Ook ouderen genieten van het vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Ook ouderen genieten van het vuurwerk

In verscheidene gemeenten mogen dan vuurwerkvrije zones rond verpleeg- en verzorgingshuizen zijn ingesteld, veel ouderen genieten juist van het spektakel rond de jaarwisseling.
''Probeer niet alles voor ouderen te regelen. Laat ze zoveel mogelijk de kwaliteit van het leven behouden dat ze altijd al hadden'', zegt een woordvoerster van de brancheorganisatie voor zorgondernemers ActiZ.

Volgens de woordvoerster is vuurwerkoverlast rond verpleeg- en verzorgingshuizen nooit ''een ding'' geweest. Toch stelden afgelopen weken verschillende gemeenten vuurwerkvrije zones in rond deze instellingen, met het idee ouderen daar een plezier mee te doen.

Volgens ActiZ is dat niet het geval. ''Veel mensen op leeftijd genieten juist van de pracht en praal en zitten bij het afsteken van vuurwerk voor de ramen. Ze zijn blij dat er een beetje reuring is'', aldus de woordvoerster.

Wegduiken
Bij het Nationaal Ouderenfonds denken ze er heel anders over en zien ze het niet als ongevraagde betutteling door gemeenten. ''Ouderen schrikken zich de blubber van het geknal rond oud en nieuw. Sommigen durven op die dagen niet meer de straat op om boodschappen te doen. Ze kunnen natuurlijk ook niet meer zo snel wegduiken als ze het gevaar van een rotje zien aankomen'', zegt de woordvoerster van het Nationaal Ouderenfonds.

De gemiddelde leeftijd van de 150.000 ouderen die in de verpleeg- en verzorgingshuizen wonen is 86 jaar. ActiZ: ''Zij maken dus al 86 jaar vuurwerk mee. Er zijn wel andere onderwerpen in de zorg voor ouderen waar we ons druk over moeten maken. Dat is bij ons niet het onderwerp vuurwerk. Bovendien moeten we met elkaar ook niet de illusie wekken dat het leven zonder risico’s is. Zo'n leven bestaat niet.''

http://www.nu.nl/binnenland/3946443/ook-ouderen-genieten-van-vuurwerk.html

Baron van lunt zu sas

Registered User
Er is een markt voor!:
Rollatorbox, niks grijstinten, vol gas door de bocht.
Met een langer lont dan hoeft er niet gebukt te worden!

Mooi dat onze oudjes niet de ouwe wijven zijn waar wij last van hebben

Laatst bewerkt:

Vuurwerk023

Registered User
Toen het verpleeghuis bij ons in de wijk nog niet dicht was vroegen de ouderen ook altijd of we eventjes wat siervuurwerk wouden afsteken voor hun huis, dit deden we dan ook met veel plezier. Leuk om zo iets te lezen!

maxman

Registered User
Het lijkt wel alsof er langzamerhand steeds meer tegengas komt vanuit de normale burgers tegenover een vuurwerkverbod. Dit is een goede ontwikkeling!

DioR

Registered User
Toch wel apart dat het nationaal ouderen fonds het beter weet dan actiZ (de mensen die er mee werken).

Dennis010

Registered User
Ik had vorig jaar toen ik het thuis vierde volop toeschouwers vanuit het bejaardenhuis in mijn straat. De meesten vonden het prachtig en stonden te klappen en te zwaaien als ik weer iets de lucht in schoot.

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Gevonden op Social Media:

B52uZFoIEAAieNt.jpg

Bovenaan