PvdD niet blij met 'waterbommen' tijdens de Vierdaagsefeesten

Moontan

Moderator
Medewerker
PvdD niet blij met 'waterbommen' tijdens de Vierdaagsefeesten

NIJMEGEN - De Gelderse Partij voor de Dieren (PvdD) maakt zich zorgen over het gebruik van zogeheten waterbommen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. De partij vreest voor schade aan vissen en andere dieren in de Waal wanneer de bommen tot ontploffing worden gebracht.

De provincie Gelderland gaf onlangs toestemming voor het afsteken van het drijvende vuurwerk bij de Waal in Vlammen. De vuurwerkshow wordt dit jaar voor het eerst in 3 jaar weer opgevoerd tijdens de Nijmeegse Vierdaagse.

Schade
Volgens de PvdD hebben deskundigen van de universiteit in Leiden bepaald dat vissen tot 1 kilometer ver schade ondervinden van de waterbommen. Daarom heeft de partij vragen gesteld aan het college van Gedupteerde Staten en wil het dat ze de toestemming voor het afsteken van het vuurwerk heroverweegt.

http://www.gelderlander.nl/regio/ni...bommen-tijdens-de-vierdaagsefeesten-1.4430327

Moontan

Moderator
Medewerker
Dieren in de Waal worden op explosieven getrakteerd

Partij voor de Dieren bezorgd over waterbommen

De Gelderse Partij voor de Dierenfractie is bezorgd over het gebruik van “waterbommen” tijdens het vuurwerk van de Vierdaagse in Nijmegen. De provincie Gelderland gaf onlangs toestemming voor het gebruik van de waterbommen vanaf een ponton in de Waal. De fractie heeft vragen gesteld aan het college en wil dat ze de toestemming voor het gebruik van de explosieven heroverweegt.

De Partij voor de Dieren maakt zich ernstig zorgen over het lot van vissen en andere dieren in de Waal wanneer de waterbommen tot ontploffing worden gebracht. Volgens deskundigen van universiteit Leiden kunnen werkzaamheden in het water binnen een straal van 50 meter een directe dood veroorzaken bij vissen, maar ook ernstige inwendige schade aan organen en gehoor tot meer dan één kilometer afstand. Het goede voorbeeld geeft het departement van milieuzaken van de Amerikaanse staat Maine dat waarschuwt om nooit vuurwerk in het water te laten ontploffen vanwege de schade die het aan vissen toebrengt.

Statenlid Luuk van der Veer wil van het college weten op basis van welke gegevens men de conclusie heeft getrokken dat de waterbommen niet schadelijk zouden zijn voor vissen en andere dieren die in de Waal leven. Opvallend is dat provincie Limburg onlangs het gebruik van waterbommen bij een vuurwerk in Mook en Middelaar niet toestond. De fractie wil dat de provincie de toestemming voor het gebruik van de bommen heroverweegt. Luuk van der Veer: “Deelnemers aan de Vierdaagse hebben juist oog voor natuur en milieu. We kunnen ons niet voorstellen dat ze het op prijs stellen wanneer de dieren in de Waal tijdens hun Vierdaagse-vuurwerk op explosieven getrakteerd worden.”

Bron: Partij voor de Dieren Gelderland.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vierdaagsefeesten schrappen 'waterbommen' in vuurwerkshow

NIJMEGEN - De Vierdaagsefeesten hebben na vragen van de Gelderse Partij voor de Dieren besloten geen 'waterbommen' te gebruiken tijdens de vuurwerkshow Waal in Vlammen.

Volgens Teddy Vrijmoet van de Vierdaagsefeesten had de stichting er niet bij stil gestaan dat er waterbommen in de show zaten en dat deze schadelijk kunnen zijn voor onder meer vissen.

Vergunning
De provincie Gelderland gaf onlangs toestemming voor het afsteken van het drijvende vuurwerk bij de Waal in Vlammen. De Gelderse Partij voor de Dieren (PvdD) stelde vragen over de vergunningverlening. De partij vreest voor schade aan vissen en andere dieren in de Waal wanneer de bommen tot ontploffing worden gebracht.

Schade
Volgens de PvdD hebben deskundigen van de universiteit in Leiden bepaald dat vissen tot 1 kilometer ver schade ondervinden van de werkzaamheden in het water, zoals heien. Voor zover bekend is er geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van het afsteken van vuurwerk op het water.

De vuurwerkshow wordt dit jaar voor het eerst in 3 jaar weer opgevoerd tijdens de Nijmeegse Vierdaagse.

http://www.gelderlander.nl/regio/ni...hrappen-waterbommen-in-vuurwerkshow-1.4430327

gizmo75

Registered User
Luuk van der Veer: “Deelnemers aan de Vierdaagse hebben juist oog voor natuur en milieu. We kunnen ons niet voorstellen dat ze het op prijs stellen wanneer de dieren in de Waal tijdens hun Vierdaagse-vuurwerk op explosieven getrakteerd worden.”

Pffff, de gemiddelde Vierdaagse deelnemer ligt allang te slapen als het vuurwerk wordt ontstoken!! Die maakt zich er echt niet druk over hoor. Daarnaast vraag ik mij af of het juiste onderzoek wordt aangehaald. Waterbommen zijn drijvend en ontploffen dus OP het water, dat is heel wat anders dan IN of ONDER water. Maar GL of de PvdD zullen het natuurlijk weer zo draaien dat op hetzelfde als in of onder water is...zucht...

kingmokum

Banned
Ik heb pas geleden op 10 meter uit de kant van een groot dance feest met ziekelijke dreunen gewoon vis kunnen vangen.

Vissen trokken zich niks aan van het geluid.

Z@P

Registered User
Gelukkig heb ik vorige week in Spanje van heerlijke grote waterbommen kunnen genieten. Ik wordt echt zo moe van die pvdd, zij echt aan het doordraaien die gasten.

mickeyzegtboem

Registered User
Zelf bij FPM loopt er een topic over. Daar ligt de nadruk er vooral op dat je het vuurwerk niet op het ijs moet gooien, maar ook zonder ijs is er onder water sprake van een drukgolf als ik het goed begrijp.

Topic: http://www.freakpyromaniacs.com/for...e-ik-gooi-geen-vuurwerk-op-het-ijs-topic.html

Er zit wel een verschil of je een drukgolf hebt in een slootje van een metertje diep of in een grote rivier waarin elke minuut van de dag zware tankers en andere schepen voorbij dreunen.

sprinkhaan

Registered User
Er zit wel een verschil of je een drukgolf hebt in een slootje van een metertje diep of in een grote rivier waarin elke minuut van de dag zware tankers en andere schepen voorbij dreunen.

Inderdaad, kijk maar eens wat er in de hekgolf gebeurt van een groot binnenvaart schip. dat is veel ernstiger als een drijvend stuk vuurwerk. Dit is gewoon ieder middel aanpakken om maar te kunnen zeiken.

D

Deleted member 17038

Guest
Intussen op het karpervisserforum: Jup, heb je er weer zo een; een vuurwerkliefhebber.... Sorry maar ik neem die lui niet serieus.
:hehe!:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Shit man wat moet ik nu? Ben vuurwerkliefhebber en karpervisser....pffffff:crying:

hardcore0438

Registered User
Ondertussen de vage tweet van de vierdaagsefeesten:

Vierdaagsefeesten ‏@vierdaagsefeest 1 jul.
N.a.v. vragen schadelijke effecten “waterbommen” @vierdaagsefeest vervangen we onderwatervuurwerk door siervuurwerk. #4DF #vuurwerk

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Onderwater vuurwerk.
Misschien dat iemand de 4 daagse organisatie uitlegt, dat waterbommen gewoon op het water drijven en op het water tot ontploffing komen.

Zeik volk die partij voor de dieren.
Ga op een bootje die knake Japanners het zuur maken die op walvissen schieten, omdat die knuppels zogenaamd wetenschappenlijk onderzoek doen.
Dan ben je een held.
In mijn ogen dan.
En waarom kan een vuurwerk liefhebber geen dieren/natuur liefhebber zijn?!

Moontan

Moderator
Medewerker
Vierdaagsefeest slachting voor vissen

De vissen in de Waal bij Nijmegen wacht op 14 juli een wreed lot. De waterbommen die tijdens de feestelijke vuurwerkshow van de Vierdaagse in de rivier worden afgestoken, zullen voor menig waterdier het einde betekenen. Dat vreest de Partij voor de Dieren in Gelderland, die wil dat de provincie de toestemming voor het gebruik van de explosieven heroverweegt.

De bommen worden vanaf een ponton op het water afgevuurd vanuit mortieren van ongeveer tien centimeter. Vissen die zich binnen een straal van vijftig meter van zo’n waterbom bevinden, zullen direct sterven. Ontploffingen tot meer dan één kilometer afstand kunnen ernstige inwendige schade aan de organen en het gehoor veroorzaken.

"Daarmee krijgen de vissen en andere dieren nogal wat op hun dak", zegt fractievoorzitter Luuk van der Veer. "Ze kunnen niet tegen drukgolven en harde geluiden. Alles waar lucht in zit, zoals de zwemblaas waarmee een vis constant op de gewenste diepte kan blijven, kan beschadigd raken. En dan gaan ze dood. Dat zie je ook bij heien, dan komen er ook vaak dode vissen bovendrijven. Bij een leuk evenenment als de Nijmeegse Vierdaagse lijkt dat me niet wenselijk."

Volgens Van der Veer geeft het departement van milieuzaken van de Amerikaanse staat Maine het goede voorbeeld. Dat waarschuwt om nooit vuurwerk in het water te laten ontploffen vanwege de schade die het aan vissen toebrengt. Hij haalt ook de provincie Limburg aan, die onlangs het gebruik van waterbommen bij een vuurwerk in Mook en Middelaar niet toestond.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2014/07/vierdaagsefeest-slachting-voor-vissen

RedBaron

Registered User
Moeten we onweer dan ook maar verbieden? immers als bliksem inslaat op het water.. wat zijn daar dan gevolgen wel niet van dan?? de hele waal is dan uitgestorven???? kom aan zeg.. zo kun je alles wel gaan verbieden..

D

Deleted member 17038

Guest
Als ze die 10 cm watershells vervangen voor 30cm hoog in de lucht shells ga ik niet klagen!

Bovenaan