Prijsverhogingen

Ghasper

Registered User
Hierbij dan mijn eerste berichtje! Misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me nu toch al een tijdje af waarom het toch weer allemaal duurder wordt? De dollar is alleen maar verder gezakt, dus waarom kunnen wij daar niet een beetje van mee profiteren? Ik importeer zelf ook spullen uit China, en ik kan je zeggen dat het echt wel een heel stuk scheelt.
Nogmaals sorry voor het off topic en als ik iemand boos maak :)

hammer time

Registered User
Hierbij dan mijn eerste berichtje! Misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me nu toch al een tijdje af waarom het toch weer allemaal duurder wordt? De dollar is alleen maar verder gezakt, dus waarom kunnen wij daar niet een beetje van mee profiteren? Ik importeer zelf ook spullen uit China, en ik kan je zeggen dat het echt wel een heel stuk scheelt.
Nogmaals sorry voor het off topic en als ik iemand boos maak :)

Dit heeft met meerdere factoren te maken. Onder anderen is de prijs de laatste jaren erg gestegen door de vele regels die de Nederlandse overheid stelde tot betrekking tot vervoer en opslag.

Tevens is China ook meer gaan eisen en vragen meer voor het vuurwerk. (als inkoop) ook de verpakking m.b.t. verschepen is anders geworden dus weer duurder. Al deze factoren bij elkaar opgeteld komt op prijsverhoging neer.

Helaas maar het is dus niet zo dat de importeurs per product in ene 1/2 euro meer verdienen.

mvg Hammer time

GMP82

Zilveren Member
Ik denk dat de topicstarter vooral bedoelt, dat de inkoop vanuit China duurder is geworden en niet zozeer de producten bij importeurs/detaillisten in NL.
Ik importeer zelf ook spullen uit China, en ik kan je zeggen dat het echt wel een heel stuk scheelt.

Er is hierover al wat gespeculeerd in dit topic

Misschien zinvol om de discussie in deze thread voort te zetten?

RNBakker

Registered User
Ik denk dat de topicstarter vooral bedoelt, dat de inkoop vanuit China duurder is geworden en niet zozeer de producten bij importeurs/detaillisten in NL.

Zoals ik het lees bedoelt Ghasper dat hij niet begrijpt waarom de winkelprijzen nu verhoogd worden. De dollar staat histories laag, hierdoor is de inkoop ook lager. Dus wat is de reden van de verhoging?

Er is hierover al wat gespeculeerd in dit topic
Misschien zinvol om de discussie in deze thread voort te zetten?

Dat is een thread over de GBV folder. Al staat daar wel e.e.a. te lezen over prijsverhogingen. Nieuwe posts graag in dit topic.

Beekje

Registered User
Waar men het overigens nog niet over heeft gehad zijn de grondstoffen. De kilo prijs hiervan is beduidend hoger geworden en dat heeft ook nadelige invloed op de vuurwerk prijzen.

Die chinezen zijn geflipt, ze maken dan ook echt alles op!

san quinton

Registered User
Wat niet is vermeld tot nu toe, is dat de consumentenverkooppunten echt genoeg maar dan ook meer dan genoeg geld verdienen aan de verkoopdagen.

Uiteraard je moet er ook heel hard voor werken en het is inleveren van je vrije tijd. geen problemen met de ondernemer die zijn boterham wil verdienen.

Waar ik zelf niet zo goed bij kan is dat producten voordat ze aan de man komen wel een keer soms 2 keer over de kop gaan.
Zo wordt op een potje van €20,- verkoop, van importeur naar verkooppunt al snel een adviesprijs opgelegd van €40,-, €50,- soms wel €60,-

Natuurlijk is China bezig een industriele grootmacht te worden, (als ze dat al niet zijn).
Dit maakt inderdaad de grondstoffen en productie een stuk duurder.
In vorige posts werd vermeld dat de verandering van regels mbt tot vervoer weer zijn aangescherpt, ik kan je melden dat dit ook vorig jaar al aan de orde was. Wat dat betreft gaat dit verhaal dus niet helemaal op.

Beekje

Registered User
Wat niet is vermeld tot nu toe, is dat de consumentenverkooppunten echt genoeg maar dan ook meer dan genoeg geld verdienen aan de verkoopdagen.

Uiteraard je moet er ook heel hard voor werken en het is inleveren van je vrije tijd. geen problemen met de ondernemer die zijn boterham wil verdienen.

Waar ik zelf niet zo goed bij kan is dat producten voordat ze aan de man komen wel een keer soms 2 keer over de kop gaan.
Zo wordt op een potje van €20,- verkoop, van importeur naar verkooppunt al snel een adviesprijs opgelegd van €40,-, €50,- soms wel €60,-

Natuurlijk is China bezig een industriele grootmacht te worden, (als ze dat al niet zijn).
Dit maakt inderdaad de grondstoffen en productie een stuk duurder.
In vorige posts werd vermeld dat de verandering van regels mbt tot vervoer weer zijn aangescherpt, ik kan je melden dat dit ook vorig jaar al aan de orde was. Wat dat betreft gaat dit verhaal dus niet helemaal op.

Altijd dat gezeur over de prijzen!!! Het zal altijd zo blijven, het is nooit goed.
En jullie hebben het altijd over de vuurwerkbranche, maar kijk eens naar de rest.

Weet je wat een kroegbaas verdient aan een biertje?????????? Soms wel 6x over de kop!
Weet je wat een bloemist verdient aan het verkopen van een bos rozen? Ook wel 4x over de kop!

Echt geloof me de marges in de vuurwerkbranche zijn naar beneden gebracht en is echt niet meer zoals het vroeger was! En uiteraard komt daar nog steeds de inverstering, jaarlijkse keuring etc. bij. Jullie hebben echt niet te klagen.

Wat ik ook al eerder heb gezegd, het is een LUXE probleem. Jullie lopen allemaal te janken als er straks niks meer verkijgbaar is in dit OH zo heerlijke NL.

Altijd maar de verkopers erop aftrappen is gewoon niet reeël:mad:

GMP82

Zilveren Member
Is er iemand op z'n edele delen getrapt..:toung::rolleyes:

Ach ja, die discussie over de winstmarges van detaillisten komt ieder jaar terug. Zoals altijd zitten er (minimaal) 2 kanten aan het verhaal. Het is vrij eenvoudig. Als er niet te verdienen viel, zouden er geen ondernemers/winkeliers zijn. Neemt niet weg dat het ongetwijfeld hard werken is, met vaak belachelijk lange dagen, die 3 dagen, maar laten we wel zijn, dit betaalt zich ook weer terug. Anders zou je niemand bereid vinden dit te doen.

En zolang de consument de hoge prijzen accepteert en blijft kopen, zal de prijs nooit zakken.
Zo werkt het nou eenmaal in de handel. Ik als individu ben erg kritisch op wat ik koop en weiger bijvoorbeeld simpelweg meer dan 30€ neer te tellen voor een 200grammer of 70€ voor een -bijna- 500grammer. Maar voor mij 10 anderen die dat wel doen. Als individu doe je er helaas weinig aan. :) De massa heeft de macht. :blink1:

Ik vind persoonlijk de info en discussie over grondstoffen/vervoer/etc. interessanter om te voeren, want die over de winstmarges van detaillisten die heb ik nu wel vaak genoeg gezien. :push: No offence. :amuse:

Ghasper

Registered User
Tjonge zeg, er zijn nogal wat verschillende meningen (amazed)

Ik begrijp best dat de regels veranderen en kosten stijgen. Zoals ik al zei importeer ik zelf ook uit China en inderdaad de kosten voor containers en andere toeslagen zijn gestegen. Zo ook voor de grondstoffen, dat zal in iedere branche hetzelfde zijn. Ik zit in de biljarthandel, en de prijzen van hout en metaal zijn flink gestegen. Ook de douane is een stuk moeilijker geworden en allerlei controles die zij eisen mogen door de ontvanger betaald worden. Allemaal punten die waar zijn. :cry:

Maar, wat ik me afvroeg is, dat ondanks dat de prijzen die wij hanteren (ik kan je zeggen, de marges in de vuurwerkhandel doe ik een moord voor) :embarrest: wij geen prijsverhogingen hoeven door te voeren.

Neemt tenslotte niet weg dat ook ik gewoon m'n vuurwerk blijf kopen en dan 1 dag per jaar weer gewoon een puberend jongetje die weer wat eurotjes de lucht inschiet.:nuts:

Neemt niet weg dat het goed is om erover te praten natuurlijk.....

san quinton

Registered User
Altijd dat gezeur over de prijzen!!! Het zal altijd zo blijven, het is nooit goed.
En jullie hebben het altijd over de vuurwerkbranche, maar kijk eens naar de rest.

Weet je wat een kroegbaas verdient aan een biertje?????????? Soms wel 6x over de kop!
Weet je wat een bloemist verdient aan het verkopen van een bos rozen? Ook wel 4x over de kop!

Echt geloof me de marges in de vuurwerkbranche zijn naar beneden gebracht en is echt niet meer zoals het vroeger was! En uiteraard komt daar nog steeds de inverstering, jaarlijkse keuring etc. bij. Jullie hebben echt niet te klagen.

Wat ik ook al eerder heb gezegd, het is een LUXE probleem. Jullie lopen allemaal te janken als er straks niks meer verkijgbaar is in dit OH zo heerlijke NL.

Altijd maar de verkopers erop aftrappen is gewoon niet reeël:mad:

Ik zie dat je mij quote vandaar even deze reactie daar op.
Allereerst heb ik in mijn mail duidelijk genoemd dat mensen die hard werken daar ook voor beloond mogen worden. Ben niet iemand die de SP gedachte hanteert.

Wat ik ook heus begrijp is dat jij op jouw beurt Beekje, (als verkoper) deze reactie hebt.
Alleen zie ik niet in dat je schermt met uitgaven die je hebt/maakt als verkoper van vuurwerk. Want ondanks alle uitgaven is het nog steeds zo dat er verkopers zat zijn.
Iedere verkoper heeft zijn of haar investeringen.

Ik ben het met je eens dat het niet alleen de vuurwerkbranche is die in sommige gevallen stevige prijzen hanteert.
Overigens zien we in diezelfde branche een enorm groot verschil onder de importeurs, als je kijkt naar vuurwerkprijzen.

Ik kan ze zo opnoemen waar je relatief veel of minder geld betaald.
Lijkt mij een duidelijke zaak dat het dus wel kan voor minder geld en dat tegelijkertijd de verkoper er ook een goede zak(euro)cent aan overhoud.

Dat je er geld mee verdient is namelijk terrecht.

Laatst bewerkt:

Jan-Willem

Registered User
M'n vader had eerder een vriend die vuurwerk verkocht. Hij kocht sierpakketten in voor een tientje, me vader kon ze krijgen voor 25 en in zijn winkel kosten de pakketten 65. Vuurwerk gaat dus degelijk wel vaker over de kop, omdat iedereen er veel aan wil verdienen.

SReFLEctioN

Registered User
M'n vader had eerder een vriend die vuurwerk verkocht. Hij kocht sierpakketten in voor een tientje, me vader kon ze krijgen voor 25 en in zijn winkel kosten de pakketten 65. Vuurwerk gaat dus degelijk wel vaker over de kop, omdat iedereen er veel aan wil verdienen.

Niet vergeten dat het 3 dagen in het jaar zijn wanneer ze verkopen. Al dat staal, beton en de in beslag genomen ruimte was zeker gratis? En die prijzen die jij aangeeft, overdrijven is ook een vak.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Interessante discussie... Kijk ook eens naar Kanonslagen.com en laat goed doordringen tot je dat men tegenwoordig in China niet eens meer de oude kanonslagen van vroegah kan maken... Die tijd lijkt voorbij. Kanonslagen lijken wat dat betreft zo oninteressant geworden om nog goed (lees; arbeidsintensief) te laten maken, dan we als grote massa daarmee ervoor hebben gezorgd dat de kwaliteit van de kanonslagen naar beneden is gevallen. "You get what you pay for" zegt men ook wel. De Chinezen van nu zijn wellicht ook wat wijzer geworden en gaan ook voor rendement. (Sterker nog, Chinezen hebben meer geld en sommigen investeren en kopen op meerdere plekken Westerse handelshuizen en outlets, etc.) De wetgeving in China is ook aangescherp, grondstoffen zijn schaars, etc dus het zal voorlopig niet echt in prijs zakken denk ik.

Eerlijke handelaren in Nederland kunnen zich nog wel heel erg goed profileren met producten met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Volgens mij zijn er wat dit betreft wel importeurs die zich kunnen onderscheiden van de rest. Daar ben ik ook groot voorstander van. Want zo'n slimme importeur kan een heel groot deel van de afzetmarkt overnemen van z'n duurdere concurrent, mits hij het natuurlijk ook aan kan qua logistiek (geen gemakkelijke opgaaf). Maar, eerlijk is eerlijk, dit gaat uit van een slimme consument, die verstand heeft van vuurwerk, of een buurman/oom etc heeft die deze kennis heeft. De grote massa is heel effectief te beinvloeden door het etiketje... Kijk maar daar Jolink's "Maak me gek" label...

Wizz

Registered User
Kijk een jaarlijkse stijging van enkele euro's op de meest populaire items kan ik inkomen, dat is simpele marktwerking. Waar ik van walg is het totale gebrek aan concurrentie tussen dealers en de recente idiote prijzen van de BKV.

Gerhard

Registered User
Kijk een jaarlijkse stijging van enkele euro's op de meest populaire items kan ik inkomen, dat is simpele marktwerking. Waar ik van walg is het totale gebrek aan concurrentie tussen dealers en de recente idiote prijzen van de BKV.

Daar wil ik even 1 ding over zeggen.
De jaarlijkse stijging van enkele euro's op de meest populaire items is geen marktwerking maar oplichting!
Het maakt namelijk helemaal geen bal uit hoe hoog ze de prijzen laten stijgen, mensen kopen het toch wel, en zo wordt er ook jammer genoeg over gedacht.

Gegroet

Laatst bewerkt:

jaco

Registered User
Dat de prijzen jaarlijks stijgen, ok kan ik mee leven.
Dat de prijzen vele malen de inkoopprijs zijn kan ik ook mee leven.

Wat ik een treffend voorbeeld vind is, dat alleen de Nederlandse regelgeving als zorgt voor een extra kostprijs van ca 30%.
Als een importeur vuurwerk dat goedgekeurd is voor de Nederlandse markt, in Belgie laat leveren en dit de grens overbrengt komt er bij het passeren van de grens 30% aan extra kosten bij.

Hier verbaas en erger ik me aan.

red thunder

Registered User
Dat de prijzen hier in nederland een stuk hoger liggen dan in belgie begrijp ik wel.Dat heeft gewoon te maken met de strenge regels voor opslag en dat de centen hier in drie dagen verdient moeten worden!
Neemt niet weg dat een cake van 20 a 30 seconden hier in sommige gevallen 70 euro moet opleveren en dat is mij toch echt te veel!
Een mooie richtlijn zou zijn:maximaal 50 euro voor een 500 grammer!!!

RNBakker

Registered User
Een mooie richtlijn zou zijn:maximaal 50 euro voor een 500 grammer!!!

Dat is ook mijn persoonlijke vuistregel ongeveer 10 cent per gram. Er is zo'n groot aanbod van verschillende cakes die aan deze prijsregel voldoen. Je hoeft echt niet meer te betalen als je een leuk showtje wilt neerzetten met oud en nieuw. Alleen voor een goed fluitblok wil ik meer betalen. Maar dat is dan ook een duurder productieproces.

Bovenaan