Pyromannen Quick Boys besteden tienduizend euro aan vuurwerkshow: ‘Ik heb echt geen oog dichtgedaan’

Plum Bloom

Registered User

Pyromannen Quick Boys besteden tienduizend euro aan vuurwerkshow: ‘Ik heb echt geen oog dichtgedaan’​

Voorafgaand aan de sensationele zege op Fortuna Sittard hebben supporters van Quick Boys voor meer dan tienduizend euro aan vuurwerk ingekocht. Deze site volgde de ‘pyromannen’ van de Katwijkse club: van de levering tot de eerste knallen. Een smet was de lange onderbreking voor rust door knokkende supporters. ,,Zie je die vlammen die omhoog schieten? Die zijn twaalf meter hoog.’’

Bij Mark Scheepmaker gierde de spanning door zijn lijf in de nacht van maandag op dinsdag. ,,Ik heb alleen maar naar het plafond liggen staren en aan vandaag gedacht’’, aldus de ‘vuurwerkman’ van de Quick Boys Tifosi. ,,Ik heb geen oog dichtgedaan.’’

Het is dinsdagochtend, even na elf uur. Naast de hoofdtribune ontspant de rossige Katwijker met een bak koffie en het sjekkie dat al een half uur achter zijn oor zat vastgeplakt. Hij voelt zich inmiddels een stuk rustiger, zegt hij, nu de voorbereidingen van start zijn gegaan.

Al sinds halverwege de ochtend is hij druk met de bekerwedstrijd tegen Fortuna Sittard, de nummer acht van de eredivisie. De aftrap is weliswaar om 20.00 uur, maar tot die tijd hebben hij en de andere leden van de sfeergroep genoeg te doen.

Binnen de harde kern van de Katwijkse tweededivisieclub is hij degene die bij belangrijke wedstrijden het vuurwerk regelt. ,,Het wordt een spektakel’’, weet Scheepmaker. Achter hem wordt de ene doos na de andere uit de vrachtwagen geladen. Bengal fire, staat op de zijkanten van de pakketten.

,,Kijk, moet je zien.’’ Op zijn telefoon toont Scheepmaker een voorproefje van wat het publiek op sportpark Nieuw Zuid ’s avonds te wachten staat.
,,Zie je die vlammen die omhoog schieten? Die zijn twaalf meter hoog. Aan de lichtmasten komt ook vuurwerk te hangen. Een soort fonteinen, die achter elkaar gaan flitsen. Wacht… ik spoel even door naar het einde… want dat wordt echt geweldig. Trouwens, dit mag je niet allemaal gaan verklappen voor de wedstrijd.’’ Grijnzend: ,,Want dan ben je voor mij.’’

Bij de voormalige club van Dirk Kuijt is vuurwerk vaste prik op dagen als deze. Tijdens de vorige bekerronde, toen Almere City hier van het veld werd geblazen, hadden de Quick Boys Tifosi ook al uitgepakt. Toen stonden Scheepmaker en zijn maatjes op de aangrenzende duintop, zwaaiend met fakkels, wat fraaie, mystieke sfeerbeelden opleverde.
Deze keer zullen ze dat niet doen. In plaats daarvan hebben ze weer een beroep gedaan op Tobias Brevé (34), een afgestudeerd scheikundige die in zijn vrije tijd vuurwerkshows ontwerpt. ,,Als het aan mij ligt, komt Quick Boys vanavond weer een ronde verder’’, zegt Brevé, terwijl hij een doos fonteinen door zijn handen laat gaan.

Achter een grote tafel prepareren Brevé en zijn collega’s de vijfhonderd cilindervormige buisjes die ’s avonds, tussen de warming-up en de aftrap tot ontploffing zullen worden gebracht. De show zou in eerste instantie zes minuten duren, maar dat bleek net te gortig. Nu zal het knalfeest precies vijf minuten en 25 seconden duren, zo is het plan.
De kosten zijn dan ook niet mals. De sfeergroep van Quick Boys heeft meer dan tienduizend euro neergelegd om het sportpark in vuur en vlam te zetten. Hiervan betalen de circa 150 leden een groot deel zelf, via een tikkie van precies 19,20 euro die voor elke actie in hun WhatsApp-kanaal verschijnt (Quick Boys werd in 1920 opgericht).
Verder leggen ook sponsors en de club geld bij. Bij de Katwijkse club, goed voor circa drieduizend leden, is dat soort dingen snel geregeld.

Voor het vuurwerk is een vergunning aangevraagd. Wie in Nederland een feest wil opluisteren met een pyroshow, moet daarvoor toestemming vragen bij de gemeente. ,,Maar dat is een abc’tje hoor’’, aldus Brevé. Scheepmaker: ,,In Katwijk is dat nooit een probleem. Als het om vuurwerk gaat, hebben we aan onze burgemeester een goede.’’

Politiebegeleiding​

Dat geldt minder voor de regels rondom wedstrijden. Dan kan de burgemeester streng zijn, zegt hij. Bij derby’s in de regio, tegen rivaal Katwijk en Rijnsburgse Boys, is de harde kern regelmatig aangewezen op buscombi’s. Stukjes van een paar kilometer, waarbij Scheepmaker en de anderen onder politiebegeleiding door de Bollenstreek rijden.
Zijn ze dan zo berucht? ,,Ik vind van niet’’, zegt Scheepmaker. ,,Maar als anderen beginnen met uitlokken, is er vroeg of laat wel iemand die wat terugdoet. Bij Rijnsburg gooiden ze tot drie keer een fakkel naar ons. Tsja, toen gooide iemand er eentje terug.’’
De ironie is wel dat de mensen die elkaar bestoken, elkaar de dag erna gewoon weer in het dorp kunnen tegenkomen. Scheepmaker: ,,Op de bloemenveiling sta ik regelmatig tussen fans van Katwijk en Rijnsburgse Boys. Beetje dollen. Altijd goed.’’

Herten in de duinen​

Zeven uur later, rond 19.30 uur, barst sportpark Nieuw Zuid uit zijn voegen. Het is volle bak. Zeker 6500 kaarten zijn vergeven voor de wedstrijd tegen Fortuna. Op de Dirk Kuijt Tribune zal geen stoel onbezet blijven. Feestnummers knallen uit de boxen.
Binnen in de kantine hebben de vuurwerkmannen net hun pizza op. Om 18.30 uur waren ze klaar geweest met de voorbereidingen voor de show. Een lange dag, maar dan heb je ook wat, zegt Brevé, als hij zich later bij de zijlijn meldt. Naast hem staat een karretje met een gasfles die tot zijn heup reikt. Daar zullen straks de metershoge vlammen mee worden aangewakkerd.
Op het veld geeft Fortuna-trainer Danny Buijs zijn ogen goed de kost. Met zijn telefoon filmt hij de fraaie setting. Het veld tussen de duinen, de grote spandoeken (‘Hallo daar zijn we weer’), de vele mensen met hun blauwwitte kerstmutsen, die zijn uitgedeeld bij de ingangen. Het belooft een uitzinnige bekeravond te worden.

Precies om 19.54 uur is het zover. Met één druk op de knop wordt in gang gezet waar de pyromannen wekenlang aan hebben gesleuteld. Boem! Oorverdovend zijn ze, de knallen die door de duinen bij Katwijk aan Zee galmen.
Er leven herten en andere dieren, maar zoals Scheepmaker ’s ochtends al had gezegd: ,,Het onweert ook weleens.’’
Na vijf minuten, terwijl de spelers zich op het veld hebben gemeld voor de wedstrijd die eindigde in 3-1 en voor rust nog uit de hand liep door knokkende supporters en een brandje in de duinen, is het tijd voor het slotakkoord van de show. Een voor een, tientallen meters in de hoogte, verschijnen de letters van de club die voor Scheepmaker en de andere tifosi zoveel betekent.
Eerst de Q, U, I, C en K. Dan in één keer BOYS. Quick Boys. Alsof het in de sterren staat geschreven.

Bovenaan