Ook volgend jaar geen vuurwerkvrije zones in Overbetuwe

Moontan

Moderator
Medewerker
Ook volgend jaar geen vuurwerkvrije zones in Overbetuwe

ELST - Er komen bij de volgende jaarwisseling geen vuurwerkvrije zones in Overbetuwe. Het is onnodig en niet te controleren, vindt het gemeentebestuur.

Het idee voor vuurwerkvrije gebieden kwam van coalitiepartij D66. Die opperde onlangs te gaan experimenteren met enkele gebieden waar geen vuurwerk meer mag worden afgestoken, ook niet op oudjaarsdag na 6 uur 's avonds. De coalitiepartij wilde daarmee vooral rekening houden met inwoners van omringende zorgcentra.

Te veel tijd
Het college van burgemeester en wethouders wijzen het idee nu echter radicaal van de hand. Effectieve handhaving door politie of buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) kost te veel tijd. 'De recente aanscherping van de afsteektijden, waardoor op oudjaarsdag pas na zessen mag worden geknald, heeft volgens ons meer effect dan het instellen van vuurwerkvrije zones', zo schrijft het gemeentebestuur.

Praktisch ingestoken
Burgemeester Toon van Asseldonk, belast met Veiligheidszaken, licht het besluit toe: "Wij hebben op deze vraag heel praktisch ingestoken. In een compactere gemeente zou je zoiets eens kunnen uitproberen. Maar qua grondgebied is Overbetuwe erg uitgestrekt, groter dan Arnhem of Nijmegen. Het is lastig om locaties te kiezen in de vele dorpen."

Ook geeft hij aan dat de gemeente geen echte probleemlocatie kent. "Er is geen zorgcomplex of school waar onaanvaardbaar grote overlast is."

http://www.gelderlander.nl/regio/be...n-vuurwerkvrije-zones-in-overbetuwe-1.5653295

GMP82

Zilveren Member
Ik word zo langzamerhand best blij van al die (meer) genuanceerde berichten, waaruit opgemaakt kan worden dat er ECHT wordt nagedacht...

White thunder 1

Registered User
Dat is wat bij mij ook opkwam GMP,daarom hopelijk zet deze trend door,en kan d'r is weer uitgekeken worden naar een Oud en Nieuw,zonder al dat gezeik over vuurwerk :).En dat ik kan zeggen over een aantal jaar,dat ik volledig de plank mis sloeg met mijn uitspraken,dat het wel is afgelopen zou zijn met vuurwerk in Nederland.

GMP82

Zilveren Member
Nou.. er is nog wel continu actie voor nodig. De anti-lobby heeft een hele lange adem (en een hoop middelen).

Mocht het ooit toch mislopen, ga ik in ieder geval strijdend ten onder.

Bovenaan