Ik lees berichten dat de politie is gebeld... waar staat dat? Liep de politie niet toevallig gewoon surveillerend rond en zagen ze die jongens?
Ik lees dat de politie het wetboek uit zijn hoofd moet kennen... enig idee hoeveel wetboeken dat zijn? Dat ben je als burger ook verplicht te weten. Onmogelijk dus. De meest voorkomende wetgeving weten de meeste agenten wel. Voor vuurwerk is een team opgericht. Dit team kan door de agenten worden gebeld voor vragen omtrent vuurwerkwetgeving. Voor dat de verdachtes (jongeren) werden voorgeleid voor de hulp officier van Justitie (HOVJ), had door de agenten of de HOVJ uitgezocht kunnen worden of de aanhouding rechtmatig is geweest. Nu kan het ook zijn dat dit grootspraak is geweest en de politie de jongens heeft staande gehouden. Dit is als doel een verdachte (zijn de jongeren in de agenten hun ogen, aangezien de agenten vermoedelijk overtuigd waren van een strafbaar feit) kort op te houden met als doel hem naar zijn persoonsgegevens te vragen. Nu kan het ook zijn dat de jongeren geen legitimatiebewijs bij zich hadden en daarom mee naar het bureau gingen. U bent namelijk vanaf de leeftijd van 14 jaar verplicht zich ten alle tijde te kunnen legitimeren. Ik kan op de video niet duidelijk krijgen of de jongeren de leeftijd van 14 hebben of niet. En ook niet zoals ik al eerder lees de leeftijd van 12 hebben om cat 1 vuurwerk te mogen ontbranden. De jongeren vertellen op het laatst dat de ouders een taakstraf hebben voorkomen. Niet geheel onbelangrijk, de jongeren wisten dat cat 1 vuurwerk het gehele jaar afgestoken mag worden. Hebben zij dit ook aangegeven? Waar komt het gerucht vandaan dat een taakstraf een idee was geweest? Mijn vermoedens zijn eigenlijk dat de jongeren mee naar bureau moesten om uit te zoeken of, wie zij zijn, of dat de regelgeving klopt. En de ouders zijn gebeld om hen op de hoogte te brengen aangezien de jongeren wel minderjarig ogen.
Het is gewoon weer een filmpje die alle kanten op kan gaan.