Opgepakt voor spelen met vuurwerk

tukker1978

Registered User
Hier word ik wel een beetje verdrietig van,moet je hier zo,n ophef over maken en wel 2 slof astro,s en een pak pijltjes in beslag nemen:mad:
En die getuige zal zelf wel nooit jong zijn geweest wat een helden!!!

KoenL

Registered User
Bij beiden werd een aanzienlijke hoeveelheid vuurwerk gevonden. Zo had de 15-jarige 455 kanonslagen, 144 babypijltjes en ander vuurwerk op zijn kamer. Hij heeft een proces-verbaal gekregen.

Ik kan mij vergissen, maar is het niet zo dat je 10kg vuurwerk in huis mag hebben? Weliswaar op een 'voor het publiek niet toegankelijke plaats', maar daar kon hij dan ook op gewezen worden. Een proces-verbaal voor deze (minimale) hoeveelheid is naar mijn idee een beetje overdreven.

remio

Registered User
klopt helemaal, je mag gewoon tot 10kg legaal in je huis bewaren. vraag me dan ook af of demedia dit niet verkeerd verwoord heeft....

Cameo

Registered User
Hoe dit wettelijk precies zit weet ik niet. 10kg Nederlands consumentenvuurwerk (officieel dus "restanten") mag je op een publiek ontoegankelijke plaats bewaren gedurende het jaar. Alleen bij een overtreding, zoals het voortijdig afsteken, weet ik niet anders dan dat oom agent alles meeneemt wat je dan nog hebt liggen.

Vergelijk het met geluidsoverlast; als je onacceptabel veel herrie maakt tijdens een feestje, is oom agent ook gemachtigd om je muziek installatie in beslag te nemen. Ze verkleinen daarmee de kans op herhaling.

Cameo

GMP82

Zilveren Member
Een "aanzienlijke hoeveelheid"...... moeten ze es bij een gemiddeld forumlid komen kijken wat die zoal overhoudt.

Dat er wat gedaan wordt aan fikkie stoken en vuurwerk afsteken, ok. Maar de wijze waarop vind ik een beetje buitenproportioneel.

Sweet Laker

Registered User
Ik denk dat Cameo er het dichtste bij zit. Het is toegestaan om 10kg vuurwerk op te slaan op een voor het publiek afgesloten plek. Een woonhuis is, over het algemeen :D, afgesloten met sleutels die alleen beschikbaar zijn voor de eigenaar. Dus is het afgesloten voor publiek en dus toegestaan.

Veroorzaak je er echter op wat voor manier overlast mee, dan loop je het risico dat het in beslag genomen wordt. En dat is er hier gebeurd.

Dat de media er dan een ophef over maakt door het een aanzienlijke hoeveelheid te noemen, dat is weer een andere zaak. Maar niet onverwacht aangezien de media vuurwerk graag wat vergroot uitlicht in het nieuws.

RoYvette

FPM Filmer
Ik kan mij vergissen, maar is het niet zo dat je 10kg vuurwerk in huis mag hebben? Weliswaar op een 'voor het publiek niet toegankelijke plaats', maar daar kon hij dan ook op gewezen worden. Een proces-verbaal voor deze (minimale) hoeveelheid is naar mijn idee een beetje overdreven.

klopt helemaal, je mag gewoon tot 10kg legaal in je huis bewaren. vraag me dan ook af of demedia dit niet verkeerd verwoord heeft....

Ja je mag 10Kg consumenten vuurwerk in huis hebben maar volgens mij alleen de drie (verkoopdagen) dagen voor oud en nieuw, volgens mij mag je het wettelijk niet bewaren als je bv over hebt maar dat weet ik niet 100% zeker.

Gr: h-s

elgielo

Registered User
Het is maar goed dat deze gevaarlijke criminelen van de straat gehaald zijn!
En wat een buit!!!
Ik voel me meteen weer een stuk veiliger op straat!

Pffffffffff echt.... wat kan ik mezelf opwinden over dit soort berichten!
Kwaad word ik er gewoon van!
Die arme kereltjes, geef ze gewoon een waarschuwing!

Justitie staat al lekker laag bij mij in het vaandel, en met dit soort acties word het alleen maar erger voor ze!

Respect........... je zult het ook moeten tonen om het terug te krijgen!
En met de "veel gepeste jongetjes" generatie die nu politieagentje geworden zijn is dat niet echt het geval!

Een dikke middelvinger voor het woutje die deze jongetjes zo zielig heeft behandeld!

Adios

Elgielo

Cameo

Registered User
Ja je mag 10Kg consumenten vuurwerk in huis hebben maar volgens mij alleen de drie (verkoopdagen) dagen voor oud en nieuw, volgens mij mag je het wettelijk niet bewaren als je bv over hebt maar dat weet ik niet 100% zeker.

Gr: h-s

Volgens mij wordt er door VROM expres "wazig" gedaan over dit onderdeel van het vuurwerkbesluit. Het wordt ook nergens goed uitgewerkt of toegelicht, maar uit eerdere discussies (ook met handhavers) weet ik inmiddels zeker dat je restanten tot een maximum van 10kg onder bepaalde voorwaarden mag bewaren.

Uiteraard mag je dit vuurwerk niet buiten de drie verkoopdagen aangeschaft hebben en dient het Nederlands goedkgekeurd consumentenvuurwerk te zijn. Tenslotte dien je het vuurwerk veilig en zorgvuldig weggeborgen te hebben op een publiek ontoegankelijke plaats.

Wat nog wel onduidelijk is (ook voor de handhavers) is hoe de limieten toegepast dienen te worden. Soms wordt 10kg per huishouden gehanteerd en soms hanteert men 10kg per fysieke lokatie. Ik denk dat hier in een toekomstig vuurwerkbesluit beter naar gekeken dient te worden. Dat je restanten tot op zekere hoogte mag bewaren tot het volgende seizoen lijkt mij in veel opzichten logisch en efficient. Nu nog een heldere en eenduidige vertaling naar het publiek én de handhavers.

Cameo

Bovenaan