opgelet, waarschuwing pirat special 1.9

boutman

Registered User
(ik weet niet of dit de goede plek is voor deze post, maar hij is voor alle mensen bedoeld die in strijkers geinteresseerd zijn, dus dit leek mij de beste plek)

Geachte collega freaks,

Afgelopen oud en nieuw heb ik nog wat doosjes pirat specials kunnen kopen, de oude 1.9 grams versie. Zoals jullie weten zijn er op verschillende fora, in het bijzonder op AVP veel topics waarin eindeloos gediscussierd werd over de veiligheid. Ik heb die topics ook allemaal gelezen, en ik dacht hetzelfde als de meeste mensen als je dingen leest als, "mijn vriend stak er een af en die klapte voor die op de grond kwam". Dan denk je, ach dat valt toch wel mee, dat zijn van die lulverhalen. Ikzelf steek al enkele jaren de oude pirat specials af, zonder ooit een slechte ertussen, en als je hoort dat ze zijn afgekeurd, zoals heel veel spullen die eruit gaan, denk je ach, ze zullen wel te hard klappen voor de wetgeving.
Dus op oudejaarsdag was er al een heel doosje specials doorheen gegaan, geen probleem, allemaal een prima ontsteking.. en ik dacht nog bij mezelf, ziejewel al dat geouwehoer over die dingen, ze doen het prima.. Dus ik sta na het avondeten ff wat te knallen voor mn huis, STRIJK ik dit keer een pirat special af, ik hoor een luider gespuit dan normaal, en voordat ik hem weg kan gooien knalt hij in mijn hand terwijl ik hem nog vast had... ik kijk naar mijn hand en zie wat bloed, ik denk dit gaat niet goed.. nog helemaal in shock van de klap loop ik naar mn vader toe die ff in de schuur was, ik zeg: dit gaat niet goed, help me is.. dus ik met mn hand naar de keuken, ff voelen of ik nog gevoel in mn hand heb en de schade bekijken... maar toen voelde ik me niet echt goed, het zweet liep over mijn rug en ik viel bijna flauw, dus mn ma pakte ff een kruk voor me zodat ik kon zitten.. om een lang verhaal samen te vatten, mn vingers zaten er nog aan, ik had de nodige blaren, van mn duim was een stukje vel weggeslagen en het voelde net of iemand met een hamer op mn hand had geslagen, sommige vingers waren een beetje gezwollen later op de avond, en nu een week later kan ik nog steeds niet hard duwen op mijn duim op wijsvinger omdat het bot gewoon zeer doet...
Later besefte ik toch dat ik erg veel geluk heb gehad, en dan ga je toch nadenken over die dingen van, hoe had dit gemoeten als ik mijn hand niet meer had kunnen gebruiken, hoe had ik me gevoeld als er een vinger af was..
dingen waar je vantevoren totaal niet overnadenkt...
je ziet vaak mensen op tv met verwondingen van vuurwerk dat ze zelf hadden gemaakt enz. of mensen die shells aan het schietlont aansteken, dan denk je wat een sukkels, ik kijk wel uit... maar ondertussen klap je bijna je eigen hand eraf door blind vertrouwen te hebben in vuurwerk...
nou voor mij geen pirat specials 1.9 meer, tenzij ik er een stuk lont heb opgeplakt, maar anders niet!!

ik denk dat heel veel mensen dit topic lezen die precies zoals ik denken, en ik hoop dat jullie van mijn pijnlijke ervaring wat kunnen leren, en er door dit topic minder ongelukken gebeuren, ik hoop het delen van deze ervaring met jullie niet voor niets is geweest

hier nog twee foto's:

IMG_2954.jpg

PICT1711.jpg

*InSaNe*

Registered User
aai, maarja dit kan je met alles hebben, bijv, je rijd elke dag het zelfde weggetje naar je werk, en rijd altijd iets te hard, op 1 dag steekt een kind over, die rij je aan, mischien wel dood, waarom had ik niet zachter gereden, (terweil het altijd goed gaat) heb nooit vertrouwen in dat soort dingen en hou je aan de regels, net als vuurwerk, je kan nooit voorzichtich genoeg zijn.

Sterkte met je hand,

KruitFreak

Registered User
Dat vind ik nou het nadeel aan strijkers, het kan honderden keren goed gaan maar er gebeuren dus ook wel eens dit soort dingen.
Geef mij daarom maar gewoon knallers met lont, ze zijn meestal wel iets duurder maar dan weet ik zeker dat ik niet zulke foto's hoef te posten.

Beterschap verder en koop gewoon knallers met lont.

FishCracker

Registered User
Ik vind het altijd spijtig om dit te lezen.

Ik had dit jaar 2 soorten widowmakers, en op elke strijker had ik een lontje geplakt.
Ook al noemt het een strijker, je hoort die dingen dus echt niet aan te strijken.

Toch hoop ik dat strijkers altijd beschikbaar zullen blijven.
Het heeft wel zijn charme.
Als je er een lontje op plakt, je gooit hem weg, en je ziet dan hoe de strijkkop brand, het is gewoon speciaal en totaal niet te vergelijken met knallers met lont.

De importeur heeft hier naar mijn mening ook geen schuld in.
Ze moeten natuurlijk wel veilige producten afleveren, maar je moet ook geen blind vertrouwen hebben en dus strijkers nooit vertrouwen.
De enige strijker die je mag aanstrijken is de echte WECO CORSAIR.
En zelfs dan zou ik het niet 100% vertrouwen.

Laatst bewerkt:

pyro023

Registered User
Ik vind het altijd spijtig om dit te lezen.

Ik had dit jaar 2 soorten widowmakers, en op elke strijker had ik een lontje geplakt.
Ook al noemt het een strijker, je hoort die dingen dus echt niet aan te strijken.

Toch hoop ik dat strijkers altijd beschikbaar zullen blijven.
Het heeft wel zijn charme.
Als je er een lontje op plakt, je gooit hem weg, en je ziet dan hoe de strijkkop brand, het is gewoon speciaal en totaal niet te vergelijken met knallers met lont.

De importeur heeft hier naar mijn mening ook geen schuld in.
Ze moeten natuurlijk wel veilige producten afleveren, maar je moet ook geen blind vertrouwen hebben en dus strijkers nooit vertrouwen.
De enige strijker die je mag aanstrijken is de echte WECO CORSAIR.
En zelfs dan zou ik het niet 100% vertrouwen.

Met dat laatse ben ik het helemaal eens.
Zoveel strijkers verschillen gewoon te erg qua vertraging om het risico te nemen om ze te strijken,maar bij de corsairs is de vertraging gewoon altijd hetzelfde.
Maar weer ontopic.
Echt balen voor je.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een widowmaker(die van jorge)
Ik streek hem aan,en bijna direct knalde die in me handen.
Geen ernstige verwondingen ofzo,maar wel de hele dag een k*t piep in me oren gehad,heel erg duizelig geweest,opgezwollen vingers gehad en me rechterhand voelde alsof er een aambeeld op was gevallen.
Het blijft dus gewoon altijd oppassen met strijkers.

mvg pyro023

Patrick36

Registered User
Zo dat ziet er niet zo best uit man.
Van de zomer ga ik voor het eerst naar belgië vuurwerk halen samen met me pa maar ik ga nu denk eerder voor de nitraten dan voor de strijkers als ik het zo zie. Hopenlijk geneest het snel met je hand en gebeurt het niet vaker zo iets. :blink1:

michel0911

Registered User
Ik ben al eigenlijk mijn hele leven geen voorstander van stijkers, ik heb ze vroeger (15 jaar geleden) wel gehad, dat waren toen de Corsair strijkers die ontzettend hard gingen, daar heb ik trouwens geen problemen mee gehad, maar na dat jaar eigenlijk nooit meer aangeschaft, nu dat ik dit weer lees bewijst dat maar weer eens dat die dingen eigenlijk niet te vertrouwen zijn...er hoeft er maar eentje bij te zitten die gelijk af gaat en je hebt een hoop ellende.

Ik hoop dat je er verder geen last van houd Boutman!

Shredder12

Registered User
Balen joh,
dit is me eerste jaar strijkers had 7 doosjes weco corsairs en die knalden lekker en waren goede vertraging een vriend had ze me aangeraden:D
hij zij ook dat de pirat specials niet te vertrouwen waren maarja de prijs verleid je tot kopen als je het verschil met de corsairs ziet.

geef mij maar duitse kwaliteit.

maar boutman veel succes met je hand hopen dat het snel weer over is (Y)
greetz

boutman

Registered User
bedankt jongens, je ziet maar weer hierdoor, dat het ook freaks kan overkomen die niet dom kloten met vuurwerk, maar alles gewoon "volgens de regels" afsteken

pyro023

Registered User
bedankt jongens, je ziet maar weer hierdoor, dat het ook freaks kan overkomen die niet dom kloten met vuurwerk, maar alles gewoon "volgens de regels" afsteken

Ja,het blijft gewoon onoverzichtelijk die strijkers.
Je hebt er gewoon geen controle over wanneer die afgaat,zoals met een knaller met lont.

mvg pyro023

zuen

Registered User
Oei, dat zien er niet fijn uit. Jammer dat een echte freak dit weer eens moet overkomen. Deze foto's hebben er voor gezorgd dat ik dit jaar geen strijkers meer ga kopen, ik heb nou niet echt behoeft aan een hand verliezen.

Strekte en beterschap met je hand! Ik hoop voor je dat er na genezing weinig van te zien is.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Sterkte en beterschap Boutman.

En voor iedereen, laat die knake specials maar liggen en geef dan maar wat meer euro's uit aan de Weco Cosairs.

saljo

Registered User
Dat het snel mag genezen Boutman!

Ik heb ook nog 1,5 pak van die 1.9 versie liggen. Waarom kunnen ze het niet alletwee: een goede knal èn een goede vertraging? :worried:

reuzenkind

Registered User
Hier hetzelfde probleem dit jaar. 3 dozen weggegooid, omdat ik ook had dat ze verschrikkelijk snel knalden :(

succes met je hand!

Cameo

Registered User
Wat balen dat dit je overkomen is, Boutman. Maar in zekere zin heb je nog geluk gehad ook. Dit had er veel erger uit kunnen zien.

Ben inmiddels ook helemaal van de strijkers af, maar heb een aantal jaren terug wel wat Corsairs en Pirat Specials gekocht voor productkennis (foto's voor op het Museum; zelf eens testen en een eigen mening onderbouwen). De waarschuwingen voor de slechte vertraging van de PS nam ik van begin af aan serieus en heb dus een avondje visco zitten plakken. De initiele exemplaren die ik destijds (2005) afstak hadden een korte vertraging, maar nog niet zorgelijk; Ik denk 3 seconden. Afgelopen Oud en Nieuw heb ik de restjes van dat doosje PS weggestookt. Gelukkig allemaal met Visco. Evenwel gingen ze nu allemaal direct nadat het brandende lontje het kopje raakte al af. Het beeld was bij ieder exemplaar gelijk:
- lontje raakt kop: deze gloeit heftig (vonken!)
- vrijwel direct daarna (een kwart seconde?) gaat ie af.

Echt rotdingen zijn het. Onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Helemaal niet erg dat deze nauwelijks meer te krijgen zijn. Doe mij maar knallers met lont. En mensen die toch eens een strijker willen proberen adviseer ik de Corsairs. Dat is dan wat duurder dan de PS was, maar deze worden in elk geval nog volgens een bepaald kwaliteitsconcept geproduceerd.

Sterkte met het genezen van je hand, Boutman!

Cameo

Tony

Administrator
Medewerker
Echt rotdingen zijn het. Onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Helemaal niet erg dat deze nauwelijks meer te krijgen zijn. Doe mij maar knallers met lont. En mensen die toch eens een strijker willen proberen adviseer ik de Corsairs. Dat is dan wat duurder dan de PS was, maar deze worden in elk geval nog volgens een bepaald kwaliteitsconcept geproduceerd.
Cameo

Deze zijn ook al lang niet meer origineel. Ik denk zelfs al een jaar of 8 a 9 niet meer. Ze komen gewoon uit China bij de pirat special vandaan in een doosje van ons bekende Duitsers.

Cameo

Registered User
Deze zijn ook al lang niet meer origineel. Ik denk zelfs al een jaar of 8 a 9 niet meer. Ze komen gewoon uit China bij de pirat special vandaan in een doosje van ons bekende Duitsers.

Ik meende dat er nog steeds een deel in Duitsland zelf geproduceerd werd, Tony. In Duitsland is, in elk geval tot twee jaar geleden, nog steeds de enige echte in Duitsland geproduceerde Corsair te koop geweest. Verschil zie je aan het typenummer (zie een topic elders op FPM). 1309 versus 1309-01, waarbij de 1309 versie origineel uit Duitsland komt/kwam. Via onze vrienden van Feuerwerk-forum.de en iemand bij Weco zelf heb ik dit destijds (2005) vastgesteld.

Wel is het zo dat de productie twee jaar geleden (toen heb ik erover gesproken met Weco) al grotendeels naar China was verhuisd en er een intentie was om dat met "de rest" ook te gaan doen. (kostenbesparingen) Dit proces was echter toen nog niet voltooid. Mogelijk is dit nu wel gebeurd; dat weet ik niet. Er zijn ook nieuwe doosjes (layout) gekomen, dus misschien was dat onderdeel van een nieuw productie/marketing plan.

Hoe dan ook; ik vind alle strijkers onbetrouwbaar als het er op aan komt. Corsairs kopen doe ik dus ook niet meer. Doe mij dan maar een knaller met lont :cool:

Cameo

Z@P

Registered User
Klote voor je man, ik hoop dat je duim snel hersteld.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt een jaar of 10 terug, met een zogenaamde raider strijker uit een zwarte doos met een roos strijkkopje. Deze ging ook direct af bij het aanstrijken, het gevolg: een snee in mijn duim, suizende oren en het gevoel dat je flauw valt. Heel mijn oud en nieuw was er door verpest. Sindsdien geen strijkers voor mij meer, jammer omdat het toch wel wat heeft vuurwerk ontsteken via een strijkkopje.

ging om deze
strijker-raider-los-txt.jpg

De Raiders uit 1998 waren niet van al te beste kwaliteit, wel een goede knal maar de tijden tot het knallen verschilde heel veel, soms was de tijd wel heel erg kort.

Laatst bewerkt:

LeMoN

Registered User
Dit is erg *************** voor je man, ik zelf had vorig jaar de tsjechische (1.9g) specials. En ik was bang voor die dingen omdat ze zo snel afgingen, maar ze knalde wel goed hard! Dit jaar heb ik de bonbridge specials gehaald, deze hebben een elle lange vertraging, maar de knal is wel minder. Ik koop dan persoonlijk liever een strijker die wat veiliger is dan een strijker die harder knalt.

Bij het afsteken van strijkers let ik ook ALTIJD goed op of het strijk kopje niet gescheurd is, want dit kan leiden tot een vroegtijdige ontsteking en dat wil je liever voorkomen ;)

Bovenaan