Oefen handgranaat (strijker)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gantpoplin

Registered User
Het vorige was gesloten dus volgens mij ontstaat er verwarring, wat ik hier nu neerzet en de mods zijn er nog niet content mee sluit deze dan ook maar, dan krijg ik geen antwoord op mijn vraag;):

In ieder geval onderstaande zijn natuurlijk niet gelijkend op handgranaten, MAAR het zijn gewoon strijkers, weliswaar dikke strijkers ik weet alleen dat ze zachter gaan dan Super widowmakers,maar z eheten oefenhandgranaten in het leger...weliswaar heeft eht niks met handgranaten te maken, maar het zijn gewoon knallen die worden gesimuleerd aan de hand van een strijker.

Dus het is gewoon een dikke strijker en het enige wat ik dus wil weten waar de knal wel bij in de buurt komt, iig gaan ze zachter dan super widow makers...

Het heeft dus eigenlijk in feite gewoon met vuurwerk te maken, tis alleen de naam he;)

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb de search gebruikt maar kon absoluut niks vinde, maar ik heb even een vraagje over de oefenhandgranaten.

Ze zijn aan de ene kant rood en andere kant groen, heb ze aantal jaar eerder van mijn buurman gehoord (zit bij de brandweer) maar mijn geheugen is niet meer zo fris, dus vandaar deze vraag:

Ik kan ze krijgen, maar waar is de knal mee te vergelijken?

*Even voor de duidelijkheid; ze hebben een strijkkop!*

Laatst bewerkt door een moderator:

trixx

Registered User
Re: Oefen handgranaat (strijker

Ik heb ze 2 jaar geleden gehad, Je kan ze een beetje vergelijken met een TT(Volgens mij gingen ze ook nog wel wat harder als een TT, maar weet het niet meer zeker, is ook alweer 2 jaar geleden!) Verder zijn het zeker leuke dingen om te hebben!!

Sparkey

Registered User

Het zijn inderdaad "strijkers" en het afsteken alleen al is een sensatie op zich, mooi robuuste vlam met zilvervonken en zeer luid gesis, maar dan de knal, die valt dan weer een beetje tegen (voor wat je ervan verwacht).

Ze werden/worden gemaakt door JNS Leeuwarden en waren altijd zeer betrouwbaar. Ik heb ze zelf in geen tijden meer gezien? Maar wellicht dat er ten opzichte van vroeger wel verbeterde versies zijn geproduceerd (kwaliteit van het flash ging met het jaar mega-achteruit). Ze geven een doffe knal zoals ik ze herinner. In ieder geval leuk (ernst)vuurwerk om te hebben! :p

trixx

Registered User

Nu ik eraan denk, 2 weken geleden heb ik er nog één meegemaakt! Ik was met de klas aan het mountenbiken, en we gingen naar de hei voor wat oefeningen, en toen liepen er nog van die mooie soldaatjes langs:p.. en na 5 minuten kwam er een legerauto langsrijden die zo'n 20meter van ons vandaan de hoek omging, en toen werd er nog zo'n ding naar die auto gegooid! Was trouwens een redelijke knal vond ik toch wel!

The Cigarman

Moderator
Medewerker

Heb ik een vraag.

Wat is het verschil tussen een oefengranaat en een thunderfles?
Ik hoor dat ze verschillend zijn en van andere hoor ik weer dat ze hetzelfde zijn.
Heeft iemand een foto van die dingen.

Is gewoon een algemene vraag, ik heb ze beide niet.

P

poziloc

Guest

is het zelfde....zit een rood handvat aan met een groen gedeelte, wat het knal gedeelte is......hier zit een kartonnen huls overheen, waar het strijkvlak op zit...heb er een hoop gegooid in me dienst tijd...maar vondt de echte een stuk spectaculairder...vooral de druk granaten

jawe

Registered User
Vond het juist geen ruk aan had er meer van verwacht als je de grote vergelijkt ,moet wel zeggen dat het 4jaar geleden is dat ik zoiets afstak meschien dat het intussen veranderdt is.

Laatst bewerkt:

Vavoom

Registered User
Een simpel Googletje op "Thunderflash" leverde mij in een fractie van een seconde het volgende op:

http://www.hfmgroup.com/professionalsupplies/thunderflashesandfuses.html
http://www.xs4all.nl/~robblokk/ (onder Wapens is de rood/groene Thunderflash te vinden)

Een Google op afbeeldingen van "Thunderflash" laat ook het een en ander zien.

Vroeger (dan heb ik het over een jaar of 20 geleden) kwam je nog regelmatig de handvaten tegen op straat. Ze zien er inderdaad erg indrukwekkend uit, maar schijnen (tegenwoordig) in de praktijk tegen te vallen.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Hey Vavoom,

Het "in de praktijk tegen vallen" kan ik me voorstellen, maar verdient enige toelichting voor de achtergrond. De thunderflash zoals hierboven beschreven werd door JNS gemaakt, en moest voldoen aan nauwkeurige specificaties van het Nederlandse Ministerie van Defentie. Dus, als de thunderflash te hard zou knallen, zou de productielot niet worden gekocht. De achtergrond is (waarschijnlijk) dat de knallen geen onnodig risico op blijvende gehoorschade met zich mee brengen als ze worden gebruikt op korte afstanden of in omgevingen met reflecties etc. Bedenk dat er veel mensen in Defensie herhaaldelijk werden blootgesteld aan de knallen, en niet allen zijn pyro-freaks. Het maken van harde knallen is erg makkelijk!... Maar... het maken van knallen die altijd betrouwbaar dezelfde strekte knallen, onder vele omstandigheden, is (pyro)technische gezien erg moeilijk.

Kortom; het is niet de bedoeling geweest om de thunderflash op z'n allerhardst te laten knallen. (Wellicht is dit een open deur voor enkelen, maar ik dacht, toch even toevoegen aan deze "thread".)

Groeten, Uw Aller HocusPocus.Pyro aka "TitaniumTovernaar" :)

-Theshadow-

Registered User
zoals hocuspocus al zegt, ze worden bij OEFENINGEN gebruikt.

Bij huizen zuiveren wordt er ook eentje naar binnen gemikt waarop de deur wordt ingetrapt, de militair die op dat moment als 'boef' moet voorstellen en die in het huis zit, moet natuurlijk niet doof worden !

thunderflash

Registered User
-Theshadow- zei:
Bij huizen zuiveren wordt er ook eentje naar binnen gemikt waarop de deur wordt ingetrapt, de militair die op dat moment als 'boef' moet voorstellen en die in het huis zit, moet natuurlijk niet doof worden !

Deze dingen noemen ze flashbangs is net weer iets anders vooral de swat teams in amerika gebruiken deze

dit is zo'n flashbang ook wel stungrenade genoemd bedoeld om voor afleiding te zorgen bij bijv gijzeling situaties

Laatst bewerkt:

-Theshadow-

Registered User
neenee je begrijpt me verkeerd, ik heb het over oefeningen, dan spelen andere militairen bijvoorbeeld de terroristen, en dan worden er als simulator voor een echte flashbang ook weleens thunderflashes naar binnen geworpen.

iLLuH

Registered User
vriend van mij had er 5 jaar geleden ook een hele boel die dingen gingen toen net zo hard als een visco supervlinder waren echt mooie dingen sinds die nieuwe regels gaan ze net zo hard als een nitraat. Vorig jaar had hij er nog een paar stelde niet veel voor gewoon een normale nitraat maar het is wel leuk om een paar te hebben als je ze voor weinig kan krijgen :p

Robin84

Registered User
Ik heb in het leger gezeten, 3,5 jaar lang.

Die dingen heten ThunderFlash, vanwege een flits en een knal.
Qua uiterlijk zijn ze zo'n 20 cm lang en zijn groen en rood.

Pas geleden was op het nieuws dat er een terrorist dingen gestolen had van militairen tijdens een oefening. Ze lieten toen deze Thunderflashes zien op TV.

Zijn wel grappige dingen.

Groetjes, Robin

remio

Registered User
zoals op de foto te zien.... knal steld geen reet voor en de reden is natuurlijk duidelijk, in het veld is het niet fijn om bij simulaties je maten de trommelvliezen op te blazen,,,,,,,,

gr

catscan

Registered User
ik vind het wel een heel veilig idee dat er een handvat aan zit waar geen kruit in zit. mocht er dan toch een ongeluk gebeuren dan is er mischien nog wel iets te redden.

ik zou dit ook wel veilig vinden op vlinders en ander zwaar knalvuurwerk.( of zou de druk zo groot zijn dat een handvat niks uitmaakt, en je toch zwaar beschadigd raakt?)

Alexy

Registered User
mmm, het lijkt me onnodig om op een vlinder een handvat te zetten:?, op een vlinder zit een lont, en daar gebeurd niet zo gauw een ongeluk mee;)
En om nou op elke pirat een satéprikker te doen...

Gr. Alexy

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan