Nog nooit zo weinig illegaal vuurwerk als nu

Titan

FPM Hangouderen
Er lijkt deze jaarwisseling minder illegale knallers dan ooit in omloop te zijn geweest. Tot en met oud en nieuw nam de politie 39.566,32 kilo verboden vuurwerk in beslag. Dat blijkt uit de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie.

Nog niet eerder was de vangst van illegaal vuurwerk zo mager als nu. In 2013 stond de teller in de slotweek van het jaar op 54.367,50 kilo. Sinds de recordinbeslagname uit week 52 van 2009 (241.440 kilo), daalde het cijfer elk jaar met vele duizenden kilo’s.

Mogelijk krijgen steeds meer Nederlanders genoeg van de illegale knallers, of zien ze het gevaar er van in. Op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl was het deze jaarwisseling ook rustiger dan ooit. Met 71.582 werden er 20 procent minder klachten gemeld dan vorig jaar. Op de Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH) van ziekenhuizen in Nederland hebben zich tijdens deze jaarwisseling 574 slachtoffers van vuurwerkongevallen gemeld, aldus de NOS. Dat zijn er 126 minder dan vorig jaar, een daling van 18 procent.

Lees ook: Ruim 70.000 vuurwerkklachten.

Elk jaar wordt er 1 tot 2 miljoen kilo verboden consumentenvuurwerk in Nederland verkocht, schat het OM. Geprobeerd wordt het illegale materiaal te onderscheppen voor het op straat wordt afgestoken, met risico op brand of andere ongelukken. Handelaars, maar ook afstekers van vuurwerkbommen, kunnen hier een celstraf voor krijgen.

Bron: metronieuws.nl

AWG

Registered User
nog nooit heb ik zoveel illegale knallers gehoord als afgelopen oud en nieuw, en nee das geen BS.
lijkt wel of iedereen dat vuurwerk heeft tegenwoordig.

dat er minder gepakt is is vrij logisch, als je pas de laatste paar maanden van het jaar er prioriteiten mee gaat stellen.
iedereen weet die youtube bezichtigd heeft dat de unboxing en tripfilmpjes in juni juli en augustus plaatsvonden, of denkt de politie werkelijk dat ze het het allemaal in de bossen van polen opstoken??? en dat de polen zelf helemaal niks aan bijverdiensten willen hebben van die vuurwerkgekke hollanders...

smilli

FPM Filmer
Ja leuke titel inderdaad maar slaat natuurlijk nergens op, dit jaar ontiegelijk veel prof omhoog zien gaan.

RedBaron

Registered User
Ze hebben een punt op het aantal kilos.. ja dat is minder...

Maar dat komt dan ook dat het aanbod van grote cakeboxen e.d minder is. En dat juist het aanbod zware knallers, shells enzo meer is. En dat weegt nu juist een stuk minder. Maar is qua netto gewicht soms meer hier en daar.

AWG

Registered User
ze hebben minder kilo,s gevangen dat betekend in die zin: ze hebben niet goed genoeg hun best gedaan.
maar dat gaan ze natuurlijk niet zeggen,, ze zeggen liever: er is minder illegaal vuurwerk in omloop.

het hangt van leugens aan mekaar, politiek, justitieel en op media-nivo daar valt domweg niet tegen te vechten. mensen zullen altijd de leugen geloven want die is het makkelijkst te slikken want die is namelijk voorgekauwd en voorgeschoteld alszijnde....

Richardus

Registered User
Er lijkt deze jaarwisseling minder illegale knallers dan ooit in omloop te zijn geweest. Tot en met oud en nieuw nam de politie 39.566,32 kilo verboden vuurwerk in beslag.

Wat een idiote kort-door-de-bocht conclusie. De handel was niet minder dan anders, eerder groter. Het zegt meer iets over de ontbrekende proactieve houding van politie en justitie! Ze kunnen die handelaars zoooo makkelijk oppakken en importlijnen oprollen maar er is bezuinigd op politie, en die gaan enkel nog anonieme tips achteraan omdat ze dat wel móeten, en van die toevallige vondsten als in 't Oosten laatst. Er was dit jaar nog meer handel dan andere jaren, en er werd heel veel meer en zwaarder illegaal afgestoken (hier althans duidelijk hoorbaar).

Koetje

Registered User
Heel veel profblokken hier de lucht in zien gaan, van 1.2 tm 3/4 inch. Veel meer dan andere jaren. Dus tsja.

GMP82

Zilveren Member
We hebben minder gepakt, dus er is minder in omloop. Hoe schattig!
Dus als jullie geen inbrekers meer pakken, wordt er niet ingebroken.
Als er geen pakketjes uit colombia meer onderschept worden, zijn ze daar gestopt met produceren.
Het politie- en justitieapparaat was al niet veel, maar het wordt er bepaald niet beter op!

Tis heel simpel: je hebt minder gepakt, dus er is meer in omloop!

myrmidon

Registered User
Waar ik deze oud en nieuw ook keek, overal zag ik shells... profblokken... snoeiharde knallers... alsof er geen legaal vuurwerk tussen zat. misleidende titel dus..

Laatst bewerkt:

Chrissie81

Registered User
Tja klopt ook niet naar mijn ervaring. Wel het idee dat er hier in de buurt minder zware grond knallers waren, maar shells des te meer. Die gaan echt om de paar straten wel de lucht in.

petertje23

Registered User
Dit is inderdaad ook niet hoe ik het ervaar.
Je hoort er tegenwoordig niet meer bij als je geen Cobra hebt :surprised:
Overal om mij heen hoor ik mensen over Cobra's praten alsof het pakken suiker zijn. Zo makkelijk is er aan te komen.

En als de politie dan zegt dat er tot 2 miljoen kilo illegaal verhandeld word, en dat ze dan 60.000 opgepakt hebben, vraag ik mij af of het wel zo'n succes is?
Volgens mij kunnen ze nog wel wat meer tegenhouden.........

Robin84

Registered User
Grappig...

Net als de meeste andere reacties, waar ik ben geweest, en daar kom ik al een paar jaar, heb ik nog nooit zoveel shells de lucht in zien gaan als afgelopen jaar. Ook heb ik meerdere profblokken gezien.

boozebelly

Registered User
In tegenstelling tot de mensen boven mij moet ik zeggen dat het echt meeviel met illegale knallers in de wijk waar ik heb staan stoken.
Cobra-achtige knallen heb ik totaal niet gehoord, wel wat nitraten maar ook die waren op twee handen te tellen. Wel volop siervuurwerk gezien.
Ik kan mij dus wel vinden in dit mediabericht maar goed, als ik jullie ervaringen lees heb ik blijkbaar iets uitzonderlijks meegemaakt ;)

Bovenaan