Nu al vuurwerk verkoop gezien in winkel

Moontan

Moderator
Medewerker
Nog meer commotie over vuurwerk categorie 1
Een vraag van een anonieme op het prikbord van de politie startpagina.

Vraag:
Nu al vuurwerk verkoop gezien in winkel
Was vandaag bij de winkel BigBazar aan het winkelen en kwam daar vuurwerk tegen in de schappen.

Maar dit mag toch helemaal niet verkocht worden op dit moment?

Ook geen kindervuurwerk? Volgens mij was het onder andere grote sterretjes wat er in zat, maar er zat meer in.
prijskaartje vuurwerk
Is het zinvol om dit door te geven aan politie, of doen die hier niets aan en mag dit gewoon?

Antwoorden: er zijn vele reacties op deze vraag binnengekomen:
http://politie.startpagina.nl/prikbord/16111840/nu-al-vuurwerk-verkoop-gezien-in-winkel#msg-16111840

Mystifying Sage

Registered User
Zijn onwetenden...Niet iedereen is van vuurwerk gediend en zelfs mensen in mijn nabije kring weten niet eens dat er inmiddels het hele jaar categorie I vuurwerk het hele jaar gekocht en afgestoken kan en mag worden..

Dus dat er vragen en/of opmerkingen over komen ook richting de mannen in het blauw kan ik goed begrijpen.
Niet eens allemaal azijnzeikers, maar gewoon onwetenden. En vragen kan en mag iedereen natuurlijk.

Komt puur doordat er geen enkele informatie of andere documentatie wat er vanuit Den Haag richting de bevolking is gegaan omtrent CAT I. vuurwerk....

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Tis gewoon te triest voor woorden die reacties. Mensen waar hebben we het over , een paar fontijntjes? En dat willen melden bij misdaad anoniem??? Ik begijp dr helemaaal niks van.

sprinkhaan

Registered User
Je kan de mensen niks kwalijk nemen denk ik zo . De voorlichting omtrent de nieuwe regels is echt drama. Dit was te verwachten.

D

Deleted member 17038

Guest
Ik begrijp dat ook niet z@p. Maar ik heb wel geprobeerd het duidelijker te maken. Gewoon een vergissinkje van die mensen, kan voorkomen!

petertje23

Registered User
Inderdaad sommige reacties......
Het lijkt wel of ze cobra's ofzo onder de toonbank verkopen :huh:
Voor een paar sterretjes ofzo

D

Deleted member 17038

Guest
Ik begrijp dat ook niet z@p. Maar ik heb wel geprobeerd het duidelijker te maken. Gewoon een vergissinkje van die mensen, kan voorkomen!

Beekje

Registered User
is toch best makkelijk op te lossen als de winkelier er een uitleg voor uit kan printen en hij het erbij hangt.

Tuurlijk de winkelier mag het weer oplossen (Al leg je het nog uit die ambtenaar weet van niks, onwetendhied en dan kunnen ze flink moeilijk gaan doen en dan kan je er wel een zaak van maken na een proces verbaal maar daar heeft de winkelier geen zin in)

We hebben 200 gram gehad, zijn naar 500 gram gegaan allemaal in positieve zin en goed kenbaar gemaakt. Iedereen wist waar die voor stond. En nu? Er gebeurd niks, ze weten het zelf ook niet en eigenlijk mag gewoon alles verkocht worden volgens europese wetgeving. Dus Cat.1, Cat.2 en met de juiste papieren cat.3

Er zullen imporeteurs zijn die een gokje gaan wagen, maar de meeste zullen dat niet doen want wat moet je met vuurwerk dat volgend jaar niet meer verkocht mag worden?

Koester wat er dit jaar te krijgen is en sla lekker veel in, ik heb het idee dat er volgend jaar weer veel veranderd!

GMP82

Zilveren Member
En niet om het een of ander, maar sterretjes waren zelfs voor de cat. 1 wetgeving al toegestaan om het hele jaar door te verkopen?!

Feit blijft dat het belachelijk is, dat er geen enkele officiele info naar buiten is gebracht mbt de nieuwe cat. 1 regels.

Tony

Administrator
Medewerker
En niet om het een of ander, maar sterretjes waren zelfs voor de cat. 1 wetgeving al toegestaan om het hele jaar door te verkopen?!

Feit blijft dat het belachelijk is, dat er geen enkele officiele info naar buiten is gebracht mbt de nieuwe cat. 1 regels.

Die info zal best wel naar buiten zijn gebracht want ik heb op twitter (Vuurwerkteam/Politie Account) een tijd geleden een bericht voorbij zien komen over deze nieuwe regels. Iedereen zou voorgelicht zijn. Maar laten we niet vergeten dat het onmogelijk is dat elke agent of burger de wet compleet uit zijn hoofd kent. Want dat is namelijk een soort van verplichting, ook wij dienen de wet uit onze hoofd te kennen. En het enige waar wij iets over weten is Handfree bellen, te hard op de scooter rijden en vuurwerk.

Daarbij is het zo dat niet elke importeur dit soort spullen verkoopt en ik ga er een beetje vanuit dat de winkelier die het bij zijn importeur inkoopt echt wel geinformeerd word. Hoe weet hij anders dat dit spul verkocht mag worden? Bij Lesli vuurwerk werd er op de demoavond aandacht aan besteeds (waar je op moest letten etc).

Bovenaan