PvdD Leiden wil beperking vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
PvdD Leiden wil beperking vuurwerk

Gepubliceerd op : maandag, 7 november 2011 - 09:45
LEIDEN - De Partij voor de Dieren in Leiden wil de verkoop van vuurwerk nog verder aan banden leggen. Dieren, maar ook mensen, hebben volgens de partij te veel last van vuurwerk. En ook het milieu lijdt eronder.
De Leidse Partij voor de Dieren wil de verkoopperiode en het aantal dagen dat er geknald mag worden, inkorten. Volgens de PvdD zou uit onderzoek blijken dat 48 procent van de Nederlanders tegen het afsteken van vuurwerk is.

http://www.westonline.nl/nieuws/pvdd-leiden-wil-beperking-vuurwerk

Michel_G

Zilveren Member
Tja, zoals pancake al schijft, dagen dat er geknald mag worden..... Staat er net alsof er 20 dagen per jaar zijn waarop dat mag, terwijl het feitelijk 2 dagen zijn (en eigenlijk maar 1 lange dag, gezien de 31ste en de 1ste naadloos in elkaar over gaan).

En dan de verkoopdagen inperken..... Juist, dat zijn er nu al maar 3...... Ik werk zelf in de vuurwerkverkoop en minder dan 3 dagen is gewoon niet mogelijk! Is onmogelijk om de vraag die er nu is, te verspreiden over 2 dagen. Niet voor het verkooppunt waar ik werk, maar vrijwel zeker ook niet voor bijna elk ander verkooppunt.

Ook ben ik uiteraard benieuwd naar welk onderzoek de PvdD refereert met hun 48%.... Eigen onderzoek? (onder hun eigen achterban?) of onderzoek gedaan door onafhankelijk onderzoeksbureau? Meen dat er vorig jaar nog een onderzoek verschenen is waaruit bleek dat meer dan 60% van de mensen vond, dat vuurwerk bij onze nieuwjaarstraditie hoort..... Schermen met dat soort cijfers is dus leuk, maar zijn tal van onderzoeken/peilingen gedaan de laatste jaren en elk onderzoek heeft weer andere percentages.....

Sierpijl

Registered User
Tja, zoals pancake al schijft, dagen dat er geknald mag worden..... Staat er net alsof er 20 dagen per jaar zijn waarop dat mag, terwijl het feitelijk 2 dagen zijn (en eigenlijk maar 1 lange dag, gezien de 31ste en de 1ste naadloos in elkaar over gaan).

En dan de verkoopdagen inperken..... Juist, dat zijn er nu al maar 3...... Ik werk zelf in de vuurwerkverkoop en minder dan 3 dagen is gewoon niet mogelijk! Is onmogelijk om de vraag die er nu is, te verspreiden over 2 dagen. Niet voor het verkooppunt waar ik werk, maar vrijwel zeker ook niet voor bijna elk ander verkooppunt.

Ook ben ik uiteraard benieuwd naar welk onderzoek de PvdD refereert met hun 48%.... Eigen onderzoek? (onder hun eigen achterban?) of onderzoek gedaan door onafhankelijk onderzoeksbureau? Meen dat er vorig jaar nog een onderzoek verschenen is waaruit bleek dat meer dan 60% van de mensen vond, dat vuurwerk bij onze nieuwjaarstraditie hoort..... Schermen met dat soort cijfers is dus leuk, maar zijn tal van onderzoeken/peilingen gedaan de laatste jaren en elk onderzoek heeft weer andere percentages.....

Stuur dit eens naar die partij voor de dieren, ben wel benieuwd wat ze ervan zeggen, want jij heb gelijk hierin :tounge:

Michel_G

Zilveren Member
Achja, heb mij paar jaar gelden al aangeleerd mij niet overal meer druk om te maken..... Verschijnen elk jaar wel weer van dit soort berichten en nadeel van dit soort mensen is, dat wat je er ook voor argumenten tegenover zet, je het toch nauwelijks kunt winnen. Enige wat je kan proberen is, mits je de media achter/met je mee krijgt, de publieke opinie te beïnvloeden. Hoe dan ook, zijn al jaren van dit soort berichten. Ik maak mij er gewoon niet al te druk meer om (neemt niet weg dat ik ze wel serieus neem met oog op de langere termijn)

Denk dat er voor zoveel dingen altijd tegenstanders zijn. Ik rijd zelf motor en zullen vast ook mensen in NL zijn die vinden dat die verboden moeten worden, omdat alle motorrijders 'onverantwoordelijke snelheidsduivels' zijn en dat motoren voor veel te veel doden in het verkeer zorgen. Echter, ook motorrijden is nog steeds niet verboden.

Hoe dan ook, peilingen of publieke onderzoeken blijven altijd een punt van discussie. Is ook altijd de vraag in hoeverre zoiets altijd 100% onpartijdig is, aangezien het meestal 1 van de partijen is, die een onderzoeksbureau in de hand neemt (en daarmee dus financier zijn van dat onderzoek) en dat altijd invloed kan hebben op een onderzoek. Mooiste is dan altijd als een externe opdrachtgever (of de 2 partijen samen) opdracht geven voor een onderzoek, waardoor je eventuele partijdigheid of (onbewuste) sturing van het onderzoek vermijd.

Maar nu gaan we wel heeeeeeeeeeel erg offtopic!

jetztgehtslos

Registered
Er moeten gewoon weer zieltjes gewonnen worden door de linkse partijen. De komende weken zal je ook wel weer ergens berichten tegen komen dat het stuk kogelbiefstuk bedoeld voor het gourmetten niet diervriendelijk is.

En wellicht dat onzer aller liefste Arno ook nog op een geniale propagandastunt aan het broeden is voor dit jaar. Ik verwacht na 5 december een verlate sinterklaassurprise van de linkse partijen voor ons. Gewoon, omdat ze zo veel van ons houden. Waarom zouden ze anders zo veel aandacht aan ons besteden? Misschien moeten wij wat terug doen voor ze. Geven we ze een hartjes pijl van Broekhoff. Een wenspijl van Lesli. En een paar doosjes Big Rose van Royal, om onze wederliefde te bewijzen. :lub:

bridge

Bronzen Member
Jongens laat je niet gek maken door al dat linksharig tuig. Doe partij neemt toch geen weldenkend mens serieus.

Red Eagle

Registered User
Er moeten gewoon weer zieltjes gewonnen worden door de linkse partijen. De komende weken zal je ook wel weer ergens berichten tegen komen dat het stuk kogelbiefstuk bedoeld voor het gourmetten niet diervriendelijk is.

En wellicht dat onzer aller liefste Arno ook nog op een geniale propagandastunt aan het broeden is voor dit jaar. Ik verwacht na 5 december een verlate sinterklaassurprise van de linkse partijen voor ons. Gewoon, omdat ze zo veel van ons houden. Waarom zouden ze anders zo veel aandacht aan ons besteden? Misschien moeten wij wat terug doen voor ze. Geven we ze een hartjes pijl van Broekhoff. Een wenspijl van Lesli. En een paar doosjes Big Rose van Royal, om onze wederliefde te bewijzen. :lub:

Hahah dacht eerder aan een zakje paddo"s Van Lesli!

jetztgehtslos

Registered
Hahah dacht eerder aan een zakje paddo"s Van Lesli!

Wat betreft progressief drugsbeleid zou dat wel kunnen ja. Daar staat Groen Links immers voor. Zou goed smaken op de pizza denk ik. Maar dan wel een biologische pizza natuurlijk.

Hoe je dat op moet pikken voor de PvdD zou ik niet weten eigenlijk. Misschien wat kalmerende pilletjes voor honden door de oliebollen doen en deze uitdelen aan PvdD-ers? Kunnen ze lekker slaapies doen met oud en nieuw. Als ze dan wakker worden, denken ze dat de jaarwisseling gewoon een vervelende droom was.

Eureka! Wij hebben de oplossing gevonden voor alle stressproblemen rondom vuurwerk met de jaarwisseling.
:hehe!:

elgielo

Registered User
Zou me er niet al te druk om maken om deze synthetischgeitenwollensokkendragende linkshangende zeurpietjes.
Ik denk dat 99 procent van nederland dit soort partijtjes niet als serieus kan beschouwen.
Ga eens politiek bedrijven en zorg dat we de crisis uitkomen ipv je druk te maken over een hond die over hun zelfgebreide natuurvezel bank heen zeikt :tounge:

DioR

Registered User
Persoonlijk denk ik dat de invloed van de media ook een groot belang heeft. Is er wat met vuurwerk te maken voor de verkoop dagen, dan is dit meestal nieuws over het misbruik van vuurwerk. Bijvoorbeeld vangsten illegaal vuurwerk, opblazen van zaken, overlast en schade bezorgen bij mensen. Dit is allemaal negatief nieuws, en de partijen tegen vuurwerk spelen hier op in. Echter, op 31december/01januari hoor je weer hoeveel omzet er aan vuurwerk is geweest en zijn de partijen voorlopig weer even tevreden.
Neemt niet weg dat ik erg tegen het misbruik van vuurwerk ben, met name het slopen en overlast bezorgen bij mensen. En dat de nieuwsberichten af en toe schrikbarend zijn.
Toch vind ik het een beter idee om de leeftijdgrens met betrekking tot het aanschaffen van vuurwerk te verhogen naar 18 of 21 jaar. Of het werken met vergunningen voor het aanschaffen en/of afsteken van vuurwerk vind ik persoonlijk ook niet verkeerd.
Tuurlijk zal het zo zijn dat dat er nog steeds vuurwerk terecht komt bij onbevoegden, maar mits zij gesnapt worden, moeten de boetes ook misselijkmakend zijn. Zo filter je langzamerhand al het schorem dat vuurwerk ergens anders voor gebruikt dan voor waar het bedoeld is.
Maar ach, net zoals elk jaar komt de PvdD en of Groenlinks weer met een stelling in de media waar ik al niet meer van opschrik.

Bovenaan