Politie zet cat1 afstekende jongeren anderhalf uur in de cel.

hardcore0438

Registered User
Ik kwam net een video tegen van 2 ventjes die Categorie 1 aan het afsteken waren en de politie tegenkwamen die blijkbaar niet op de hoogte is van de wetgeving m.b.t. cat 1. Of het verhaal daadwerkelijk klopt dat deze gasten anderhalf uur in de cel moesten zitten zullen we nooit weten, maar uit deze video blijkt toch wel dat ze het spul kwijt zijn.
Beetje jammer van het laatste stukje tekst in de video maargoed..

boozebelly

Registered User
Tsja, je kunt alle agenten ook niet kwalijk nemen dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de cat.1 regelgeving vind ik.
In zo'n geval gewoon rustig je verhaal doen en meewerken. Je staat toch in je gelijk dus als puntje bij het paaltje komt kunnen ze je niks maken.

Wel flauw dat er blijkbaar mensen zijn die meteen de politie gaan bellen voor wat geknetter. Je kunt toch ook gewoon op die jochies afstappen en zeggen dat je er last van hebt? Kunnen ze een ander stookplekje opzoeken, klaar.

hardcore0438

Registered User
Het is logisch dat een agent niet heel het wetboek uit zijn hoofd wet, wel vind ik dat wanneer er een belangrijke wetswijziging word doorgevoerd de agenten ingelicht kunnen worden, scheelt de gastjes in kwestie weer anderhalf uur cel (Al is dat gelijk hun straf voor het gevloek zullen we maar zeggen ;) ).

densta

Registered User
Tsja, je kunt alle agenten ook niet kwalijk nemen dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de cat.1 regelgeving vind ik.
In zo'n geval gewoon rustig je verhaal doen en meewerken. Je staat toch in je gelijk dus als puntje bij het paaltje komt kunnen ze je niks maken.

Wel flauw dat er blijkbaar mensen zijn die meteen de politie gaan bellen voor wat geknetter. Je kunt toch ook gewoon op die jochies afstappen en zeggen dat je er last van hebt? Kunnen ze een ander stookplekje opzoeken, klaar.

Sorry hoor niet kwalijk nemen. Als er een wetswijziging plaats vind moet een agent dit gewoon weten. Ze weten toch ook dat afsteken toegestaan is vanaf 18 u.

Tony

Administrator
Medewerker
Sorry hoor niet kwalijk nemen. Als er een wetswijziging plaats vind moet een agent dit gewoon weten. Ze weten toch ook dat afsteken toegestaan is vanaf 18 u.

Jij hoort als burger ook het hele wetboek uit je hoofd te kennen.
En hoe ver ben je al?

Dat ze beter geïnformeerd moeten worden is een feit. Maar ik neem het ze ook niet kwalijk want er word nu constant druk uitgeoefend op de agenten om vuurwerkers op te pakken..En als je dan niet weet wat Cat.1 is dan is alles illegaal.

rodepo

Registered User
Als je, je kinderen onder toezicht laat afsteken, heb je dit probleem niet. Die agent had natuurlijk even de moeite kunnen doen om contact met het bureau op te nemen, om info op te vragen.

ifeelfine

Registered User
in de cel staat nergens er staat dat ze anderhalf uur op het bureau hebben gezeten (waar dan de zaak verder uitgezocht kan worden)

ok foutje van de agent maar we maken allemaal wel eens fouten (het is natuurlijk wel erg vervelend maar er staat ook in de wet dat je geen overlast met cat. 1 mag veroorzaken dus tja.....)

Torrr

Registered User
in de cel staat nergens er staat dat ze anderhalf uur op het bureau hebben gezeten (waar dan de zaak verder uitgezocht kan worden)

Staat er wel degelijk : op 2.13 van het filmpje. Ja het blijkt een moeilijk verhaal dit maar naar mijn mening hadden de agenten via de porto moeten
verifiëren of deze kinderen legaal of niet legaal bezig waren.

ifeelfine

Registered User
kijk zelfs ik maak fouten maar toch denk ik dat ze in het wachthok hebben gezeten en niet in de cel klein nuance verschil maar nog steeds erg vervelend

Vuurwerk023

Registered User
Heb trouwens een twijfel over de geloofwaardigheid van het filmpje..
1,5 uur in de cel? Terwijl men binnen 5min kan aantonen dat het gewoon volkomen legaal is.
Als ze al in de cel hebben gezeten, dan zal het naar mijn mening niet door het cat1 vuurwerk komen.

KoenL

Registered User
Onlangs bij een show in Vianen stonden we ook met een groepje categorie1 vuurwerk af te steken. Een motoragent kwam naar ons toe, maakte een praatje en was overtuigd toen hij op de verpakking 'categorie1' zag staan. Hij was ervan op de hoogte dat het in dezelfde categorie als trektouwtjes en sterretjes valt en grapte nog "we moeten wel meegaan met de tijd hè".

Wat in het filmpje gebeurd geen idee, maar vervelend is het wel.

Wat hierboven ook al gezegd is...dat mensen hiervoor de politie bellen is triest. We houden niet van vuurwerk dus: overlast. Jammer!

DioR

Registered User
Ik lees berichten dat de politie is gebeld... waar staat dat? Liep de politie niet toevallig gewoon surveillerend rond en zagen ze die jongens?
Ik lees dat de politie het wetboek uit zijn hoofd moet kennen... enig idee hoeveel wetboeken dat zijn? Dat ben je als burger ook verplicht te weten. Onmogelijk dus. De meest voorkomende wetgeving weten de meeste agenten wel. Voor vuurwerk is een team opgericht. Dit team kan door de agenten worden gebeld voor vragen omtrent vuurwerkwetgeving. Voor dat de verdachtes (jongeren) werden voorgeleid voor de hulp officier van Justitie (HOVJ), had door de agenten of de HOVJ uitgezocht kunnen worden of de aanhouding rechtmatig is geweest. Nu kan het ook zijn dat dit grootspraak is geweest en de politie de jongens heeft staande gehouden. Dit is als doel een verdachte (zijn de jongeren in de agenten hun ogen, aangezien de agenten vermoedelijk overtuigd waren van een strafbaar feit) kort op te houden met als doel hem naar zijn persoonsgegevens te vragen. Nu kan het ook zijn dat de jongeren geen legitimatiebewijs bij zich hadden en daarom mee naar het bureau gingen. U bent namelijk vanaf de leeftijd van 14 jaar verplicht zich ten alle tijde te kunnen legitimeren. Ik kan op de video niet duidelijk krijgen of de jongeren de leeftijd van 14 hebben of niet. En ook niet zoals ik al eerder lees de leeftijd van 12 hebben om cat 1 vuurwerk te mogen ontbranden. De jongeren vertellen op het laatst dat de ouders een taakstraf hebben voorkomen. Niet geheel onbelangrijk, de jongeren wisten dat cat 1 vuurwerk het gehele jaar afgestoken mag worden. Hebben zij dit ook aangegeven? Waar komt het gerucht vandaan dat een taakstraf een idee was geweest? Mijn vermoedens zijn eigenlijk dat de jongeren mee naar bureau moesten om uit te zoeken of, wie zij zijn, of dat de regelgeving klopt. En de ouders zijn gebeld om hen op de hoogte te brengen aangezien de jongeren wel minderjarig ogen.
Het is gewoon weer een filmpje die alle kanten op kan gaan.

Bovenaan