's rijden tijdens Oud en Nieuw. Rond de Erasmusbrug zorgde de grote vuurwerkshow voor veel verkeersoverlast. Dat was aanleiding om de metro langer door te laten rijden.
"Daar zijn we toen met tegenzin in meegegaan", zegt Henk van der Maden van de OR. Hij maakt zich onder meer zorgen over de veiligheid van medewerkers. "Het zijn al risico-avonden. Dat ze nu nog meer vuurwerk willen inrichten is prima, maar niet over de rug van RET-medewerkers."
Tot nu toe lukt het om in het centrum van Rotterdam te rijden met machinisten die zelf aangeven daar geen probleem mee te hebben, legt Van der Maden uit. Als er ook extra richting Hoek van Holland en Nesselande gereden moet worden, zullen medewerkers moeten worden verplicht.
De gemeente Rotterdam zegt dat het om een proef gaat. De komende weken moet duidelijk worden hoe de bereikbaarheid van de twee extra shows wordt geregeld, hoeveel bezoekers worden verwacht en hoe de orde en veiligheid wordt georganiseerd.

adgertic

Registered User
Toch bijzonder dat de gemeente nog niet kan zeggen of er extra metro's rijden (hoekselijn rijdt nu nog niet eens.....) maar de RET al aangeeft dat zij dat in elk geval niet willen gaan doen.
Gemeente kan dat dus wel weten maar weigert weer eens fatsoenlijk te informeren.....

Toch ben ik ergens nog wel een beetje angstig voor wat er morgen uit de koker van b&w naar buiten komt.
Ik heb een beetje de adviezen van de gebiedscommissies gelezen. Die houden het vrij normaal (vuurwerkvrije zones om kinderboerderijen, bejaardenhuizen en schoolpleinen) en ik hoop van harte dat het college dit overneemt....

bridge

Bronzen Member
Ik vind die bedragen die hier worden genoemd echt bizar. Tonnen voor vuurwerkshows die werkelijk niets bijzonders om het lijf hebben.

GMP82

Zilveren Member
Ja maar in Nederland blijft er 95% aan de strijkstok hangen. Organisatie, veiligheid, logistiek, etc. Oja shit, er moest ook nog vuurwerk van gekocht.

rodepo

Registered User
Wat ik mjj afvraag. Hoe komt de gemeente aan het geld. Als dit belasting geld is, Vind ik elke cent teveel. Laat ze dat geld lekker inzetten in voorlichting en opleiden van agenten enz.

GMP82

Zilveren Member
Dat is het meest droevige. Dit is gewoon gemeenschapsgeld. En daar hoor je niemand over. Ja als er schade is hoor je (terecht) geklaag. Maar als we dan een ton weg flikkeren voor iets waar niemand behoefte aan heeft en niemand heen gaat.. Niets. En in de tussentijd hebben we nog steeds kosten van slopend tuig van niet nader te noemen afkomst, want die gaan echt niet braaf naar de georganiseerd show, met hun armen over elkaar.

joszie

Zilveren Member
Ja maar in Nederland blijft er 95% aan de strijkstok hangen. Organisatie, veiligheid, logistiek, etc. Oja shit, er moest ook nog vuurwerk van gekocht.
En een deel van dit budget gaat naar het bedrijf waar ik werk.wij verzorgen het verkeersplan incl. Bebording. Had al vernomen vd projectleider dat er 3 shows zijn dit jaar. Heb ook direct gezegd dat ik niet beschikbaar ben die avond :)

Sweet Laker

Registered User
Ik geloof dat het budget in Knokke nog geen 20.000 is per show en die shows waren, tot enkele jaren terug, echt van een veel hoger nivo.

Knokke moet tegenwoordig, net als in Scheveningen ook aan meer regels voldoen? Of heeft het een andere reden dat Knokke minder wordt?

Ik hoop dat de RET zijn poot stijf kan houden cq zijn personeel de keuze kan blijven geven. Hopelijk loopt het OV helemaal in de :poop: die nacht. (al zullen ze er dan alsnog een slinger aan geven dat de stoute RET mensen hadden moeten rijden. Gevalletje Krikke,..).

Bovenaan