Potenza (San Luca Branca) zaterdag 2 september 2017 gara notturna.

stutata28

Registered User
Potenza_San_Luca_Branca_2_september_2017_.jpg

De 29e editie van deze gerenommeerde competitie in een mooi golvend landschap nabij Potenza in de kleine wijk San Luca Branca.

Armando Truppa is volgens mij de eerste keer deelnemer hier en mooi dat Antonio Bruscella deelneemt. Er zijn meerdere eerste prijzen zoals die voor "beste opening + bomba da tiro", "de beste bomba da tiro", "de beste serie bombe da tiro", "de beste bomba stutata" en "de beste finale", deze laatste prijs wordt gesponsord door 4 Siciliaanse dorpen.

De broers Salvatore en Stanislao Romano verdedigen hun titel van 2016 en zijn na vorig jaar de 5e firma in 28 edities die de trofee behouden na 3 keer winst in 2010, 2015 en 2016.

stutata28

Registered User
De uitslag van deze editie: Salvatore Romano heeft opnieuw gewonnen, samen met zijn broer Stanislao, zoon Francesco, dochter Adele en andere familieleden.

1. Salvatore Romano
2. Albano en Russo
3. Antonio Bruscella
4. Armando Truppa

Beste opening + bomba da tiro: Salvatore Romano.
Beste bomba da tiro: Albano en Russo.
Beste serie bombe da tiro: Albano en Russo.
Beste bomba stutata: Albano en Russo.
Beste Finale: Salvatore Romano.

Nu is natuurlijk de vraag: welke "bomba da tiro" van Albano en Russo is de beste? Welke "bomba stutata" van Albano en Russo is verkozen?

De show van Albano en Russo: https://youtu.be/e9vAolA4PWY

De eerste bomba da tiro: "2 intrecci + controbomba + 3 intrecci + controbomba + controcolpo".
De tweede bomba da tiro: "2 intrecci + (controbomba + intreccio al botti) + controbomba + controcolpo".
De derde bomba da tiro: "3 intrecci + controbomba + controcolpo". Groot kaliber!!
De vierde tiro: "3 intrecci + (controbomba + intreccio) + controbomba + controcolpo".
De vijfde tiro: "stutata + controbomba + controcolpo". Groot kaliber, een geweldige uitwerking.

De show van Salvatore Romano: https://youtu.be/VMSR8uAFlG8

De eerste bomba da tiro: "intreccio + botto + intreccio + botto + intreccio + 4 controbombe + controcolpo".
De tweede bomba da tiro: "3 intrecci + 3 intrecci + controbomba + controcolpo".
De derde bomba da tiro: "3 intrecci + controbomba + controcolpo".
De vierde tiro: "2 intrecci + (controbomba + intreccio al botti) + (controbomba + intreccio al botti) + controbomba + controcolpo".
De vijfde tiro: een stutata met een "intreccio van botti" + "controbomba + controcolpo". Deze bevalt mij zéér goed. Gabriele Vallefuoco schoot deze ook eens in
Mugnano di Napoli.

smilli

FPM Filmer
Ik vind persoonlijk Romano hier de betere bombe da tiro schieten, voornamelijk de eerste en de laatste vind ik knap.
Overigens vind ik ook de eerste van Russo&Albano mooi, het is alleen 2 intrecci + contrabomba + 2 intrecci + contrabomba + contrabomba + controcolpo.
Timing niet helemaal top bij 1 stucchio, verder wel erg mooie volle contrabombe die beter zijn dan die van Romano.

Over het algemeen ietsjes rommeliger bij Russo&Albano, Romano hier de terechte winaar voor mij.

stutata28

Registered User
Geweldig, je bent de eerste na zoveel tijd die oplet: het is een bijzondere shell, je zou kunnen zeggen bij de eerste slag gaat het mis met in de opening een stucchio (té vroeg) maar dit gebeurt in de derde slag ook met een stucchio (té vroeg) in de opening van de slag, dus ik denk dat het de bedoeling is, ook al omdat deze is verkozen tot beste "bomba da tiro". Of dat je het nu zo mag benoemen als uitwerking: "3 intrecci + controbomba + 3 intrecci + 2 controbombe + controcolpo". Ik weet het niet?

smilli

FPM Filmer
Daar heb je een goed punt, erg mooi vind ik het persoonlijk niet maar misschien is het live wel beter.
Je ziet ook soms dat de stucchio net na de sfondo afgaat, wat zou kunnen duiden op een scherpe timing die zo bedoeld is en niet het kapot klappen door de sfondo.

Misschien Stucchio + 2 intrecci als benaming gebruiken, zoals we overdag ook doen met ripresa + bott + ripresa + bott?!

Waar ik ook even aan moet wennen is de Stutate die ze tegelijk met een palla erboven laten klappen, ook weer redelijk innovatief.

tronetti

Registered User
Mijn visie op deze gara;

Beste opening + bomba da tiro: Romano.
Beste bomba da tiro: Romano (intreccio + botto + intreccio + botto + intreccio + 4 controbombe)
Beste serie bombe da tiro: Romano
Beste bomba stutata: Albano & Russo.
Beste Finale: Romano.

Terechte winnaar in deze gara; Romano.
Ook voor de beste finale, deze is het meest gevarieerd geschoten.
Antonio Bruscella had de beste kunnen zijn, maar in de opening ging al een deel van de fermate de lucht in. Helaas.
Bruscella heeft wel de beste 'scarica' geschoten. Daarin vond ik Romano en Albano & Russo niet goed.
Bij Albano pruttelde er nog van alles na, Romano kwam niet op gang, ik vermoed dat er een deel is blijven staan.

Over de tiro's van Albano & Russo;
Er zat veel doorslag in de spolette, ik geloof niet dat het zo gewild is. Kijk eens verder in de serie fermate.
Bij de serie A8 gebeurd een paar keer hetzelfde in de break, daarna volgen 7 sfere i.p.v. 8.
Bij 4b + intreccio + cb ook weer doorslag, de salutes gaan in de break al af.
Als ik andere shows van hun erbij haal, is het een terugkerend probleem die doorslag.
Voordeel bij hun is dat hun kleuren beter zijn, en de sterren in de cb zijn dikker aangezet. Daardoor ogen de tiro's ook mooier.

Technisch gezien zaten er veel fouten in hun show, en hadden ze naar mijn inzien ook nooit kunnen winnen.
In de opening met de salvo's A8, hier ging ook van alles door elkaar heen, waaronder een 'progressione di 8b'.
Deze ging in de wolk met stucchi totaal verloren. Erg jammer! Vervolgens 2 stutate tegelijk met een peonia, daarna met 1 stutata tegelijk met een 2 peonia's.
Verderop het schieten 'tre per tre', ook deze gingen allemaal tegelijk af; stucchi, pupatelle, colpi.
Daarna nog een keer; pupatelle, en colpi. De stutata met stucchi blijft staan.

Wel bijzonder en uniek in hun serie fermate; intreccio + peonia + intreccio + cb.
Bijzonder? Jazeker! Maar of het ook mooi is? Ik vond het wel gedurfd.

smilli

FPM Filmer
Ik vraag me dan toch af waarom het zo vaak fout gaat in de spolette, ik weet dat het bij meerdere bedrijven daar vaak fout gaat maar het lijkt mij zo'n simpel proces. Moet ik denken aan de kartonnen tube die niet stevig genoeg is of slecht geperst/geramde polvora nera?

tronetti

Registered User
Het kan 3 oorzaken hebben;
- de afdichting tussen de spoletta en de sfera
- niet goed geperste spolette.
- geen goede verhoudingen van de chemi

Je ziet het wel meer in shows ja. Een extreem geval dit jaar bij Carmine Lieto in Burgio bij diverse palle stutate.
Hierbij gingen bij de opening zoveel inserts al af, dat de uitwerking bijna niet meer te zien was.

De stutata wordt ook wel 'bomba spenta' genoemd. 'Spenta' betekend hier ook wel 'uitgedoofd' of 'uitgeschakeld'.
Ná de break (sfondo) mag er dus een seconde of 3 niets zichtbaar zijn.

Zelf vind ik het ook zonde. Als er al een bombette zichtbaar is geweest, is het verrassingseffect al weg. Je weet de uitwerking al.
Dus de feitelijke uitwerking/toepassing van deze bom is eigenlijk al verdwenen.
Dat er elke keer weer een bombetta te zien is bij Russo & Albano, kan nooit de bedoeling zijn geweest.
Zeker als je de hele show bekijkt, kom je te veel onregelmatigheden tegen in de fermate.

Bovenaan